Senaste nytt

SK 567 - noll i plus

På "mina" legs är beläggningen rätt udda från vecka till vecka. Det är även väldigt udda antal Plus från vecka till vecka.
Denna veckan är det tex 2.5 rader plus, förr förra var det 8 rader, märk väl att planet har mellan 18-20 rader endast.

Oavsett hur många stolar plus det finns är det sällan mer än 50% beläggning i Plus. På kvällar/sena avgångar är den siffran nere i 15-20%.

Det som gör det intressant är att det nästan alltid står i direkt paritet till beläggningen i Go procentuellt.

Saker man funderar på i luften...
 
A

Aurora

Guest
Som rookie här på forumet och söm oerfaren plus/business resande, så måste jag säga att folk köper inte plus på kort distans, då det inte är värd pengarna. Simple as that.

När jag som oerfaren inte tycker det, vad tycker de som resar ofta!?

Vist, till osl-cph mitt i snö kaoset innan påsk var fast track guld värd. Det gjorde att vi han med loungen att äta frukost/lunch. (jag hade redan rest från göteborg på morgonen med buss) Men snopet att man inte fick champagne, som start på resan!!

Hem, cph-osl: Då vi redan rest från nrt-cph, så kändes det trångt, en servering, dyrt. Kunde spenderat pengarna på något annat. Även min dotter som är smal som en sticka kommenterade att här var det trångt!! Många var plus/guld etc så halva kabinen hade priority på sin väska, så inte kom den snabbt hellre.

För min del så kunde mer värdet vara:
- fri servering av snack och dryck från menyn.(jmf tråden om vad som egentligen ingår i detta) Både lång och short.
- utbudet av snack och dryck. För oss som Resar på semester, är champagne det lilla extra.
- leksak till barnen.
- större utval av filmer, entertainment.

Vel, jeg reiser ofte, og siden jeg ikke har gullkort (bare sølvkort) kunne jeg ikke tenkt meg å fly GO på de gangene jeg velger å betale for PLUS billett. Jeg kjøper PLUS-billett fordi jeg vil ha en komfortabel reise, noe som ofte korresponderer med at jeg reiser hjem til ho mor i alle ferier/høytider. "Nå kommer kaoset til Gardermoen", er stort sett overskrifter når jeg reiser gjennom.
1) Fast track. På reiser fra/via Gardermoen er fast track verdt hele PLUS-billetten i seg selv. Jeg har ikke gullkort = PLUS er eneste måte å få fast track.
2) Sete langt framme. Jeg blir flysyk av å sitte i bakre del av kabinen, og pga min redsel for turbulens er det viktig for meg mentalt å sitte foran vingen. Jo lengre fram jeg sitter jo mer behagelig. Særlig viktig når man flyr til Nord-Norge på vinteren (dårlig vær).
3) Eurobonuspoeng. Can't help it, men den FIRST-class turen den frister så mye at det ikke gjør vondt å legge 500kr ekstra i potten for å komme 1000 poeng nærmere målet.
4) Drikke. Jeg har ikke diamond-kort.
5) Prioritert boarding som fungerer når jeg trenger det, det vil si de gangene jeg har mye baggasje og trenger overhead.
6) Frokost.
 
