Senaste nytt

Slut på Champagne ombord i First Class

Har champagnen tagit slut i första klass under din flygning?


  • Total voters
    33

Jakob K

Medlem
Inte hänt på någon av mina F-flighter, på ANA öppnade de en flaska Krug ca 45 minuter innan landning åt mig för att den gamla inte hade några bubblor kvar när de skulle servera mig.
Däremot har champagnen tagit slut i business intra europa för mig med swiss, och det var innan jag ens hade blivit serverad ett lgas. Jag var måttligt imponerad över det.

Man har olika erfarenheter. LX har lämnat helflaska på min plats intra-EU.....
 

palmen

Moderator
Man har olika erfarenheter. LX har lämnat helflaska på min plats intra-EU.....
Ja det kan säkert också förekomma det också. På mina 2 flighter hade de onekligen lastat på tok för lite champagne ombord i och med att det bara räckte till halva kabinen på tillbakavägen. Att då servera några personer 2 gånger innan man kommit halvvägs genom business-kabinen gör inte mitt intryck bättre. Troligtvis ett olycksfall i arbetet hos swiss, de brukar vara bättre än så vad jag förstått
 

johhenrik

Medlem
Ja det kan säkert också förekomma det också. På mina 2 flighter hade de onekligen lastat på tok för lite champagne ombord i och med att det bara räckte till halva kabinen på tillbakavägen. Att då servera några personer 2 gånger innan man kommit halvvägs genom business-kabinen gör inte mitt intryck bättre. Troligtvis ett olycksfall i arbetet hos swiss, de brukar vara bättre än så vad jag förstått
...så länge man inte är den som fick påfyllning, då hade man ansett att de gjorde allt rätt. ;)
 
M

Monkey_Class

Guest
Hujeda mig.
Ett icke problem för mig - Skumpan har alltid räckt i Monkey :)
 

Kastrup

Medlem
Vet inte om det är ett vanligt fenomen eller om det hänt någon annan, med en kort ursäkt först att de låter som ett i-landsproblem? Kanske inte målet med en flygning att dricka så mycket champagne man kan men på vissa av flygningarna var de nästan lite tråkigt att de faktiskt tog slut...

Jag gjorde nyligen en resa med totalt 4 flygningar i F kabinen ombord på Lufthansa (1), Thai (2) och ANA (1).

Av dessa flygningar tog första klass champagnen slut på 3 av 4 flygningar. Ombord på Lufthansa var jag inte så intresserad av att dricka champagnen utan njöt mer av vinerna så där vet jag inte hur mycket champagne dom hade lastat. Men på min efterföljande flygning med Thai tog Dom Perignon slut efter 2 timmars flygande av totalt 7 timmar, vi öppnade sista flaskan på returflighten precis innan landning i Tokyo från Bangkok på vägen hem.

Men till min chock när jag kommer ombord på ANA och pursern säger att dom enbart har 4 flaskor Krug och 2 flaskor Charles Heidsieck Millénaires vintage 1996 som skulle räcka Tokyo - Paris - Tokyo. Dom gjorde med andra ingen lastning av denna champagne i Paris och då är att tänka på är flygningen från Tokyo till Paris på straxt över 12 timmar flygtid enkel väg och om det är full beläggning är de totalt 16 passagerare som skall dela på 6 flaskor. Får verkligen inte ihop den matematiken..


Några andra som har erfarenheter?

alla kanske inte är alkisar o dricker 2-3 flaskor var ? :)

Förstår inte varför man ska dricka så mycket. Räcker det inte med ett glas eller max två på en flygning? Finns ju ofta öl, vin och annat att dricka också.
Eller måste ni rättfärdiga kostnaden för biljetten genom att dricka massor av Champagne?

Ett I-lands problem är det allt. :p


Tankar som dyker upp:
1) Hur berusade är ni egentligen efter denna konsumtion? Jag hade inte pallat att sänka mer än max ½-1 flaska på en (lång)långflygning och då hade jag varit i ett minst sagt charmerande tillstånd och somnat kvickt, och således vaskat en hyggligt dyr biljett...

2) 6 flaskor på 16 personer tycker jag dock låter snålt när det rör sig om första klass.
 
Toppen