Senaste nytt

Skillnaden mellan 2:a klass och 1:a klass på SJs regionaltåg?

Glenn E

Medlem
Då jag hade månadsbiljett från Göteborg till Uppsala och åkte Stockholm - Södertälje Syd på veckodagarna bokade jag ibland en platsbiljett från Uppsala till Södertälje Syd.. Då är man säker på att man får en frukostmacka och juice på 7.51 avgången mot Linköping. Ganska lagom för en 18 minuters tågresa.:)
Månads biljett snabbtåg 2 klass gäller för forsta klass på intercity och regional tågen.
Även om man inte har platsbiljett har man god chans till frukost på 7.51 avgången.
Månadsbiljetterna kostar högst 4800 kronor och det är samma pris på Göteborg-Stockholm som Göteborg-Sundsvall.;)
 

Igorius

Medlem
Sitter på tåget nu. Det är ingen dubbeldäckare, utan ett hederligt gammalt SJ tåg. 2:a klass såg ganska fullt ut, eller så var det för att det var den främsta vagnen i denna klassen kanske. 1a klass inte lika fullt, fick ett fönster med enkel säte. Brukar det vara dubbeldäckare på sträckan?

Tror t.o.m. att 10 kort blir bästa för min del då man inte tar tåget varje dag, snarare 2 dagar i veckan i snitt.

Inga dubbeldäckare där mig veterligen.
 

JacobGBG

Medlem
Flera av dubbeldäckarna har problem med att vämjeliga dofter från toaletterna kommer upp vid bagageplatsen längst bak på övervåningen. Sitter man nära dessa så kan man lida av en ytterst obekväm resa.
 

nilsson

Medlem
Jag åker till och från Kalmar några gånger per år. Kustpilen som trafikerar sträckan har en prisskillnad på 29:- mellan första och andra plats på en 3h resa. För det får man en kupé med tre säten i bredd och oftast 1 passagerare per 6 säten. Kaffe och bulle ingår från ombordserveringen och konduktören bär ut. Helt obegripligt att inte fler väljer det.
 
Toppen