Senaste nytt

Skillnad på GVA och GVF (Geneve)

sammyj

Medlem
Tittar lite på hyrbil från Genèves flygplats. Landar med SAS från CPH på GVA. Mycket märkligt men exakt samma hyrbil är drygt 500 kr billigare i pris på GVF jämfört med GVA. Vad jag förstår är detta samma flygplats? Någon som har bättre koll?
 

famhanssons

Medlem
GVF verkar vara benämningen för den franska delen av flygplatsen. Så att man kommer ut i Frankrike istället.
Enligt denna, totalt opålitliga sida så rekommenderar de att man undviker den delen, förutsatt man inte flyger till/från frankrike..
French Sector - Geneva Airport

Du har helt rätt att GVF är franska delen av Geneves flygplats. Dock håller jag inte med att man ska undvika den delen. Allt beror givitvis på vart du ska. Jag har erfarenhet av Geneves flygplats sedan 1973 och det är alltid mindre folk där varför jag väljer att flyga ut från franska sidan. Däremot när man landar så kommer bagaget på Schweiziska sidan och då blir det meningslöst att använda GVF.
 

sammyj

Medlem
Läste lite på sidan som länkades ovan och som sedan länkade vidare till infon på GVAs hemsida. Det går tydligen utmärkt att bara promenera in och hyra på GVF problemet är att då är bilen på franska sidan och den får inte rulla på schweiziska utan vinjett. Då plötsligt blir det inte längre värt besväret då man måste köra runt på franska sidan för att undvika Schweiz :)
 

zanga

Medlem
Yep.. bra, då har du koll på läget!

Franska sidan är väldigt liten i övrigt, men vill man ha Fransk hyrbil och köra vidare i Frankrike kan man gå ut där.

Man kan gå "fritt" fram och tillbaka till fots på insidan i byggnaden mellan länderna. På kvällen är det sällan några vakter alls, samma sak gäller för bilgränserna, det finns 3st i närheten. 2 vid Meyrin och 1 efter Ferneytunneln.
 
Last edited:
Toppen