Senaste nytt

Skidort nära Geneve

Palazzi

Medlem
Cormayeur i Italien eller Megeve i Frankrike.

Les Contamines är även en fin, och opretentiös, ort (de tidigare nämnda är väl mer åt "lyxhållet", inte minst Megeve). Skidåkningen är dock mer begränsad.

Tycke och smak. Kan man franska så kanske Megeve är att föredra :)
 

famhanssons

Medlem
Håller helt med @Palazzi. Min far har bott i Genève sedan 1973 så det finns nog ingen ort i Frankrike mellan Genève och Chamonix som jag inte känner till och åkt i. Megeve är perfekt med mindre barn men lite dyrare. Les Contamines ligger lite högre än Megeve och således lite snösäkrare samt att det är mestadels lokala som åker dit, dvs inga arrangerade resor. Dessa 2 åkte vi oftast till. La Plagne har bra skidåkning men är en jättetråkig men funktionell betong by. Alla dessa orter ligger inom en timme från Genève med bil.
 
Vill slå ett slag för Argentière som är en del av Chamonixsystemet och ligger 10 min med buss (som går mycket ofta) från Chamonix. Mysig by, billigare än Chamonix, inga wööö-säsongare och trevliga berg. Finns hyfsat stor matbutik, apotek, några barer (inklusive en med biljard, lufthockey, shufflepuck m.m. som barnen lär gilla).

Där kan ni åka i Le Tour som är flackt, barnvänligt och inte särskilt trångt. Finns även oändligt med enklare offpist och puderfält att leka i.
Detta såg ju trevligt ut. Och framförallt så verkar det finnas boende kvar. Jag har tittat på många av de tips som skrivits, men verkar vara svårt att få boende under den här tiden (om jag förstår det rätt så är det skollov i Frankrike under februari).
 

famhanssons

Medlem
Tänk på att Argentiere tillhör Chamonix men ligger lite bortom (sett från Genève). Det innebär lite brantare och avancerad åkning jämfört med de andra alternativen.
 

Peacefrog

Medlem
Helt klart Megeve. Lite snälla backar men väldigt mysig by och fantastiska restauranger både i byn och på berget. Håller även med tidigare om Les Contamines (mindre ort men ganska bra åkning) och Courmayeur.

I Schweiz är ex Villars och Champery trevligt.
 

folo

Medlem
Tänk på att Argentiere tillhör Chamonix men ligger lite bortom (sett från Genève). Det innebär lite brantare och avancerad åkning jämfört med de andra alternativen.

Aha, jag tolkade det som att det var mer barnvänligt (det vi vill ha mest är blåa backar, ev några röda också).

Det är därför man specifikt åker i Le Tour som jag nämnde, där finns Chamonix snällaste åkning. Ni ska alltså inte åka i Grand Montets vars gondol ligger i Argentiere utan åk 5 minuter buss till Vallorcine/Le Tour. Ni kan ju kolla på boende i Vallorcine också, men har själv aldrig vart i byn där så vet inte nåt om den.
 
Toppen