Senaste nytt

Sjuk på tjänsteresa - vad är dina erfarenheter?

Jo, men när de elaka bakterierna slår till när man sitter i avgångshallen i New Delhi (Delhi-belly) så kan
det vara bra att ha något tillhands. Ingen resa man ens skulle önska sina ev. ovänner ! Undviker gärna
besök i Indien..

Om vi pratar DEL flygplattsen så finns ett apotek där också...Annars så har WH smith grejer för sådant.
 
Oki....Några frågor.....

Hur får man tag på följande (utan recept....?)för att ha i sin lilla medicinväska?

1. Antibiotika?
2. Sutur nål och tråd?

Eftersom jag typ har använt antibiotika 2ggr de senaste 15åren så vet jag inte ens vilka man ska använda.
 
Antibiotika, Adrenalin mfl. Er ikke noget man skal eksperimentere med selv. Det er vigtigt at få den rigtige slags antibiotika i den rigtige dosis for ikke at opbygge resistens. Adrenalin behøver vist ikke meget forklaring.

Nål og tråd bør kunne købes på et apotek eller evt online.

Antibiotika kan med fordel købes online, da det ikke er receptpligtigt i alle EU lande, dog bør man vide hvad man har gang i da det hurtigt kan gå galt.
 
Antibiotika, Adrenalin mfl. Er ikke noget man skal eksperimentere med selv. Det er vigtigt at få den rigtige slags antibiotika i den rigtige dosis for ikke at opbygge resistens. Adrenalin behøver vist ikke meget forklaring.

Nål og tråd bør kunne købes på et apotek eller evt online.

Antibiotika kan med fordel købes online, da det ikke er receptpligtigt i alle EU lande, dog bør man vide hvad man har gang i da det hurtigt kan gå galt.

Det håller jag som självklart att man inte skall experimentera. Men är man som jag ute och reser i regioner där engelska är en bristvara är det bra att ha saker med sig. Jag riskerar hellre att ha en diskussion med en läkare i Sverige för an trolig diagnos och därefter medicinera mig själv.
Alternativet att hitta en läkare på ett regionalt språk som ger mig mediciner jag inte känner till är mer skrämmande för mig.
Att beställa på nätet känns också tveksamt.

Personligen har jag behövt adrenalin en gång i mitt liv pga av en extrem allergi chock. Så jag funderar helt klart på att skaffa Betapred, Tavegyl samt Adrenalin i mitt reseapotek för säkerhets skull.

Att sy sår och använda sutur hjälpmedel har jag tränat en hel del på både i lumpen samt som "medicinskt ansvarig" (bara utrustningsmässigt) på ett skolfartyg. Men där beställde vi bara grejor från ett apotek eftersom vi var registrerade som handelsfartyg.
 

taxvalp

Medlem
Om man reser under sådana förhållanden att man behöver ha med sig ett reseapotek som innehåller receptbelagda antibiotika och narkotiska läkemedel (potentiella tullproblem med en del preparat som listas ovan) tycker jag att man ska investera i en riktig resemedicinsk rådgivning före avresan. Det är inte fel att vara påläst men det är oklokt att mixtra själv med olika typer av antibiotika som lekman.

Suturtråd för sårskador (nålen sitter fast i tråden och behöver ej köpas separat) går att beställa online och är ju mindre kontroversiellt att ta med sig om man vill vara säker på att bli sydd med en ren nål. Men även om det är lätt att sy finns det många sårskador som bör tillses av ett proffs med tanke på potentiella komplikationer om man behandlar säret på fel sätt.
 

agehall

Medlem
Hur får man tag på följande (utan recept....?)för att ha i sin lilla medicinväska?

Prata med din företagsläkare eller husläkare. Har du en vettig dito och kan motivera varför så får du hjälp. Alt köper man det man behöver i mindre nogräknade länder, men då är risken att man får sockerpiller istället.
 
Toppen