Senaste nytt

SK995/996 Köpenhamn-Peking-Köpenhamn Fullbokat?

Roger J

Medlem
Man kan ju förstå om SAS och Air China gör som de gör nu från ARN (delar upp). Men problemet för SAS är att Air China har en så markant sämre produkt från Arlanda än SAS från Köpenhamn. Inte kul om man bokar en Business-biljett med SAS och hamnar på CA med deras superskabbiga säten ända till Peking.
Air Chinas First på denna rutt är möjligen i linje med SAS Business (knappt).
 
Last edited:

Mikael

Medlem
Man kan ju förstå om SAS och Air China gör som de gör nu från ARN (delar upp). Men problemet för SAS är att Air China har en så markant sämre produkt från Arlanda än SAS från Köpenhamn. Inte kul om man bokar en Business-biljett med SAS och hamnar på CA med deras superskabbiga säten ända till Peking.
Air Chinas First på denna rutt är möjligen i linje med SAS Business (knappt).

Det är just därför jag saknar SAS direkt-flyg på denna rutt. Vill ogärna ner till CPH och vända om jag kan flyga direkt.
 

rvarttinen

Medlem
Jag visste inte att de flugit till Asien från Stockholm (förutom Bangkok). När flög de den? Vet du om de haft fler Asien-linjer från Stockholm (de senaste 20 åren)?

Har flugit ARN - BKK - SIN (samma maskin hela vägen) för länge sedan. Även HKK, men den linjen kanske gick från CPH, kommer inte ihåg, det var ett tag sedan...
 

Senator

Moderator
Hej,

SAS flottan har under senaste åren haft som flest 11 A340/A330 vart av två har permanent varit på ARN, och resterade i CPH fram tills i mars när OSL-EWR öppnades åter efter många år. Under en tid lade SAS ner denna då gapet från B767-300 med ca 200 stolar till A330-300 med 265 stolar blev för stort (något som är svårt att bedöma för mig).

Under finanskrisen lade SAS även ner CPH-SEA en rutt som hade funnits i många år (jag reste denna redan 1995) samt att 2 stycken A340-300 plockades bort och parkerades någon stans (jag såg en i ZRH under några månader). Två gånger senaste 5-6 år har SAS annonserat start på CPH-SFO för att sedan dra tillbaka. Samma gäller CPH-DEL som har varit stop and go två gånger om jag minns rätt.

Nu har man hämtat in dessa två A340-300, en skall väl användas till Shanghai och omdisponering i CPH för att få upp en A330-300 till Oslo.

Min åsikt är att SAS just nu inte har finansiella muskler till att ta in flera A330/340 maskiner och köra en expansiv strategi. Jag uppfattar att ARN/CPH-ORD går bra, samma gäller ARN/CPH/OSL-EWR. Här funkar det med en flotta på fem plan. Sen har vi CPH-BKK/NRT/PVG/IAD som kräver en rotation på 6 plan för att det skall funka (jag tror att A330 går på CPH-IAD och CPH-ORD tar rotationen på A340). Men går det illa en dag finns det ingen back up. Det är inte som när B767-300 fanns och man skickade en EUROPE CONFIG till ORD.. Vilken sunk resa hem :)
 

Alf

Medlem
Det var samma A340 som flög slingan ARN- BKK och ARN-PEK.
Jag åkte båda sträckorna och alltid fullt. Skulle gärna se att linjerna kom tillbaka.
Onekligen dumt att flyga Asien från CPH kan man tycka.
 

agehall

Medlem
Jag skulle tycka det vore kanon om de drog igång en linje till SEA igen. Dock får de gärna flyga från ARN istället. Det borde ju bli närmare för dem också.
 

Senator

Moderator
Jag vet att det finns ganska stärka meningar om att man gärna i Stockholm skulle vilja se långlinjerna flyttas från CPH till ARN. I min erfarenhet på linjerna från CPH talas det mycket tyska. Det vill säga att Nordtyska resenärer väljer CPH som alternativ till MUC/FRA.

Jag tror jag läste att det finns ca 40m potentiella kunder med max 1t anslutning i CPH. Det finns det inte runt ARN. Mot argumentet är väl om det finns runt HEL, och AY verkar ha hittat ett Asienkoncept som fungerar bra :cool: Så om HEL kan leva på detta, varför inte ARN? Dock är det väl bara AY som flyger långlinjer till HEL (AA till ORD på sommaren)?
 

Dr. Miles

Expert
Finnair har inte 3 hubbar, det förenklar deras situation.

Även om jag vill också ha interkontinentala direktflyg från Stockholm, blir det inte krångligare och kostsammare för SAS att ha 3 hubbar?
 
Toppen