Man behöver inte ta FR24 med en nya salt, utan räcker att förstå datat så kan man förklara 99% av felen.
Flygplanets typ kommer från en databas baserat på planets transponder kod. I detta fall så flyger en Boeing 737 runt med ett transponder ID som tillhör ett Widerö Dash plan. Globalt är det storleksordningen 1000 plan som har detta fel, så det är inget unikt för detta plan. Skulle ATC använda ADS-B signalen så skulle dom se samma fel.
Eftersom ModeS ger en del fel som du säger så kan inte detta användas av ATC. ATC använder transonderkoden som består av fyra numeriska suffror 0-9 och finns i flygplansinformationen på Flightradar i fältet Squawk. Aktuell transponderkod för flygningen tilldelas piloten i samband med färdtillståndet innan start. Transponderkoden skickas sedan ut från flygplanet på förfrågan från markbunden sekundärradar och detta sker varje gång radarn sveper över flygplanet, ca 10 ggr/min. Denna information används sedan av flygledningen för identifiering och separation mot andra flygplan. Denna information finns bara tillgänglig där det finns radartäckning.
ModeS ger information som kan tas emot av en enkel mottagare och är det som presenteras i Flightradar. Den är därför inte bunden till att det finns radartäckning, vilket gör att man kan följa flygplanen nästan överallt där det finns mottagare för detta. Denna informationen används inte av flygledningen för identifiering eller separation eftersom det finns brister som nämns.
Som sagt, ta Flightradar med en nypa salt. Som ren information är den tillräcklig i de flesta fall.