Senaste nytt

Skottlossning på Los Angeles flygplats

Flygplatserna är mig veterligen det mest skyddade vi har i det civila samhället, jag tycker snarare bevakningen av dem är fullständigt överdriven. Man kan ändå inte skydda sig mot ensamma galningar.
Och om man föreställer sig att man är en galning som har tillgång till en fungerande automatkarbin (och en hel drös fulla magasin vilket krävs om man ska ta livet av flera hundra personer) så åker man väl inte till en flygplats av alla ställen?
Valfritt storstadscentrum i rusningstid eller tidigt en lördageftermiddag kommer att få mycket större effekt och vara helt obevakat jämfört med våra flygplatser.

Förvisso. Men flygplatsen är för mig en säkerhetszon där man ska kunna koppla av inför resan och att behöva oroa sig för attentat där är trist men givetvis finns det fler ställen som är utsatta. Det är omöjligt att skydda sig men just flygplatser känns ju som att de ska vara säkra har jag inbillat mig. :p
http://en.wikipedia.org/wiki/Westgate_shopping_mall_attack

Och järnvägsstationer, färjeterminaler, pendeltågsstationer, tunnelbanestationer...

Ja, färjeterminaler och tunnelbanestationer är ju möjliga ställen där stor skada/död kan inträffa men har inte vissa länder säkerhetskontroll när man ska gå ner i tunnelbanan? Har för mig att jag läst om det.
Nu har jag aldrig varit på kryssning i USA men är det inte säkerhetskontroll där också?
 
Last edited:

Cornelius

Medlem
Som jag skrev många gånger tidigare, det är inte tillåtet att använda förkortningar i trådrubriken så länge texten räcker.

Lite svårt att veta nu när det inte finns några officiella forumregler någonstans längre. Speciellt om man är ny medlem och har immigrerat från liknande sidor där sådana förkortningar i rubriker är gängse.
 

AABack2ARN

Medlem
Aha, det visste jag inte. Men jag tycker nog flygplatser (som LAX, JFK, LHR) och flygbolag (som SK, AA, BA) skrivna med versaler är godtagbara förkortningar på ett forum som främst diskuterar just flygindustrin.

Och skall man vara riktigt petig finns det flera flygplatser i Los Angeles som Los Angeles Ontario och Van Nuys - alla hanterade av Los Angeles World Airports.
 
Last edited:
Aha, det visste jag inte. Men jag tycker nog flygplatser (som LAX, JFK, LHR) och flygbolag (som SK, AA, BA) skrivna med versaler är godtagbara förkortningar på ett forum som främst diskuterar just flygindustrin.

Och skall man vara riktigt petig finns det flera flygplatser i Los Angeles som Los Angeles Ontario och Van Nuys - alla hanterade av Los Angeles World Airports.

Jag vill inte såga folk som inte kan förkortningar men kan man inte simpla förkortningar som LAX, JFK, LHR och SK, BA, AA så undrar man ju nästan hur man ens hittade forumet från första början. :)

Säger inte att man ska kunna alla världens förkortningar (jag själv kan överdrivet många) men de mest vanliga bör ju nästan alla som har en tillstymmelse till flygintresse kunna. (Till och med min mor & far som har -100 i flygintresse vet vad LAX, LAS, JFK, LHR m.fl är.)
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Tycka får ni göra men det finns forumregler och ni som regulars inte kan följa enkla regler, så frågar jag vad är problemet? Det är inte värst svårt att skriva Los Angeles istället för LAX och jag säger inte att ni inte får använda förkortning överallt utan bara i trådrubriken.

Att ta min tid är en sak men ni som skriver förkortningar i trådrubrikien stjäl Jacob s tid också. Det vore synd att han behöver att hålla på att ändra trådrubriken för att andra inte bry sig om regler.

Svar till Cornelius
Ja, det är synd att forumregler inte syns längre efter BusinessClass 2.0.
 

johansch

Medlem
Jag tror att långsiktigt skulle nog det trevligaste vara att bygga en ordlista, se till att länka matchande akronymer från fritext i artiklar/recensioner/foruminlägg och enbart tillåta användande av de akronymer som finns i ordlistan. (Se till att det dyker upp en tooltip med akronymens expansion när man hoovrar muspekaren över akryonymen också.)
 

Johan_G

Medlem
Jag tror att långsiktigt skulle nog det trevligaste vara att bygga en ordlista, se till att länka matchande akronymer från fritext i artiklar/recensioner/foruminlägg och enbart tillåta användande av de akronymer som finns i ordlistan. (Se till att det dyker upp en tooltip med akronymens expansion när man hoovrar muspekaren över akryonymen också.)

Jag har för mig att det fanns i gamla BC.se men att det av någon anledning kommit bort nu.
 

Smuffe

Medlem
Så länge det inte handlar om någon har skjutit på lax (salmo salar), ska ni inte använda förkortning i trådrubriken. :)
Som jag skrev många gånger tidigare, det är inte tillåtet att använda förkortningar i trådrubriken så länge texten räcker.

Jag ber om ursäkt för det.. Jag visste inte om att den regeln fanns.
Såsom AABack2ARN skrev så var LAX det enda jag åsyftade på då skottlossningen skedde där och inte på Burbanks eller någon annan av Los Angeles flygplatser.
Men nu vet jag och jag ska inte göra om det.

Btw, hur kommer det sig att den tooltip:en med akronymens expansion när man hoovrar muspekaren över akryonymen har försvunnit? Den var riktigt praktisk och jag kollade upp både flygplatser och flygbolag som jag inte kände igen på det sättet.
 
Toppen