Senaste nytt

Skyways i konkurs

Xilan

Medlem
Ja, SAS får gärna ta över deras VBY-STO... Men flyger de så små plan som behövs för icke-sommartrafiken till Gotland?

CRJ 900 skulle säkert fungera ARN-VBY, men eftersom SAS alltid sätter de danska intressena främst är dessa flygplan baserade i Köpenhamn och inte i Stockholm. Allra bäst hade det naturligtvis varit med Dash 8 Q-400, men den typen lär vi inte se i SAS igen.
 

erc

Medlem
Ytterst trista nyheter. För mig som värmlänning betyder det att jag inte längre har reguljärtrafik värd namnet i min närhet. Visst flyger Direktflyg med sina Jetstream 32'or till Oslo, Bromma och Borlänge(!). Men det är sällan och de har sommaruppehåll från slutet av april (!) till början av augusti.

Skyways trafikerade KSD-ARN och KSD-CPH.

Att inte ha en linje till Arlanda (eller CPH) innebär för min del att de flesta av mina flygresor nu kommer utgå från OSL eller GOT, dit jag tar mig med bil.

Riktigt, riktigt trist. Inte minst för flygplatsen som levt med kniven mot strupen i många, många år.

Världen förändras. Back in the days flögs det 737'or mellan KSD och ARN med täta intervaller.
 

Moco

Medlem
SJ drar sitt stå till stacken:

" SJ erbjuder i dag och i morgon strandsatta Skywaysresenärer att resa med SJs tåg kostnadsfritt, i mån av plats.
Erbjudandet gäller på alla SJs tåg till och från de orter, som SJ trafikerar och som Skyways normalt flyger till och från.
Kontakta SJ Resebutik på respektive ort eller ring SJ Contact Center på telefon 0771 75 75 75 för att boka kostnadsfri tågbiljett, som tillsammans med Skyways-biljetten gäller som färdbevis på tågen."
 

Jacob

Medlem
Tyvärr försviner NRK-CPH. Nu är LPI-CPH på gamla ofräscha SAAB 340'or det enda valet.
Tungt för Norrköping. Först flög Cimber Norrköping-Köpenhamn och skulle börja flyga Norrköping-Visby till sommaren. Så gick de i konkurs. Sedan tog Skyways över Norrköping-Köpenhamn och skulle börja flyga Norrköping-Visby till sommaren. Och nu är de i konkurs.

Kanske finns folk där ute som två gånger i rad blivit av med sina flygbiljetter...
 

MarcusC

Medlem
Trist helt klart. Just ur Gbg perspektiv har ju city erbjudit ett flertal linjer. Tyvärr känns det som City kom in i en negativ spiral. Väldigt trist på ett från början ytterst trevligt flygbolag

Linjen GOT-LYS har väl varit en av få lönsamma, undrar om någon tar upp den? City flög ju tom md87 på rutten ibland när de hade den typen i flottan.

Om ingen tar över konkursboet, så önskar jag iallafall direktlinje till ZRH med LX istället (lär väl knappast hända men)

Lite spekulationer från mig;

Flybe borde vara intresserade av Citys UK linjer?

Lyon..?? Kan man hoppas SK ser chansen fylla ett visst tomrum från GOT (knappast troligt det heller)

Kanske Easy vågar sig tillbaka till GOT, eller att DY kan plocka någon rutt (MAN eller PRG)?
 

fly4fun

Medlem
Linjen GOT-LYS har väl varit en av få lönsamma, undrar om någon tar upp den? City flög ju tom md87 på rutten ibland när de hade den typen i flottan.

Detta är ett relativt vanligt inlägg på olika forum. Folk som hävdar att linjer är "en av bolagets mest lönsamma". Och varje gång undrar jag vad folk på forumen får denna information ifrån? Hur kan forumbesökare veta hur lönsam en linje är?
 

Palazzi

Medlem
Väldigt tråkigt, men kanske inte helt oväntat :( Tror inte att Nextjet har kapacitet att fylla dessa linjer.... De kan ju knappast förvärva konkursboet heller.... vilket också skulle innebära att de får 6 olika flygplanstyper i flottan.

Jag hoppas på Flybe. Jag har länge förespråkat ett mer enhetligt inrikesflyg i Sverige; det fungerar uppenbarligen inte med 10 olika bolag.
 

MarcusC

Medlem
Detta är ett relativt vanligt inlägg på olika forum. Folk som hävdar att linjer är "en av bolagets mest lönsamma". Och varje gång undrar jag vad folk på forumen får denna information ifrån? Hur kan forumbesökare veta hur lönsam en linje är?

Jag har själv rest linjen. Och känner många som nyttjar den (Volvo har ett stort resande på linjen) visst vet jag inte lönsamheten. Men ofta har den varit fullbokad eller endast dyraste klasserna kvar. Det måste trots allt vara en indikator !!
 

guapeton

Medlem
Trist helt klart. Just ur Gbg perspektiv har ju city erbjudit ett flertal linjer. Tyvärr känns det som City kom in i en negativ spiral. Väldigt trist på ett från början ytterst trevligt flygbolag

Linjen GOT-LYS har väl varit en av få lönsamma, undrar om någon tar upp den? City flög ju tom md87 på rutten ibland när de hade den typen i flottan.

Om ingen tar över konkursboet, så önskar jag iallafall direktlinje till ZRH med LX istället (lär väl knappast hända men)

Lite spekulationer från mig;

Flybe borde vara intresserade av Citys UK linjer?

Lyon..?? Kan man hoppas SK ser chansen fylla ett visst tomrum från GOT (knappast troligt det heller)

Kanske Easy vågar sig tillbaka till GOT, eller att DY kan plocka någon rutt (MAN eller PRG)?

Jag har hört att LX nästa linje på listan från Skandinavien är GOT-ZRH. Oklart när eller om det blir.
 
Toppen