Skillnaden mellan 2:a klass och 1:a klass på SJs regionaltåg?

Diskussion i 'SJ & SJ Prio' startad av rvarttinen, 11 Maj 2012.

  1. Klasserna på regionaltågen i Sverige är ett skämt. Även på X2000 så ser man inte mycket skillnad, det enda märkbara är väl att du får fri tillgång till frukt, kaffe och tidningar.
     
  2. Perra

    Perra Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Samt att du får ett större säte, 2a klass har 4 i bredd medans 1a har 3
     
  3. Roger J

    Roger J Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    SJ2000-tågen tycker jag har en godkänd 1kl. Stolarna är mycket bättre än 2kl, det finns också massor av enkelsäten ifall man åker själv.
    Sen är inte stolarna lika bra som på de gamla X2000-tågen med Linx-inredningen som gick mellan Stockholm-Oslo-Göteborg-Köpenhamn (de hade också champagne ombord så det kanske gör att man minns det som bättre än det var?)
     
    Martin Björnström gillar detta.
  4. Oscar Larsson

    Oscar Larsson Medlem

    Stora behållningen med SJ 1:a klass är tystnaden och lugnet som råder i kupén. Detta skiljer avsevärt mellan 1.a och 2:a-klass. Dessutom gör ju SJ.s prissättning ofta 1:a klassbiljetterna minst sagt prisvärda i jämförelse med 2:a kl!

    Separat restaurangvagn hade varit najs, samt att ta efter skyways koncept med after work på fredagar! SJ har potential att utveckla sin produkt vidare
     
    1 person likes this.
  5. Jag tycker SJ första klass är rätt bra. Som flera andra så uppskattar jag främst lugnet. Komfort och benutrymme finns det ju oftast tillräckligt med på tågen, även i 2:a klass.

    Jag hade dock uppskattat en uppdelning likt de hade på Treno Italo som jag nyligen testade i Italien: Där fanns 3 kupéklasser där 2:a klass motsvarade SJ's första... Hade varit trevligt med lyxigt alternativ också (behöver inte vara orientexpressen-klass:p).

    Det finns ju Blå tåget i Sverige (iaf ett tag till), men de går ju så knepiga tider mellan Stockholm och Göteborg...
     
    1 person likes this.
  6. Jonas C

    Jonas C Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Frågan är ju om den klassindelningen hade fungerat i Sverige... Vi har ju jantelagen trots allt. Kan ju även vara anledningen till SJ:s näst intill obefintliga differentiering mellan klasserna på X2000 :p
     
    Ulla och doc gillar detta.
  7. Lonelyflyer

    Lonelyflyer Medlem

    Ort:
    OSD
    Land:
    Sverige Sverige
    Åker ja tåg blir det oftast 1:a klass, inga barnfamiljer eller ungar som springer överallt eller tonåringar som varit i sthlm och shoppat så mkt att de tar upp två säten typ.
    Och nej jag är inte bitter ;)
    Men jag uppskattar att det är tyst och lugnt, och som sagt så händer det att priset knappt är nån skillnad så är de inget o tjafsa om
     
  8. twiggs

    twiggs Medlem

    Är det bara jag som minns X 2000 i tidernas begynnelse? Varm frukost, nybakade rundstycken, kopierings-, telefon- och telefaxmöjligheter ombord, värdinnor i varenda vagn som serverade, wienerbröd före ankomst, servering av kaffe och kakor vid sittplatsen, riktiga glas i bistron, taxibeställningar som togs upp av värdinnorna... Nuförtiden är det som att åka bland boskap, även i 1 klass.

    När det gäller regionaltågen så var det så att man gjorde någon kundundersökning när tågen skulle lanseras kring vad resenärer uppskattar mest. Lugn och ro kom på första plats. Jag antar att de flesta rent av antog att det skulle vara någon mer skillnad än en glasdörr för att avskilja salongen.
     
  9. Visst kommer man ihåg det. Åkte min första X2000 resa mellan Stockholm-Göteborg 1994 :) Det enda jag kommer ihåg idag är frukosten, och resenärer som var gröna i ansiktena (illamående av att tåget lutade i kurvorna).

    Men man ska väl också komma ihåg att det här var under den tid då alla flygbolag (nästan iaf) erbjöd mat i ekonomiklass, incheckat baggage etc.. Sen kom Ryanair ....(nu kan jag skylla även tågets tillkortakommanden på FR, känns bra!:cool:)
     
  10. twiggs

    twiggs Medlem

    Nu kom jag på att man hade X 2000 Shop också! Bistropersonalen brukade då springa runt med sina aluminiumtrolleys och sälja diverse godis, parfym och dylikt i taxfreeförpackningar. Men gröna ansikten minns jag däremot inte, inte hos någon större andel av resenärerna i alla fall.

    Om du åkte med X 2000 –94 så undrar jag om inte "förfallet" börjat redan då. För det var så tidigt som –95 som X 2000 blev det vanligaste tåget på banorna "stommen i trafiken". Jag vet med säkerhet att man slutat med glas i bistron vid den tidpunkten och säkert med flera av finesserna som man infört bara något år tidigare. Undrar om ens den ursprungliga uniformen för serveringspersonalen fanns kvar –94/95?
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×