Senaste nytt

Skada på hyrbil som ej är registrerad vid uthämtning

Vet att det är fel tråd men tanke på att många hyr nu som inte vanligtvis gör det så tänkte jag droppa frågan här.

Hyrt bil från Avis i helgen och märkte igår att det var en skada på bilen som inte var med hyreskontaktet som jag fick.
Är en liten spricka i vindrutan på sidan men som tur är tog jag en bild på bilden där (om man zoomar in ordentligt) ser att den finns där.

Bara att påpeka detta vid inlämningen och sen ta ev diskussion senare?

Någonstans vill jag kunna lita på att jag får information om alla skador på bilen när jag hämtar ut den eller ska man behöva inspektera den och själv dokumentera eventuella skavanker/skador som inte är med på hyreskontraktet?
 

fcx

Medlem
Vet att det är fel tråd men tanke på att många hyr nu som inte vanligtvis gör det så tänkte jag droppa frågan här.

Hyrt bil från Avis i helgen och märkte igår att det var en skada på bilen som inte var med hyreskontaktet som jag fick.
Är en liten spricka i vindrutan på sidan men som tur är tog jag en bild på bilden där (om man zoomar in ordentligt) ser att den finns där.

Bara att påpeka detta vid inlämningen och sen ta ev diskussion senare?

Någonstans vill jag kunna lita på att jag får information om alla skador på bilen när jag hämtar ut den eller ska man behöva inspektera den och själv dokumentera eventuella skavanker/skador som inte är med på hyreskontraktet?

Bättre att hålla tyst och ta eventuell diskussion senare. Tar du upp en diskussion så kommer den att fortsätta.
 

Johan Gott

Medlem
Någonstans vill jag kunna lita på att jag får information om alla skador på bilen när jag hämtar ut den eller ska man behöva inspektera den och själv dokumentera eventuella skavanker/skador som inte är med på hyreskontraktet?

Jag kan hålla med dig om detta, men såg på mitt senaste hyreskontrakt att AVIS uppmanar mig att även göra en egen inspektion av utvändiga och invändiga skador på bilen. Jag brukar alltid göra detta, och om jag hittar någon skada som inte står med på pappret går jag tillbaka in och ber dem skriva till skadan.

Vad som är bäst för dig att göra nu vet jag inte riktigt....kanske hålla tyst som fcx föreslog...såvida inte ditt foto kan visa exakt klockslag så att du lätt kan bevisa att skadan fanns innan du hämtade ut den (och att du tog fotot innan du började köra).
 
Vad som är bäst för dig att göra nu vet jag inte riktigt....kanske hålla tyst som fcx föreslog...såvida inte ditt foto kan visa exakt klockslag så att du lätt kan bevisa att skadan fanns innan du hämtade ut den (och att du tog fotot innan du började köra).

Bilden är tagen 2 minuter efter att jag hämtade ut bilen och står då fortfarande deras parkering så känner mig lugn med det
 

ZZZebra

Medlem
Jag kan hålla med dig om detta, men såg på mitt senaste hyreskontrakt att AVIS uppmanar mig att även göra en egen inspektion av utvändiga och invändiga skador på bilen. Jag brukar alltid göra detta, och om jag hittar någon skada som inte står med på pappret går jag tillbaka in och ber dem skriva till skadan.

Vad som är bäst för dig att göra nu vet jag inte riktigt....kanske hålla tyst som fcx föreslog...såvida inte ditt foto kan visa exakt klockslag så att du lätt kan bevisa att skadan fanns innan du hämtade ut den (och att du tog fotot innan du började köra).

Hyr man bil så är det enklaste att teckna en hyrbilsförsäkring som täcker alla hyror under ett år och som tidigare nämnts i tråden. De kostar ca 500 kr för ett helår och är ju mycket förmånligt om man har många hyror.

Annars är det enkelt och snabbt att ta bilder på bilen. Jag har ibland fått ut bilar som är lätt smutsiga och då är det lätt att missa om det finns något skrap i lacken. Har man då ett foto så blir det lättare att argumentera att skadan fanns men inte gick att se.
 

Bubbles

Medlem
Hade så för ett tag sedan med AVIS i frankrike. Stod på kontraktet att den var repad på ena bakskärmen. Inspekterade bilen och såg att den var ganska lika repad på båda bakskärmarna. Tog kort på båda och så det syns att det är på deras parkering. Vid återlämning var det bara att visa upp bilderna så var alla nöjda.
 

fcx

Medlem
Hade så för ett tag sedan med AVIS i frankrike. Stod på kontraktet att den var repad på ena bakskärmen. Inspekterade bilen och såg att den var ganska lika repad på båda bakskärmarna. Tog kort på båda och så det syns att det är på deras parkering. Vid återlämning var det bara att visa upp bilderna så var alla nöjda.

Fast om man är kvar på parkeringen så är det väl mycket bättre att prata med personalen direkt?
 

Bubbles

Medlem
Helt rätt men ingen på plats på parkeringen, sent och ville gärna iväg så testade detta och det gick bra den gången...
 

jsn

Medlem
Enklast är om de signar off på bilen vid mottagandet, då kan de inte återkomma senare.
Om de börjar gnälla så visa bilden och ta det därifrån.
 

Homer

Medlem
Att låta bli att markera skador är väl en del av affärsidén.

Den här "skråman" hade Avis i Manchester glömt markera häromdagen
20171109_111746 - Kopia.jpg
 
Toppen