Senaste nytt

Snart kan du starta flygresan vid ytterdörren!

lnixon

Medlem
Fördelen med en gyrokopter är att även om motorn slutar driva på rotorbladet så kommer rotorn att fortsätta rotera av fallhastigheten (lufttrycket driver rotorn). Alltså finns ingen risk att störta (om inte rotorbladen går av också...).

Eller om rotorhuvudet går sönder. Vilket inte är helt ovanligt.
 

Palazzi

Medlem
Eller om rotorhuvudet går sönder. Vilket inte är helt ovanligt.

Jo, men olyckstatistiken för gyrokoptrar är betydligt lägre än för både konventionella flygplan och helikoptrar (som vi avnjuter här på Businessclass).
Faktum är att gyrokoptern konstruerades av en man som förlorat sin vän i en flygolycka.

Den där lilla risken som blir kvar får man väl ta om man ska få ha lite roligt :D
 

Palazzi

Medlem

Vet inte. Jag litade bara blint på vad som gick att läsa om gyrokoptrar på internet. Gyrokoptrar ska ha funnits sedan 30-talet, så någon statistik lär väl finnas.

Såg dock nyss en gyrokopterolycka på youtube som inte såg så rolig ut (föraren klarade sig dock utan skador)
 

Palazzi

Medlem
För er som var intresserade av den här produkten kan jag informera om den "nya" Auto Gyro Cavalon.

Auto Gyro Cavalon är den första gyrokoptern med sätesplacering i bredd. Den har även segmentets längsta räckvidd med 375miles (BMA-GOT 236 miles). Gyrokoptern väger endast 250kg tom, och kan därför fraktas på en vanlig släpkärra. Tanken rymmer 100L E95 bensin och fulltankad väger ekipaget in på ca 325kg. Det lämnar 175kg för de båda passagerarna och deras packning. Bränsleförbrukningen är 15-18l/flygtimme. Med ett literpris på 15kr/l, och en snitthastighet på 150km/h kostar det ca 1.300-1.400kr T/R BMA-GOT!! :cool:

Fram.jpg Cockpit.jpg
Bakifrån.jpg Flygande.jpg
[video=youtube;O05tFGBTsO4]http://www.youtube.com/watch?v=O05tFGBTsO4[/video]

En fullutrustad Cavalon kostar ca 650.000kr, inkl skinninredning, kupevärme, navigator, ipadfäste, hjälmar, kommunikationsradio mm.
Man kan bygga ihop sin egen Cavalon på : AutoGyro - Cavalon - Configuration

Kanske någonting för er veckopendlare? Jag är bra sugen själv!

OBS! Detta är inte reklam! :D
 
Toppen