Vel, jeg reiser ofte, og siden jeg ikke har gullkort (bare sølvkort) kunne jeg ikke tenkt meg å fly GO på de gangene jeg velger å betale for PLUS billett. Jeg kjøper PLUS-billett fordi jeg vil ha en komfortabel reise, noe som ofte korresponderer med at jeg reiser hjem til ho mor i alle ferier/høytider. "Nå kommer kaoset til Gardermoen", er stort sett overskrifter når jeg reiser gjennom.
1) Fast track. På reiser fra/via Gardermoen er fast track verdt hele PLUS-billetten i seg selv. Jeg har ikke gullkort = PLUS er eneste måte å få fast track.
2) Sete langt framme. Jeg blir flysyk av å sitte i bakre del av kabinen, og pga min redsel for turbulens er det viktig for meg mentalt å sitte foran vingen. Jo lengre fram jeg sitter jo mer behagelig. Særlig viktig når man flyr til Nord-Norge på vinteren (dårlig vær).
3) Eurobonuspoeng. Can't help it, men den FIRST-class turen den frister så mye at det ikke gjør vondt å legge 500kr ekstra i potten for å komme 1000 poeng nærmere målet.
4) Drikke. Jeg har ikke diamond-kort.
5) Prioritert boarding som fungerer når jeg trenger det, det vil si de gangene jeg har mye baggasje og trenger overhead.
6) Frokost.
Var helt säker på att du var minst Gold nära Diamond så mkt som du kan och skriver om SAS flighter! Man lär sig nått varje dag på BC :)
Bra summering även om många av oss som du vet tycker vissa saker av dessa fördelar missköts nått gruvligt av SAS handling
 

Jensik

Medlem
5) Prioritert boarding som fungerer når jeg trenger det, det vil si de gangene jeg har mye baggasje og trenger overhead.
Jag köper alla dina punkter i listan förutom nr 5. När fungerar prioboarding för dig med SAS? Den så kallade "prioboardningen" med SAS är ett skämt tyvärr. Förra året fungerade kanske 1-2 ggr för mig (jag är EBD och reser minst 2-3 ggr tur och return per månad inom Norden). De få gånger det fungerade var på CPH. På ARN, OSL och HEL fungerar det aldrig.
 
A

Aurora

Guest
Jag köper alla dina punkter i listan förutom nr 5. När fungerar prioboarding för dig med SAS? Den så kallade "prioboardningen" med SAS är ett skämt tyvärr. Förra året fungerade kanske 1-2 ggr för mig (jag är EBD och reser minst 2-3 ggr tur och return per månad inom Norden). De få gånger det fungerade var på CPH. På ARN, OSL och HEL fungerar det aldrig.

I Tromsø fungerer det strålende :) Har mange gode venner i SGH som er veldig tilstede på internett, de gjør så godt de kan ifht hva de ser kundene ønsker seg. Han ene skulle jeg filmet for dere, han holder oppe priboardingskiltet og sender bort alle som ikke hadde PLUS. Det er varierende, men jeg synes de ofte er flinke på kveldsavgangene fra OSL til ARN.
 

Jensik

Medlem
I Tromsø fungerer det strålende :) Har mange gode venner i SGH som er veldig tilstede på internett, de gjør så godt de kan ifht hva de ser kundene ønsker seg. Han ene skulle jeg filmet for dere, han holder oppe priboardingskiltet og sender bort alle som ikke hadde PLUS. Det er varierende, men jeg synes de ofte er flinke på kveldsavgangene fra OSL til ARN.
Fantastiskt att det fungerar i Tromsø! Det är ju nästan som att jag borde ta mig en tur dit för att uppleva fungerade prioboarding med SAS! ;)
Dock ytterst beklagligt att SAS inte kan leverera en sådan tjänst på sina huvudhubbar där det är mest behövligt för oss frekventa resenärer och Plus pax.
 

Agö

Medlem
Fantastiskt att det fungerar i Tromsø! Det är ju nästan som att jag borde ta mig en tur dit för att uppleva fungerade prioboarding med SAS! ;)
Dock ytterst beklagligt att SAS inte kan leverera en sådan tjänst på sina huvudhubbar där det är mest behövligt för oss frekventa resenärer och Plus pax.
Jag tror att det blir alltför dyrt för dig att resa till Tromsö i helgen. SAS vill nämligen ha 6338 SEK för resa ARN-TOS-ARN i Plus...
 

Siljevm

Medlem
Priority fungerade på osl för mig. Cph vet jag ej, så jag var sen till Gaten.
Men en trevlig pilot som skulle hem och hade plats bredvid hjälpa mig med bagaget. At han kallade de mig frun och fick mig känna ca 100 år, är en annan saga! ;)
 
Toppen