Senaste nytt

Skrymmande kläder i kabin

TomJ

Medlem
Dagens i-landsproblem.

Kommer resa långt norrut i vinter där det riskerar att vara snorkallt och dessutom resa utan incheckat bagage. Min fråga gäller hur man hanterar en stor tjock vinterjacka ombord? Ni som reser mycket norrut eller bor där och flyger mycket, några tips?

Skaffar man något lätt komprimerbar påse att packa ner den i så den är hanterbar på flygplats och ombord? Tänker mig att 200 pers i kanadensiska gåsjackor i boarding kan skapa kaos?
 

Robert flysas

Moderator
Dagens i-landsproblem.

Kommer resa långt norrut i vinter där det riskerar att vara snorkallt och dessutom resa utan incheckat bagage. Min fråga gäller hur man hanterar en stor tjock vinterjacka ombord? Ni som reser mycket norrut eller bor där och flyger mycket, några tips?

Skaffar man något lätt komprimerbar påse att packa ner den i så den är hanterbar på flygplats och ombord? Tänker mig att 200 pers i kanadensiska gåsjackor i boarding kan skapa kaos?

Jag bor i Åre och gör så att när jag går i gången ner till planet tar jag av mig jackan, lägger den och handbagaget i hyllan, aldrig problem. Även om jag både har föräldrar, syrran och hennes son med samma typ av jackor. Ha en tunnare jacka i handbagaget t.ex om du vill byta innan landning söderut.
 

Delayed

Medlem
Min fråga gäller hur man hanterar en stor tjock vinterjacka ombord? Ni som reser mycket norrut eller bor där och flyger mycket, några tips?
Pratar vi om normala vinterkläder som de flesta har på planet till exempelvis Kiruna, Luleå eller Umeå, så är mitt spontana svar att jag inte gör något speciellt alls. Har planet anständig temperatur pular jag upp jackan i "facket" och råkar kärran vara snorkall behåller jag nog jackan på.

De flesta på dessa plan har av naturliga skäl lite "bylsigare" kläder vintertid men det brukar fungera.
 

Tongen2

Medlem
Hur stor jacka har du egentligen? :p
En normalstor vinterjacka tycker jag inte är något problem att knöla ihop ovanpå min resväska. Visst kan det vara trångt men njae det går bara man vill!
Som den norrlänning jag är så vill jag också passa på att informera om köldkänslan. Minus 2 i Göteborg känns lika kallt som minus 20 i Sundsvall. Så man kanske inte alltid behöver gå efter vad det står på mätaren. En varm jacka och en bra tjocktröja räcker ofta gott och väl och tar betydligt mindre plats. :)
Har du prioboarding eller sas plus så kommer du på snabbt och då finns gott om plats så då blir detta problemet någon annans isället... :p

Välkommen till norrland!
 

TomJ

Medlem
Jag är ju skåning och de dagar jag upplevt under -15 är lätträknade :)

Jag tänker mest på att om alla i planet har stora och bulkiga kläder vintertid kan det skapa problem. Går ombord först med prio-boarding så problemet blir ju inte mitt men jag vill ju inte heller orsaka problem för efterkommande. Det finns ju ett antal trådar om problemet med utrymmet för bagage i kabin och då borde ju tillkommande rejäla ytterkläder vintertid förvärra problemet. Man klarar ju sig klart längre på en handbagage-väska när man sommartid åker söderut med t-shirts och badbyxor än om man ska åka norrut och åka skidor!
 
Toppen