Senaste nytt

Smile - ?

Jag är helt säker att de gav oss denna usla service just pga att vi var yngst. Dock så är detta min första dåliga resa med just SAS av de ca 70 resor jag jag per år, men endå inte ok. Känns som föreläsningen om just SMILE vi fick på ARN inte gick helt fram.

Detta tycker jag kan vara ett konstant problem som ung. Man blir alltid lite ifrågasatt och får konstiga blickar i stil med "skall du verkligen vara här?". Just därför försöker jag faktiskt alltid flyga i kavaj. Det är nästan jobbigt hur stor skillnad det blir i bemötande: Medresenärer, lounge, personal m fl.
 

Jacob

Medlem
Detta tycker jag kan vara ett konstant problem som ung. Man blir alltid lite ifrågasatt och får konstiga blickar i stil med "skall du verkligen vara här?". Just därför försöker jag faktiskt alltid flyga i kavaj. Det är nästan jobbigt hur stor skillnad det blir i bemötande: Medresenärer, lounge, personal m fl.
Känner väl igen det där. Jag var 21-22 år någonting när jag blev EBG för första gången och visst blev det blickar och kommentarer från både personalen och medresenärerna. Jag slutade bry mig efter ett tag.
Håller helt med om att klädesvalet kan göra stor skillnad. Lite mer propert klädd blev det inte alls samma första uppfattning att man hamnat fel när man kom till business incheckningen, loungen eller satte sig i en business class stol.

När det gäller långflygningar är ett bra tips att ta med ombyteskläder (med referens till det där med mjukisbyxor som nämndes tidigare). Att efter start/måltiden byta om till något mer bekvämt ombord brukar inte alls ses som något negativt, snarare tvärtom, det visar att man är lite rutinerad och har tänkt till. Att slippa behöva sova i jeans (eller vad man nu reser i) gör faktiskt stor skillnad.
Dock skulle jag själv aldrig åka till flygplatsen överdrivet ledigt klädd, det är bättre att fixa det ombord, så ser personalen dessutom hur man normalt ser ut.
 

Concorde

Founding Member
Svenska avundsjukan, samt småaktigt tänk kanske?

"Inte kan väl en så ung kille ha råd att flyga Business?"
"Han måste ha rika föräldrar."

Roligast är att många är så snabba med att döma folk på klädseln, när det i själva verket är små detaljer som säger något om personen. Det är roligt att se "stekare" eller stressat osäkert affärsfolk döma ut folk med blicken. Antingen "Usch, vad gör du här" eller "Vem tror du att du är".

Mer bekymrande är att folk verkar ha så mycket tid att stressa upp sig över andra, samt är så osäkra och konstant tittar på varandra. Jag upplever att detta är unikt för Sverige.
 

Gnopps

Medlem
Hade en suverän flygning till Ängelholm i måndagskväll. Vi blev 25 minuter sena från Arlanda pga planbyte mm. Pursern hälsade oss glatt välkomna. Strax innan landning så tackade hon oss för att vi bordat med ett leende och därefter avslutade hon med en sång och fick givetvis välförtjänta applåder. Övrig besättning var ocksåm mycket trevlig med kapten i spetsen. Blev i slutändan endast 10 min sent vid ankomst.
Jag har för mig att jag läst om en sjungande flygvärdinna i Scanorama. Någon annan som känner igen det?
 

MarcusC

Medlem
Flög LHR-GOT häromdagen, toppen crew. Inga smile skyltar, men väldigt omtänksamma och trevliga. Erbjöd lite extra vin att ta med hem när jag sa jag körde. Helt enkelt det där lilla extra som gör SAS så speciella, mycket bättre än LH.....:), Men sen kan det ju tyvärr vara raka motsatsen på nästa flight !
 

ucce

Medlem
Japp, hon är ganska känd inom SAS.

"Träffade" på henne på CPH-ARN för ett par veckor sedan. Hennes väna stämma väckte mig och givet hennes låtval (en melankoliskt låt om att man aldrig vet vad som händer i framtiden) blev det en smått surrealistisk känsla - i mitt sömndruckna tillstånd fick jag nästan för mig att vi skulle krascha...

Mao - trevligt och udda inslag men låtvalen bör övervägas
 

Homer

Medlem
"Träffade" på henne på CPH-ARN för ett par veckor sedan. Hennes väna stämma väckte mig och givet hennes låtval (en melankoliskt låt om att man aldrig vet vad som händer i framtiden) blev det en smått surrealistisk känsla - i mitt sömndruckna tillstånd fick jag nästan för mig att vi skulle krascha...

Mao - trevligt och udda inslag men låtvalen bör övervägas

Japp, låtar som denna passar t.ex utmärkt


Murder in the Skies(Gary Moore)

Time was running out for all on board
Soaring up through the shadows of night.
High above the clouds the engines roared
This would be their final flight.

The russians have shot down a plane on its way to Korea.
Two hundred and sixtynine innocent victims have died.

Murder in the skies
Came without a warning.
Murder in the skies
Black September morning.
Murder in the skies.

Time was running out for everyone
Flying over the Sea of Japan.
None would live to see the rising sun
Death was following close at hand.

The russians have shot down a plane on its way to Korea.
Two hundred and sixtynine innocent victims have died.

Murder in the skies
Came without a warning.
Murder in the skies
Black September morning.
Murder in the skies
Came without a warning.
Murder in the skies
Black September morning.

Murder in the skies
Came without a warning.
Murder in the skies
Black September morning.
Murder in the skies
Came without a warning.
Murder in the skies
Black September morning.

Murder in the skies.
Murder in the skies.
Murder in the skies.
Murder, Murder in the skies.
Murder in the skies.
 

Senator

Moderator
Trots min mycket unga ålder som är just på rätt sida av medelålder så är jag lite "old fashion" när det gäller resor. För många är detta idag bara en buss resa, men att åka i affärsklass och första klass har en viss protokoll i min egna lilla värld.

Jag bryr mig inte alls om andra vill ha mjukisbyxor på som det står "Juicy" över röven, har på sig shorts eller sandaler om deras personliga hygien inte påverkar oss andra. Personligen tycker jag det är jobbigt att sitta i skinnsäten i shorts; man svettas jo bara på en gång så det finns inte för min del.

Jag har sedan jag började resa mellan USA och Skandinavien 2-3 gånger per år 1993, alltid rest med skjorta/kavaj och under universitetstiden med slips. Detta var med flit då jag insåg man fick fördel med detta. Men jag gör ofta som Jakob, byter om till en flygbolags PJ även under dagsresor numera.

Jag fick EBS som 23åring, och behandlades som vuxen alltid; inga problem. Men kanske det stämmer:
"Perception is reality"
"Manners maketh man, someone said"
"Appearance is everything"
 
Toppen