Senaste nytt

SK926 landat på Newark med motorproblem

A

Aurora

Guest
Jag har sett många så kallade "nödlandningar" och samtliga har sett helt kontrollerade ut.

Dessutom vet man som passagerare normalt inte ett dugg om statusen på flygningen, ifrån kabinen ter sig det mesta likadant om felet inte är sådant att symptomen är kännbara (rökutveckling t.ex.).

Takk for at du deler kunnskapen med oss! Passer også på å gratulere med dagen :D
 

marbe166

Medlem
Hmm... Åker 925 imorgon 21/10. De lär väl flyga tillbaka 926:an till IAD för dagens flight kanske, eller så går den som ett annat flightnummer från EWR idag. Det här blir spännande, hoppas det löser sig för er och att det inte blir linjestörningar senare i veckan.
LN-RKM har roterat på SK925/926 de senaste dagarna, och det var den som divertade till EWR, där den av allt att döma (flightradar24) fortfarande står. Dagens SK925 är försenad med 5 timmar och ska enligt samma källa flygas av LN-RKS, som beräknas landa på ARN (som SK946 från ORD) om en halvtimme. Därefter ferryflygs den (antar jag) direkt till CPH för att ta IAD-flighten. Tur i oturen att det hände den dag då det inte var någon HKG-flight.

Tillägg: Man kan ju undra varför man valt denna lösning när LAN-kärran (LN-RKP) verkar finnas tillgänglig, den har enligt fr24 inte flugit på en vecka och står på Kastrup.
 
Last edited:

Agö

Medlem
LN-RKM har roterat på SK925/926 de senaste dagarna, och det var den som divertade till EWR, där den av allt att döma (flightradar24) fortfarande står. Dagens SK925 är försenad med 5 timmar och ska enligt samma källa flygas av LN-RKS, som beräknas landa på ARN (som SK946 från ORD) om en halvtimme. Därefter ferryflygs den (antar jag) direkt till CPH för att ta IAD-flighten. Tur i oturen att det hände den dag då det inte var någon HKG-flight.

Tillägg: Man kan ju undra varför man valt denna lösning när LAN-kärran (LN-RKP) verkar finnas tillgänglig, den har enligt fr24 inte flugit på en vecka och står på Kastrup.
Såg RKP i morse vid hangarerna. Såg ledsen ut. @KeXx kanske kan ta en bild.
 

joemume

Medlem
LN-RKM har roterat på SK925/926 de senaste dagarna, och det var den som divertade till EWR, där den av allt att döma (flightradar24) fortfarande står. Dagens SK925 är försenad med 5 timmar och ska enligt samma källa flygas av LN-RKS, som beräknas landa på ARN (som SK946 från ORD) om en halvtimme. Därefter ferryflygs den (antar jag) direkt till CPH för att ta IAD-flighten. Tur i oturen att det hände den dag då det inte var någon HKG-flight.

Tillägg: Man kan ju undra varför man valt denna lösning när LAN-kärran (LN-RKP) verkar finnas tillgänglig, den har enligt fr24 inte flugit på en vecka och står på Kastrup.
Då hoppas vi på LN-RKS även imorgon. Checkade precis in och enligt seatmapen är det nya businesskabinen, men det kan ju förstås ändras.
 

marbe166

Medlem
Då hoppas vi på LN-RKS även imorgon. Checkade precis in och enligt seatmapen är det nya businesskabinen, men det kan ju förstås ändras.
Om det blir det så lär det bli försenat. Om de kommer iväg vid 17-tiden idag och om den fem timmar långa förseningen håller i sig, vilket är troligt, kommer de landa i morgon ungefär vid tidtabellsenlig avgångstid. Jag skulle räkna med minst två timmar försenad avgång isf.
 

RickardG

Medlem
Lite statusuppdateringar:

Vi blev incheckade på Embassy Suites. Riktigt bra för att vara flygplatshotell! Kaosartade scener när alla skulle vänta på en shuttle till hotellet så vi hoppade in i en uber istället.

Nu är vi ombokade via Oslo ikväll kl 18:55.

