Senaste nytt

SK4698 Idag 24/7

D

Deleted member 4971

Guest
Men snälla... man måste kunna skillja på fel och fel. Ett plan som befinner sig över Ukraina befinner sig över Ukraina, oavsett om jorden är rund eller platt. Men ett plan där en etta och nolla bytt plats i transpondern får ett annat transponder ID och identiferar sig som ett annat plan.

"@Finnair @MPLaaksonen Flightradar24 data is very accurate. A flight over Ukraine is over Ukraine no matter i world is flat or round."

Håller givetvis med sista delen, men jag tänker på det dom skriver först ;)
 
A

Aurora

Guest
"@Finnair @MPLaaksonen Flightradar24 data is very accurate. A flight over Ukraine is over Ukraine no matter i world is flat or round."

Håller givetvis med sista delen, men jag tänker på det dom skriver först ;)

Men dataene de viser - flyenes rute på kartet - er korrekte :) Det er registeret over flygplan innen SAS og Widerøe som har en feilkobling for øyeblikket.
 

fly4fun

Medlem
Exempel: Ryanairplanet EI-EKR har transponderkod 4CA811
P.g.a. fel på transpondern skickar den ibland ut koden 4CAA19, ibland koden 4CA819 och ibland koden 4CAA11.
Just den sista koden 4CAA11 tillhör egentligen Transaeros kärra EI-EUZ vilket gör att man på FR24 ser bilder av ett Transeroplan utföra en Ryanair flight.
Ett annat exempel är SAS OY-KBD har flugit runt med en transponder som visar MACH2 hastigheter i 7 års tid.

Lätt att skylla på FR24 när det är flygbolagen som flyger runt med trasig utrustning år efter år.

Testa själva att slå upp Ryanairs transponder koder på http://www.airframes.org/
Remarks: Using incorrect ICAO24 address 4CA819 on mode-S. [2013-06-06, 2013-06-13]
[MODE-S] [ADS-B]
 
Last edited:
A

Aurora

Guest
Ja givetvis, men fel är fortfarande fel ;)

Joo, men det kommer jo an på hvilken fel man snakker om :p Flightradar har sitt på det rene ang flyenes rute og plassering på kartet. Således står påstanden til Flightradar mot Finnair ganske solid tyckar jag :)
 

Mike@GOT

Medlem
På Landvetter används FR24 flitigt, bland annat på olika operations-avdelningar. I ramptornet har FR24 en så gott som dedikerad skärm där premiumversionen körs för att de ska slippa sitta och uppdatera var 30:e minut... Så tillräckligt tillförlitligt för att det ska användas på en flygplats, alltså. :)
 
D

Deleted member 4971

Guest
På Landvetter används FR24 flitigt, bland annat på olika operations-avdelningar. I ramptornet har FR24 en så gott som dedikerad skärm där premiumversionen körs för att de ska slippa sitta och uppdatera var 30:e minut... Så tillräckligt tillförlitligt för att det ska användas på en flygplats, alltså. :)

Jag tror definitivt inte den används som arbetsverktyg. Skulle bli oerhört förvånad om så var fallet.
 

Mike@GOT

Medlem
Jag tror definitivt inte den används som arbetsverktyg. Skulle bli oerhört förvånad om så var fallet.

Det beror ju givetvis hur man definierar "arbetsverktyg". I ramptornet används det för att ha en generell överblick över inkommande och utgående trafik. På ett av alla de OP-kontor som finns på GOT används det i den minutoperativa planeringen där man t.ex. fördelar personal efter att ha slängt ett öga på FR24.

Givetvis används även andra verktyg som SAFIR och FIDS, men med FR24 kommer man ganska långt, vilket är kul att se.
 
D

Deleted member 4971

Guest
Det beror ju givetvis hur man definierar "arbetsverktyg". I ramptornet används det för att ha en generell överblick över inkommande och utgående trafik. På ett av alla de OP-kontor som finns på GOT används det i den minutoperativa planeringen där man t.ex. fördelar personal efter att ha slängt ett öga på FR24.

Givetvis används även andra verktyg som SAFIR och FIDS, men med FR24 kommer man ganska långt, vilket är kul att se.

Såpass, ska undersöka det närmare om jag lyckas få en rundtur på flygplatsen någon dag :D
 
Toppen