Senaste nytt

Sjuk på tjänsteresa - vad är dina erfarenheter?

agehall

Medlem
Ett komplett reseapotek är A och O. Antibiotika, Dayquil, ipren, olika magmedel samt vätskeersättning är måsten. Har även alltid med mig kirurgtejp för att undvika att ev sår blir infekterade.

Jag har två gånger råkat ut för matförgiftning när jag varit på resande fot. Första gången tog det mig ett dygn att räkna ut vad det var och det slutade med assistans till sjukstugan på ZRH och dropp för att jag skulle ta mig sista biten hem. Andra gången blev jag avlyft från KL535 precis före pushback pga att jag mer eller mindre däckade ombord. Kom väldigt hastigt på och det var nog tur att vi inte redan lyft. Därefter började jag att alltid ha med antibiotika men har hitintills inte behövt använda den...
 

Dr. Miles

Expert
ha ett bra immunförsvar är mitt tips..
Ja, i kombination med tvätta händerna och skölja munnen ofta ger det bra skydd mot sjukdomar.

Bukubuku.png
(Foto: Illust AC, public domain)
 
På rejser udenfor Europa medbringer jeg altid følgende:

Håndsprit x2 - flydende og som servietter
Middel mod diarré
Elektrolyt pulver
Panodil og/eller Ipren
Næsespray x2 - Med slimløsende stoffer og bare med saltvand
Plaster
Mini Swiss Army Knife

Alt kan være i en lille Lufthansa Business toilettaske så selvom der er et relativt stort udvalg fylder det ikke ret meget.

Generelt sørger jeg for at holde en god håndhygiejne, drikke rigeligt vand og sørge for at spise regelmæssigt.
 

Dr. Miles

Expert
På rejser udenfor Europa medbringer jeg altid følgende:

Håndsprit x2 - flydende og som servietter
Middel mod diarré
Elektrolyt pulver
Panodil og/eller Ipren
Næsespray x2 - Med slimløsende stoffer og bare med saltvand
Plaster
Mini Swiss Army Knife
Ryssarna var nog utrustade enklare än så.
Min rysk rumskamrats huskur var alltid vodka + xxx för allt. Även för bakfylla (vodka + citronsaft)...:eek:

Åter till topic:
Jag har inte varit allvarligt sjuk under tjänsteresa men under privatresa.
Det var tur att jag var sjuk hos min släkt i Japan så de tog hand om mig.
 

Palazzi

Medlem
Jag tar inte med mig någonting - har blivit sjuk en enda gång när jag rest. Jag tolkar det som att det bara är en inställningsfråga om man insjuknar eller ej :rolleyes:

På tal om utländska mediciner: Fick en huvudvärkstablett av en Libyer. Vaknade 26h senare......... Huvudvärken var iaf borta :p
 

ESSA

Medlem
I Sverige kan man lugnt beskriva hostan med "Hostar så mycket att jag knappt kan sova".
I Kina?
Du får lösning på två åkommor. Hostan och sömnbesvären... Sömntabletter som gjorde mig däckad en otroligt viktig arbetsdag från morgon till kväll. Vaknade sömndrucken framåt lunch och fick boka om flight för att hinna...

I Kina kan man passa på att köpa på sig hei bai yao. Svarta vita piller. Förkylning väck i ett nafs!
(Dock kan de i vissa förpackningar vara blå piller istf svarta... )
 

Valley

Medlem
Tänk dig följande;

Du har sju möten bokade i fyra olika städer under relativt kort period. Många flygresor, hotellnätter, lounger, ett antal rejäla middagar på fina restauranger och sedan en del room service mitt i natten. Jetlag, lite stress, lite förvirring och ändå rätt spännande i allt detta.

Sen blir du sjuk. Rejält förkyld pga luftkonditionering, magsjuk eller något annat. Tillräckligt illa för att vara jättejobbigt men inte så illa att du bara lägger ner verksamheten.

Vad har du för erfarenheter och snabba kurer?

Föredrag i Gdansk inför ett 20-tal personer med middag efteråt. Redan på väg ner börjar eländet med en mer än rejäl influensa.
Min värd plockade fram lite små gula piller och 1 timme senare var man i toppskick :eek:
Föredraget gick som en dans.
Men när effekten 2-3 timmar senare började gå ur kroppen kom nästa problem. Magen var i upplösningstillstånd och jag fick sätta nytt rekord på engelska milen för att hinna till hotellet för att undvika byta brallor.

