Senaste nytt

Slut på Champagne ombord i First Class

Har champagnen tagit slut i första klass under din flygning?


  • Total voters
    33

fcx

Medlem
Tankar som dyker upp:
1) Hur berusade är ni egentligen efter denna konsumtion? Jag hade inte pallat att sänka mer än max ½-1 flaska på en (lång)långflygning och då hade jag varit i ett minst sagt charmerande tillstånd och somnat kvickt, och således vaskat en hyggligt dyr biljett...

2) 6 flaskor på 16 personer tycker jag dock låter snålt när det rör sig om första klass.

Jag länkar igen till min "hjälte" :)

8 bottles of Dom from LAX-BKK on SQ in F - FlyerTalk Forums
 

nota bene

Medlem
1) Hur berusade är ni egentligen efter denna konsumtion? Jag hade inte pallat att sänka mer än max ½-1 flaska på en (lång)långflygning och då hade jag varit i ett minst sagt charmerande tillstånd och somnat kvickt, och således vaskat en hyggligt dyr biljett...
Det är inte särskilt komplicerat att få i sig en flaska på ca 2-3 timmar (utan att bli särskilt berusad) - multiplicera det med flighttiden så blir det lätt 3 flaskor på de flesta långflygningar.

Sedan är det ju långt ifrån alla flygningar som man känner för att festa loss...
 
Det är inte särskilt komplicerat att få i sig en flaska på ca 2-3 timmar (utan att bli särskilt berusad) - multiplicera det med flighttiden så blir det lätt 3 flaskor på de flesta långflygningar.

Sedan är det ju långt ifrån alla flygningar som man känner för att festa loss...

Låt oss säga att du äter samtidigt är det inga problem. Maten i sig fyller ju ut och gör en inte lika berusad som man skulle bli om man bara drack champagnen utan något till.

Vill också påpeka att jag häller inte i mig varje glas utan dricker dom i något normal fart :D men det går snabbare än man tror att slutföra glasen ombord, som normalt är av storleken mindre än ett fullskaligt champagneglas på 12-15 cl.

Samtidigt som du också säger att man dricker inte på varje flyg. På sasflygninen blev de 1,5 liter vatten bara.


Läst den där rapporten och med den inlevelsen han skriver den undrar jag om han inte skrev den live ombord. Den är väldigt bra skriven.
 
Last edited:

Jacob

Medlem
Visst går det väl att få i sig en flaska själv. Är det 6-7 rätter som tar 2-3 timmar att äta och man tar ett glas till varje rätt så är man uppe i en flaska.

Dock är jag inte särskilt glad i att dricka dessa mängder på långflyg, det är vedervärdigt på en flygning på 12-13 timmar att vakna mitt i natten och känna sig uttorkad med fel vätskebalans i kroppen och ha så dåliga möjligheter att kunna göra något åt det. En viktig anledning till att jag åker premium är ju just för att kunna sova ordentligt och komma fram i god form. Ska jag prompt dricka större mängder alkohol gör jag det hellre på marken.
 
Jeg tror mængden af champagne der lastes afhænger af flyselskabet og passagerernes "kultur". På de to flyvninger jeg har haft med ANA i First, har jeg været den eneste som drak champagne efter vi var kommet i luften. 2+1 flaske har således været mere end rigeligt til at dække behovet i kabinen.

Jeg ser også mig selv som "njutare till maximala gränsen", men for mig indebærer det hellere 2 glas champagne og et halvt glas af 4 forskellige vine end at drikke al champagnen ombord. Jeg får mere nydelse ved at smage nogle forskellige flasker end ved at drikke 2 flasker champagne jeg har smagt før.

Eksemplet med 6 flasker / 16 passagerer synes jeg faktisk er godt - det svarer til at der er ca 3 glas champagne per passager. Selvom der er noget fedt ved at kunne drikke champagne til alle madretterne, synes jeg det er hyggeligere at kunne matche med noget forskellig vin.

Forøvrigt, 3 flasker på en længere flyvning er nok ganske vel rigeligt til de fleste. Én flaske på en dagsflyvning Bangkok-London var passende over de godt 12 timer, men mere end det synes jeg bliver for meget. At flyve i premiumkabiner er en oplevelse og noget jeg nyder, men at "drikke om kap" ville forstyrre min oplevelse.
 

Glenn E

Medlem
Hoppas att inte Japan Airlines får slut på Salon 2002 på mina bokningar med dem i slutet av 2015.:)
Det kostade 3000 kronor flaskan på Systembolaget men är redan slutsåld.;)
 

eramag

Medlem
2012 gjorde jag och två vänner en omgång weekend-rundor Köpenhamn-London i det som då var SAS Business. Efter vår andra beställningen av Champagne (de små flaskorna) meddelades det konsekvent att Champagnen ombord var slut. Detta upprepades både tur och retur oavsett beläggning i kabinen. Vi var övertygade om att två flaskor per PAX var en policy. Men det skulle vara intressant att få insikt i hur kvantiteter i lasten bestäms.
 
Word! Jag kör också Palmer som husskumpa. Sen min "tisdags champagne" är en Cremant från Louis Bouillot. Oslagbar till det priset.
Tisdagen måste firas med en Palmer 08 och löjrom!!

När jag åt löjromen så började jag fundera på SAS och hur de vill rebranda sin business. Eftersom vår svenska löjrom håller samma klass som rysk / iransk kaviar borde ju Sas börja med löjrom i business!
 
Toppen