Hej,
SAS flottan har under senaste åren haft som flest 11 A340/A330 vart av två har permanent varit på ARN, och resterade i CPH fram tills i mars när OSL-EWR öppnades åter efter många år. Under en tid lade SAS ner denna då gapet från B767-300 med ca 200 stolar till A330-300 med 265 stolar blev för stort (något som är svårt att bedöma för mig).
Under finanskrisen lade SAS även ner CPH-SEA en rutt som hade funnits i många år (jag reste denna redan 1995) samt att 2 stycken A340-300 plockades bort och parkerades någon stans (jag såg en i ZRH under några månader). Två gånger senaste 5-6 år har SAS annonserat start på CPH-SFO för att sedan dra tillbaka. Samma gäller CPH-DEL som har varit stop and go två gånger om jag minns rätt.
Nu har man hämtat in dessa två A340-300, en skall väl användas till Shanghai och omdisponering i CPH för att få upp en A330-300 till Oslo.
Min åsikt är att SAS just nu inte har finansiella muskler till att ta in flera A330/340 maskiner och köra en expansiv strategi. Jag uppfattar att ARN/CPH-ORD går bra, samma gäller ARN/CPH/OSL-EWR. Här funkar det med en flotta på fem plan. Sen har vi CPH-BKK/NRT/PVG/IAD som kräver en rotation på 6 plan för att det skall funka (jag tror att A330 går på CPH-IAD och CPH-ORD tar rotationen på A340). Men går det illa en dag finns det ingen back up. Det är inte som när B767-300 fanns och man skickade en EUROPE CONFIG till ORD.. Vilken sunk resa hem