Kamrat med läkemedelskunskaper var övertygad att det rörde sig om tabletter med amfetaminbas. Uppiggande substans som kan ställa till det med kistan.

Någonstans i en necesär ligger fortfarande en liten gul inlindad i staniolpapper som jag hoppas hitta och få analyserad :p
 

Storsteffe

Medlem
Föredrag i Gdansk inför ett 20-tal personer med middag efteråt. Redan på väg ner börjar eländet med en mer än rejäl influensa.
Min värd plockade fram lite små gula piller och 1 timme senare var man i toppskick :eek:
Föredraget gick som en dans.
Men när effekten 2-3 timmar senare började gå ur kroppen kom nästa problem. Magen var i upplösningstillstånd och jag fick sätta nytt rekord på engelska milen för att hinna till hotellet för att undvika byta brallor.

Kamrat med läkemedelskunskaper var övertygad att det rörde sig om tabletter med amfetaminbas. Uppiggande substans som kan ställa till det med kistan.

Någonstans i en necesär ligger fortfarande en liten gul inlindad i staniolpapper som jag hoppas hitta och få analyserad :p

Garanterat så har din kamrat rätt, fick efedrin utskrivet(för en allergi som jag aldrig haft) av läkaren när jag spelade hockey i unga år, spelade 30+ minuter av en match med feber. Blev dock helt slut och oerhört dålig när effekten gick ur och låg i fosterställning hela natten på hotellet efteråt. Sen dess håller jag mig borta från den typen av "mediciner".
 

Nemo

Medlem
Om det är substanser TS är ute efter så är de mest effektiva på att tillfälligt öka prestationen de substanser som finns med på dopinglistan, i synnerhet de som är förbjudna på tävlingar. Som amfetaminsubstansen efedrin. Tyvärr är det då dels doping och etiskt oförsvarligt, dels skjuter man problemet framåt med hög ränta.
FASS | Idrott och läkemedel

När det gäller magsjuka är det bäst att förebygga genom val av mat, restaurang, hygien etc. Det är inte toaletten du ska vara rädd för. Det är alla tagställen som sprider smitta: dörrhandtag, vattenkran, armstöd, etc. Men om det väl hänt försöker ju kroppen bli av med organismerna och därför kommer de ut snabbare. Vätskeersättning är bra. Köp buteljerat vatten, häll i en nypa salt och en handfull socker per liter vatten (salt och socker i småförpackningar finns på café, McDonald's mfl). En mild opioid såsom Travello / Loperamid skjuter problemet framåt men kan vara praktiskt vid ett möte e.dyl. Bättre är att dricka en mängd aktivt kol som binder de för kroppen giftiga ämnen som bakterier/virus producerar. Kom ihåg att kolet binder även mediciner så om du tar någon medicin dubbelkolla mot läkare, apotek. I vissa fall kan det hjälpa med antibiotika även om svenska riktlinjer är mycket restriktiva med det.
Infektioner i mag-tarmkanalen | Läkemedelsboken
Aktivt kol | apotea.se
Travelers' Diarrhea | CDC

Förkylning/Influensa kan förebyggas genom dels influensavaccin, dels låta bli att pilla sig i ansiktet. Då undviker man också magsjuka. Ha på boxningshandskar, annars är fingrarna lätt uppe under hakan, näsan, munnen etc. Kortsiktigt lindra med febernedsättande, nässpray etc. Det går att göra sin egen nässpraylösning med en tsk salt och en dl buteljerat vatten.
Förkylning | 1177.se
CDC | Seasonal Influenza (Flu)

Dopinglistan
Denna är baserad på tre kriterier, varav minst två av dem måste föreligga för att substansen skall bli dopingklassad.
- Substansen skall ha prestationsökande effekt
- Användande av substansen skall innebära en hälsorisk för idrottsmannen vid idrottsutövande
- Användande av substansen strider mot idrottens etik.

Dopinglistan indelas enligt följande
- Substanser som alltid är förbjudna, dvs. både vid träning och vid tävling.
- Substanser förbjudna enbart vid tävling.
- Substanser förbjudna inom vissa idrotter.
 

Slappo

Medlem
Fakirturen kl 06 ARN->CPH. Började kallsvettas efter start och spydde sedan oavbrutet stående i (man får va vig här).
2h vila/porslinsbuss körning på Kastrup. Sen hem igen.. VIlken j..a mardröm det var.

Troligtvis inte helt snällt mot medpassagerare men vad skall man göra?
 
Toppen