Senaste nytt

Skiter Nordic Choice i Corona?

Palazzi

Medlem
Var också på ett Choice nyligen, med samma dåliga erfarenhet som följd.

Var också på en ”resort”/vingård, mitt på den Halländska landsbygden, förra veckan. Där skötte man sig på allt utom frukost. För det sistnämnda var det 200 personer som trängdes över öppen buffé o_O

Kändes mer än märkligt från både ägare och besökares perspektiv. Trodde öppen buffé var uteslutet, men tydligen ej..
Besökarna verkade generellt obrydda och trängdes gärna, med 5cm avstånd, för att komma åt en brie som jag redan stod och skar i.
 
Har bott på flera NCH i sommar, bla Malmö Live. Dom sköter det väldigt olika. Bäst var Comfort Göteborg som delade ut lappar med slottider typ "7.30-8.00".

Överlag är dock folk dåliga på att hålla avstånd vid frukosten och hissarna.
 

hco

Medlem
Håller med om att det är dåligt. Sample size bara 1 men Clarion Tapto i Stockholm har inga vidare rutiner.

Ber gäster att handdprita och hålla avstånd vid buffén -- men då ingen personal finns att se till att gästerna följer instruktionerna så blir det trängsel ändå.

Inga slottider för frukost/middag.

Också besviken på att kökspersonalen ej använder mask. Så enkel åtgärd men icke.
 

JacobGBG

Medlem
Bott på 3 olika Nordic Choice de två senaste veckorna.

Selma Spa, Clarion Hotell Grand Helsingborg och Clarion Collection Karlskrona. Selma hade slot-tid på spa avdelningen, de senare två slot-tid på frukost. Såg lite skärmar varstans på bardiskar och reception men särskilt konsekvent var det inte.
 

Once56

Medlem
Scandic Ö-vik natten till idag. Vi fick boka frukosttid vid incheckning igår, 45 mIn till förfogande per slot. Föredömligt lite folk i frukostmatsalen, lappar på alla bord med ”två meter avstånd”. Handsprit och handskar fanns vid ingången till matsalen. Hotellet var absolut fullbokat. Snyggt skött
 

RickardG

Medlem
First hotel royal Säffle: frukostbuffé utbytt mot individuell beställning vid disk, där mat och dryck sedan bars ut till borden. Ordnat och tryggt.

Scandic Karlstad: Frukostbuffé utbytt mot boxar som fick förtäras i matsalen (med vissa stolar och bord avspärrade) eller på rummet. Ingen trängsel vid frukost eller i hissar.

Clarion Nyköping: tydliga instruktioner om max ett sällskap i hissen och det följdes. Frukostbuffé med Max 6 personer inne vid bufféområdet. Sjukt lång kö, tog ca 45 minuter innan vi kom fram till buffén. Varannat bord spärrat.
 

Fredrik

Medlem
Quality Hotel The Box i Linköping hade bokade tider för frukost.

Det stora problemet är snarare att folk i allmänhet struntar i Covid. Man ställer sig lika nära som innan pandemin vid buffén och tränger sig in i hissar. Det gäller inte alla men tillräckligt många för att vara tydligt märkbart.
 
Jag har bott en hel del på NC hotell både innan och under semestertiden och det är en väldig skillnad på klientelet nu under semestern.
Det är väl detta som skapar det ni upplever som problem.
Just denna problematiken med stökigare hotellvistelser under semester är ju inget nytt nu under Corona, det har ju ”alltid” varit så med de konsekvenser ni radar upp ovan. Varför skulle detta ha förändrats?

Å andra sidan kan man ju faktiskt avstå hotell vistelse nu på semestern om man nu är (över)känslig mot semesterfirare på hotellen eller orolig för Corona risken tänker jag...

Däremot tycker jag att hotellen ger gästerna möjligheterna för distans och hand hygien och det är upp till gästerna att hantera detta, sammalika som i resten av samhället.

Jag börjar faktiskt bli lite trött på hyckleri i Corona frågan. Det är väldigt många som har åsikter hur samhället skall vara men de själva ska däremot flyga och bo på hotell och sen ska man klaga...
Jag både flyger och bor på hotell i tjänsten och på min fritid och jag har inga problem med vare sig detta eller andra gäster utan snarare med leverantörer som inte levererar en fullgod produkt i dessa tider och således valde och väljer bort bolag som inte levererar, i mitt tycke, en adekvat produkt.
NC har jag i vissa städer valt bort nu under våren och sommaren på grund av att de serverade frukost i påse att äta på rummet. Inte ok.
SAS väljer jag bort till förmån för LH business sålänge som inte SAS erbjuder servering i Plus inte heller ok.
 

Hachans

Medlem
Quality Hotel view. Har samarbete med Ving så det är charterstyle. Sista gången jag bor där. Problemen med Corona var långt ifrån de enda, personalen var helt ointresserad av småsaker som att exempelvis se till att man kan komma ut ur parkeringsgaraget.

Men vad gäller Corona och frukosten i allmänhet så var det väldigt avslappnat. En mamma stod med hela armen i brödkorgen för att leta fram något särskilt bröd till sin lilla guldklimp. Medan en annan gudagåva i miniformat stod och hostade över croissanterna. Detta observerades av personal som inte var det minsta bekymrade av detta, trots påpekande.

Detta ihop med personalens övriga bemötande, utebliven städning etc kommer göra att när jag är klar med min nästa vistelse på Quality som jag gör för att bränna poäng så är jag helt klar med den här kedjan. Personalen bryr sig inte om gästerna uppenbarligen.
 
Toppen