Senaste nytt

Snarkare i First/Business Class

NotRyan

Medlem
På tal om stinky lukt i premium kabiner, en god vän flög härom veckan HEL-BKK med AY, mitt i flygningen tycker nån stackare om att släppa till lite extra luft i kabinen...kan påpeka att det blev ingen höjdare. Toaletter uppfanns av en anledning....

Det där är ju skräcken, att släppa en smygare som KÄNNS...
 
  • Gilla
Reactions: Alf

ChabbeT

Medlem
Bose hörlurar är en självklarhet på resan, dock bytte jag från QC20 till QC25 som är lite svårare att sova med. Råkade ut för en snarkare på JFK-TPE i somras. Öronpropparna dämpade en del av ljudet, men det hördes fortfarande. Lyckades tillslut somna genom att lägga en extra kudde över örat.

Det finns ju diverse näsplåster som hjälper mot snarkning, och förståss den medicinska vägen. Vill minnss att det var ett ganska enkelt ingrepp att ta bort polyperna, som barn.
Det är två skilda saker att operera barn och vuxna. Den polypen som nämns under barnåren förekommer sällan hos vuxna. Den sk vegetativa adenoiden växer bort i tonåren hos de flesta och orsakar således inte snarkningar hos vuxna. Men bose borde alla ha :)
 

Senator

Moderator
Det här problemet (snarka) finns det två lösningar på:
Stanna hemma om det är jobbigt
Flyga privatjet :)

På riktigt, kopplingen "det kostar mycket pengar att åka affärsklass och förstaklass så jag kan inte störas av att någon snarkar" känns väldigt konstigt. Det kan finnas medicinska skäl till detta.

Vad är nästa? En stackare som har magcancer och har genomfört en kolostomioperation och bär därmed påse.. Är denna inte välkommen i affärsklass eller förstaklass i fall något skulle hända med påsen?
 

Matsson

Medlem
Tack Alf! Jag håller med fullständigt och förstår precis. Hustru Matsson kräver att jag sover på mage för att inte överrösta motorerna och väcka hela kabinen.Här förklarar jag att det då krävs första klass för att undvika ryggskott samt överhuvudtaget ta mig upp ur stolen/sängen.
Alltså har mitt snarkande medfört rejält högre komfort på våra resor. Att lägga mig i Y vore närmast förargelseväckande beteende:)
 

Simon

Medlem
Jag förstår att man oftast inte kan göra så mycket åt sina snarkningar, men kan ändå tycka att man kan försöka visa hänsyn. Om det är en nattflygning där man kan förmoda att många vill sova kanske man kan hålla sig vaken en liten stund extra för att andra ska få chansen att hinna somna, t.ex.
 
  • Gilla
Reactions: Alf

kexxcream

Medlem
Jag förstår att man oftast inte kan göra så mycket åt sina snarkningar, men kan ändå tycka att man kan försöka visa hänsyn. Om det är en nattflygning där man kan förmoda att många vill sova kanske man kan hålla sig vaken en liten stund extra för att andra ska få chansen att hinna somna, t.ex.

Vill man inte göra något åt sin snarkning så beror det på att man inte orkar ta tag i problemet och hoppas på att det går över av sig självt. Visst, man kan undvika att ligga på rygg, sluta röka, och dricka mindre alkohol, men detta är ingen garanti för att snarkningen kommer att försvinna. Här tycker jag att det ligger på individen att ta ett ansvar och uppsöka ett sömnlaboratorium för att genomföra en utredning och komma fram till lämpliga rekommendationer och åtgärder (i många fall en snarkskena, eller operation med NightLase). Är man emot att stoppa in saker i munnen under sömn eller känner sig obekväm med det så finns det alltid snarkspray man skulle kunna pröva först. Summan av kardemumman är att i de flesta fall så går snarkning av lösa, frågan är bara om man är motiverad till att ta tag i det.
 
Last edited:

ACervin

Medlem
@Alf ja operation av gomseglet har sina problem, med smärtsam läkning, risk för att få upp mat och dryck i näsan (går oftast över). Hjälper dock i regel bra mot snarkningar, men lite mer osäker effekt avseende andningsuppehåll, speciellt på lång sikt. Men när inget annat hjälper och besvären är uttalade så är operationen en möjlighet.
 
  • Gilla
Reactions: Alf
Toppen