Senaste nytt

Skytrax trovärdighet

ulagun

Medlem
Har under åren läst mycket negativt om Skytrax i forumet. (Understatement)
Vissa av er verkar få utslag bara ni hör ordet.
De få förklaringar jag funnit är bl.a att de är partiska gentemot de asiatiska bolagen.
Är nyfiken på lite mer fakta varför vi inte ska lita på deras omdömen.
Likaså var man kan finna en motsvarande seriös sida
 

Dr. Miles

Expert
Jag har flugit med Hainan Airlines (HU) inrikes i Kina och jag kan inte förstå hur de kunde klassas som 5 stjärnigt flygbolag.
Saker som jag såg (service, måltid&dryck, renlighet av kabinen, bagagehantering) uppnådde inte den nivån.
För att ni kan förstå jämförelsen, jag skulle ranka Lufthansa mycket högre än Hainan Airlines.

Air Koryo (JS) har klassats som 1 stjärnigt flygbolag medans Ryan Air (FR) som 2 stjärnigt flygbolag.
Jag har inte rest med Air Koryo(JS) så kan jag inte uttala mig om deras produkt och service. Men jag kan tänka mig att det finns en hel rad afrikanska flygbolag som är värre än Air Koryo. Speciellt från säkerhetsaspekt.

http://www.businessclass.se/forum/o...g-oeppnar-foer-internetbokning.html#post86195
 

Palazzi

Medlem
Problemet är att det ligger för mycket politik bakom dessa nomineringar - likt många idrottspriser, musikpriser etc..

Sen är det ju väldigt subjektivt vad man upplever som "det bästa bolaget" . Visst kan man nära enas på området "hårdvara" men sådant som är "non tangible" är ju nära omöjligt. Det finns ju t.e.x hundratals olika åsikter bara på BC.se...

Finns bolag som levererar ojämn service, men fantastiskt när det är bra. Sedan finns det bolag likt LH, som "alltid" håller nära samma standard, men kanske sällan överträffar förväntningarna.

Sedan finns ju aspekten med kulturella olikheter. Asiatisk servicekänsla har, i mina ögon, mycket lite gemensamt med t.e.x den svenska. Folk gillar ju olika saker även på det området.
Enskild personals dåliga dagar kan ju också förstöra alla resor, oavsett bolag

Det enklaste är nog att prova sig fram, och se vad man fastnar för! :) Att ett bolag ratas av 99% kan ju dock fortsatt vara en bra fingervisning. Olycksstatistiken, personalvillkor, etiskt arbete, miljö mm är ju också parametrar som intresserar många.

Skytrax lista är ungefär lika objektiv som om jag skulle skriva en nedan, men man får ju ta det för vad det är :)
 

Jacob

Medlem
Likaså var man kan finna en motsvarande seriös sida
Vår förhoppning är ju att BusinessClass ska bli det. Det är ju därför vi lagt ner en oändlig mängd timmar på att bygga upp betyg och recensionssystemet.

Fördelen med medlemmarna på BusinessClass är att många har en del att jämföra med.

Men det är så klart en lång väg tid och kommer behövas massor med data...
 

agehall

Medlem
Jag tillhör en av de som får allergiska reaktioner så fort jag hör talas om Shittrax. Det finns säkert massor av omdömen som är korrekta om både bra och dåliga flygbolag. Problemet är att om man börjar läsa på lite där och jämföra deras rating med vad man själv (och många med mig) anser om olika bolag, så finns det en hel del mätpunkter som står ut som väldigt udda.

Jag säger inte att recensioner här på BC nödvändigtvis är bättre, men har kan jag enkelt "kontrollera" trovärdigheten genom att titta på skribentens övriga inlägg. Om det är en medlem som bara skapat ett konto och postat en överdrivet bra recension om ett bolag så fäster jag ganska lite vikt vid den. Om medlemmen däremot varit medlem ett tag och bidragit i övrigt på forumet, så skulle jag säga att trovärdigheten är hög.
 

Jonas C

Medlem
Man ska nog tolka deras omdömen med en stor nypa salt… Förutom om Turkish Airlines förståss, där har de 100% rätt! :cool:
 

Senator

Moderator
Googla lite på Skytrax + "Advertising" "Legal" etc och se själv.. Pågått i alla fall en process kopplat till deras s.k. höga standard.

Erfarenhetsmässigt så har 2 av 4 av mina inlägg postats, 2 nej och de 2 som postades kände jag inte igen, så hårt redigerade var dessa.

Min högst personliga åsikt som förstärktes efter ett samtal med någon i mellanchefsroll inom flyget är att det finns bara ett sätt att få bra impact: köpa deras konsulttjänster. Då blir det bra..
 

Timotey

Medlem
Kan bara instämma med Senator. har även jag postat 2 inlägg som båda blivit "censurerade". Känns oerhört oseriöst att man går in och redigerar bort negativ kritik.
 

Dr. Miles

Expert
Det här är inte direktkoppling med Skytrax men det är en intressant dom i San Francisco där domstolen sa att Yelp (en stor restaurang review webbsida) kan manipulera rating av sina kunder för pengar.
SF Weekly skrev:
The internet's all in a tizzy the past few days thanks to a Wednesday ruling by the Ninth Circuit Court of Appeals in San Francisco, which said that review site Yelp could manipulate its ratings for money.

Yelp Now Has Court Permission to Change Business Ratings for Money. Don't Forget It. | SFoodie | San Francisco | San Francisco News and Events | SF Weekly

Jag misstänker att Skytrax applicerar detta redan men de får nog vatten på sin kvarn.
 
Toppen