Precis när fördrinkarna höll på att serveras slocknade hela kabinen. Ett par sekunder senare fick vi normal belysning igen men IFE var fortfarande ur funktion. CC försvann och någon minut senare meddelades att vi skulle till New York pga problem med en motor.
Inflygningen var lite annorlunda för det vibrerade på ett för mig annorlunda sätt. Efter landning fick vi sedan veta att det berodde på att de "använt luftbroms för att slippa cirkulera innan vi kan landa". Vet inte riktigt vd de menar med det...
Vid landning hade vi en hel välkomskommité med brandbilar på plats, kom sen in till gate och fick efter bara några minuter info från kapten om att "this plane isn't going anywhere tonight".
Belysningen er nok noe så enkelt som at endret strømtilførselen som vanligvis er fra generatorene i motorene, til APU'en som sitter bakerst i flyet (eller at man stoppet strømtilførselen fra den ene motoren, jeg kan ikke detaljene, men vet at alle motorene bidrar til strømgenerering i flyet. Så om en motor skrus av, vil strømtilførselen endres på noe vis).
Vibrasjonene er nok ikke noe unormalt - som du sier benyttet de seg antakeligvis av det som heter speed brakes (finnes en liten handle i cockpit som armerer disse). Disse brukes på alle flyvninger, hver eneste dag, både på B737 og A380. Men siden man ønsket å lande i New York ønsket man nok å få ned farten så raskt som mulig. Man vil få økte vibrasjoner i flyet jo høyere fart man har når man armerer speed brakes, vanligvis har man timesvis på å planlegge descent og trenger ikke bruke så mye speed brakes. Derfor kjenner man ikke bestandig så mye vibrasjoner fra speed brakes. Hvis man har mye medvind og har en tung maskin som lager mye fart, har jeg opplevd at pilotene på B737 har kjørt ut både flaps og speedbrakes på høyde for å miste fart, så dra inn flaps og speed brakes når man kom til ønsket fart og høyde, og så kjøre normal approach med flaps når man er på normal innflyvning igjen.
Vil du lese mer, ta en kikk her:
Spoilers And Speedbrakes - SKYbrary Aviation Safety
Brannbiler er rimelig standard for en hver sikkerhetslanding, og tyder på at Newark har gode rutiner for å ta alle tilfeller av ekstraordinære landinger seriøst. Veldig bra