Precis när fördrinkarna höll på att serveras slocknade hela kabinen. Ett par sekunder senare fick vi normal belysning igen men IFE var fortfarande ur funktion. CC försvann och någon minut senare meddelades att vi skulle till New York pga problem med en motor.
Inflygningen var lite annorlunda för det vibrerade på ett för mig annorlunda sätt. Efter landning fick vi sedan veta att det berodde på att de "använt luftbroms för att slippa cirkulera innan vi kan landa". Vet inte riktigt vd de menar med det...

Vid landning hade vi en hel välkomskommité med brandbilar på plats, kom sen in till gate och fick efter bara några minuter info från kapten om att "this plane isn't going anywhere tonight".

Nu är väl den stora frågan om vi kan inkassera 600 euro per person för det här?
 

Mike@GOT

Medlem
Lite statusuppdateringar:
Efter landning fick vi sedan veta att det berodde på att de "använt luftbroms för att slippa cirkulera innan vi kan landa". Vet inte riktigt vd de menar med det...

Bara en gissning, men det är möjligt att de har använt det som kallas för vingklaffar, eller luftbroms på svensson-språk, för att på så vis få ner farten och därmed kunna sjunka snabbare. Utan luftbroms kan flygplanet inte sjunka lika snabbt eftersom farten då blir för hög, och konsekvensen blir således att flygplanet måste cirkulera samtidigt som det sjunker långsamt.
 
Du kan med 100% sikkerhed få 600€ i kompensation da tekniske problemer ikke anses som ekstraordinære.

Edit: Det skulle lige være fordi at det er tekniske problemer under flyvningen at det kan ses som ekstraordinært.
 
A

Aurora

Guest
Precis när fördrinkarna höll på att serveras slocknade hela kabinen. Ett par sekunder senare fick vi normal belysning igen men IFE var fortfarande ur funktion. CC försvann och någon minut senare meddelades att vi skulle till New York pga problem med en motor.
Inflygningen var lite annorlunda för det vibrerade på ett för mig annorlunda sätt. Efter landning fick vi sedan veta att det berodde på att de "använt luftbroms för att slippa cirkulera innan vi kan landa". Vet inte riktigt vd de menar med det...
Vid landning hade vi en hel välkomskommité med brandbilar på plats, kom sen in till gate och fick efter bara några minuter info från kapten om att "this plane isn't going anywhere tonight".

Belysningen er nok noe så enkelt som at endret strømtilførselen som vanligvis er fra generatorene i motorene, til APU'en som sitter bakerst i flyet (eller at man stoppet strømtilførselen fra den ene motoren, jeg kan ikke detaljene, men vet at alle motorene bidrar til strømgenerering i flyet. Så om en motor skrus av, vil strømtilførselen endres på noe vis).

Vibrasjonene er nok ikke noe unormalt - som du sier benyttet de seg antakeligvis av det som heter speed brakes (finnes en liten handle i cockpit som armerer disse). Disse brukes på alle flyvninger, hver eneste dag, både på B737 og A380. Men siden man ønsket å lande i New York ønsket man nok å få ned farten så raskt som mulig. Man vil få økte vibrasjoner i flyet jo høyere fart man har når man armerer speed brakes, vanligvis har man timesvis på å planlegge descent og trenger ikke bruke så mye speed brakes. Derfor kjenner man ikke bestandig så mye vibrasjoner fra speed brakes. Hvis man har mye medvind og har en tung maskin som lager mye fart, har jeg opplevd at pilotene på B737 har kjørt ut både flaps og speedbrakes på høyde for å miste fart, så dra inn flaps og speed brakes når man kom til ønsket fart og høyde, og så kjøre normal approach med flaps når man er på normal innflyvning igjen.
Vil du lese mer, ta en kikk her: Spoilers And Speedbrakes - SKYbrary Aviation Safety

Brannbiler er rimelig standard for en hver sikkerhetslanding, og tyder på at Newark har gode rutiner for å ta alle tilfeller av ekstraordinære landinger seriøst. Veldig bra :)
 
Toppen