Senaste nytt

Skillnaden mellan 2:a klass och 1:a klass på SJs regionaltåg?

Palazzi

Medlem
Nu kom jag på att man hade X 2000 Shop också! Bistropersonalen brukade då springa runt med sina aluminiumtrolleys och sälja diverse godis, parfym och dylikt i taxfreeförpackningar. Men gröna ansikten minns jag däremot inte, inte hos någon större andel av resenärerna i alla fall.

Om du åkte med X 2000 –94 så undrar jag om inte "förfallet" börjat redan då. För det var så tidigt som –95 som X 2000 blev det vanligaste tåget på banorna "stommen i trafiken". Jag vet med säkerhet att man slutat med glas i bistron vid den tidpunkten och säkert med flera av finesserna som man infört bara något år tidigare. Undrar om ens den ursprungliga uniformen för serveringspersonalen fanns kvar –94/95?

Shoppen var också trevlig! :) Jag kan inte säkert säga om jag åkte -93/94 eller 94/95.... jag vet dock att det var betydligt sämre 1996 när jag åkte andra gången. Nuförtiden har det förfallit helt...

Jag var bara 6-7år första gången, så har svårt att minnas i detalj :)
 

Dr. Miles

Expert
I restaurangvagn på långdistanståg i Kina finns det matsedel med alla möjliga rätter. Det finns t o m Pekinganka.
Men när man väl försöker att beställa några rätter får man svar "没有。(Det finns inte.)".
Till slut frågar man till kyparen om vad de kan erbjuda, då svarar han att det finns bara fläskkött, kyckling, tomater, lök, spenat, ägg och ris och det går att beställa alla rätter bara med kombinationer av de råvarorna. :eek:

Kinesiskt logik...
 

guapeton

Medlem
Shoppen var också trevlig! :) Jag kan inte säkert säga om jag åkte -93/94 eller 94/95.... jag vet dock att det var betydligt sämre 1996 när jag åkte andra gången. Nuförtiden har det förfallit helt...

Jag var bara 6-7år första gången, så har svårt att minnas i detalj :)

Hehe det var andra tider då. Numer finns det en ansvarig som har titeln "Serviceledare" som är ansvarig för att kolla biljetter i hela tåget samt ordna anslutningar för de som missar dem (vilket händer rätt ofta). Övriga två personal är "försäljare" men lite oklart vad de ska sälja. De serverar mat i 1 klass och säljer dryck.

Personalen ner på X2000 i fredags hade en högljudd diskussion om serviceupplägget och information om nya anslutningar för de som missade sina. Vi var 17 min sena mot tidtabell som ändå är väl tilltagen av SJ. Restiden till Göteborg var förr 3h03 min nu är den 3h10 min... Kallas kundtidtabell

"
 

Concorde

Founding Member
Återupplivar denna tråden igen då kontoret flyttat ca 5 minuter från Centralen och SJ regional nu blir ett bra alternativ. Uppskattar att kunna sitta och ha lugnt omkring mig. Verkar som 1:a klass är vägen att gå då?

Brukar regionaltågen också packa ihop lika ofta som Pendeln på vintern? Verkar som Stockholms tågtrafik är lika pålitlig som i UK...
 

Agö

Medlem
Återupplivar denna tråden igen då kontoret flyttat ca 5 minuter från Centralen och SJ regional nu blir ett bra alternativ. Uppskattar att kunna sitta och ha lugnt omkring mig. Verkar som 1:a klass är vägen att gå då?

Brukar regionaltågen också packa ihop lika ofta som Pendeln på vintern? Verkar som Stockholms tågtrafik är lika pålitlig som i UK...
@Igorius har fått nog av regionaltågen tror jag!
 

Igorius

Medlem
Haha, inte alls!

Men visst händer det att de packar ihop, åtminstone SJ mot Uppsala (som jag åker). Märkte dock inte av någon ökad frekvens vad gäller problemen i vintras - tycker att det är oftare som allting packar ihop pga. signal- eller växelfel t.ex. än av väderrelaterade skäl. Nu var ju vintern i och för sig väldigt mild.

Jag överlever än så länge i 2:a klass. Får se om jag uppgraderar till First så småningom. Om du är van vid SL-pendeln känns dock SJ:s 2:a klass som ren lyx (passagerarna har i regel hela och rena kläder på sig och är förmodligen i många fall läskunniga).
 
Sist jag åkte dubbeldäckarna (för några månader sedan) så hade de slutat med kaffemaskinerna. Numera ingår väl om jag förstått det rätt även internet för alla. Eller gäller det bara X2000? Om även internet ingår för alla så är det ingen skillnad kvar alls jämfört med andra klass. Förutom passagerarna då, som någon skrev ovan...
 

rvarttinen

Medlem
Sist jag åkte dubbeldäckarna (för några månader sedan) så hade de slutat med kaffemaskinerna. ...

Och jag som har ett gäng kaffepoletter kvar ...!.. :) Nu får det gå i metallåtervinningen.

Själv, när jag pendlade med SJ, så märkte jag ingen större skillnad mellan 2:a och 1:a klass på dubbeldäckarna. Å' andra sidan så åkte jag ingen längre sträcka. På längre sträckor så kan bättre platstillgång vara positivt... annars har jag svårt att motivera prisskillnaden.
 

Unicornone

Medlem
Som sagt, 1:a klass har exakt samma stolar o utrymme som andraklass kupén är placerad på övervåningen. Internet för hela tåget och servicegrad nolla. Min pendlarerfarenhet är att dubbeldäckarna är driftsäkrare än X2.
Det brukar vara mindre trängsel på övervåningen pga mindre antal resväskor o inga barnvagnar. Annars så är det väldigt vanligt om man åker på pendlartider att folk som jag som åker på TIM-kort sitter i 1kl också, konduktörerna bryr sig extremt sällan, det är bara om någon som har bokat plats blir upprörd de säger till.

Jag har å andra sidan hela kläder och en lätt doft av någon BOSS-parfym ;=) Men jag väljer vad jag kan läsa(har tex svårt att se skylten med endast 1klass-biljetter)
 

Jonas C

Medlem
Å andra sidan kostar ju ett TIM-kort i 1klass bara någon hundralapp mer än 2klass, så de flesta som sitter i 1klass på regionaltågen är pendlare. Bortsett från tillgång till SJ Lounge så ser jag inget mervärde i att betala för 1klass då internet numera är gratis för alla, och kaffemaskinen har försvunnit från tågen.
 
Toppen