Senaste nytt

Sju timmar på Newark. Hinner jag in till Manhattan?

AxelB

Medlem
Vilket sammanträffande, har 6:45 i EWR i april. Ankommer också som domestic pax (från Shannon) och åker tillbaka med Lufthansa (Lifemiles reward, ja).
Så antar att jag hinner åka in till Manhattan och andas in lite luft för att sedan åka tillbaka till EWR...
Tack för tråden, så slapp jag skapa en egen :D
 

agehall

Medlem
Skillnad på att gå någon timme på manhattan mot att gå flera mil (antar att det är över flera dagar). Ska man bara in någon timme och håller sig runt Penn Station och Times Square så blir det max någon kilometer att gå.

Nej, det är det som är problemet. Folk blir lätt imponerade och bara fortsätter gå. Rätt vad det är har man gått från ground zero till norra central park och tillbaka, samt upp och ner på Macy's ett par timmar.

Igår skulle jag ta taxi från 10av 42st till Penn Station (7av 33st), den resan tog en bit över 30 minuter i taxi. Trafiken var inte att leka med, att gå samma sträcka tar ca 15 minuter. Hade massa bagage så att gå var inte att tänka på men det hade gått bra mycket snabbgare, hade ingen brådska så ingen större fara men priset blev närmare 20$ istället för strax under 10 som det borde ha kostat.
Det är inte alltid det är en fördel att åka taxi i NY.

Ouch, 30 min för det är illa. Å andra sidan säger min kollega som bor inne på manhattan att det är galet just nu pga Superbowl. Han upplevde att sista 5 kvarteren upp runt Times Square tog 15 minuter extra att passera, så det är inte helt off med din upplevelse. Personligen tycker jag taxi är smidigt för att man kommer till rätt ställe direkt, men oftast tar jag tunnelbana och, om det behövs, kompletterar lite med taxi.
 

palmen

Moderator
Jo trafiken var inte att leka med, flöt på relativt bra på avenyerna, men det var knappt möjligt att ta sig in på gatorna. Som bäst 1 bil in vid varje rödljus och sedan var det mer eller mindre stopp. Att ta sig från 10e till 9e avenyn tog bara det 15 minuter.
Med facit i hand hade det säkert gått mycket snabbare att åka upp 10-15 gator till för att vända neråt.
Tyckte inte att det var galet mycket folk när man gick runt i området kring Times Square jämfört med när jag var där tidigare en fredag, det märktes dock att det var mycket Denver och Seattle turister ute och drack öl och var allmänt skrikiga på barerna. Var nära att jag lämnade ett ställe för att ljudvolymen var olidlig (som tur var droppade det av relativt tidigt).
 

nota bene

Medlem
Jag måste instämma i skaran som tycker att gå i NYC är utmärkt. Promenader från typ Penn till norra central park och tillbaka är underbart - man hinner äta lunch, fika, shoppa och se olika kvarter med olika typer av befolkning, butiker och bebyggelse.

Naturligtvis är t-banan bäst om man ska större avstånd på kort tid, men har man lite tid och inget bagage rekommenderar jag att gå!

Något annat att tänka på är att det kan vara värt att från JFK ta airtrain+subway och inte LIRR om man ska till midtown. Jag var inne för några timmars affärer för några veckor sedan vid en 7h layover på JFK och då tog det ganska exakt en timme från luggage belt till 57/Park.
 

Jonas C

Medlem
Jag bumpar denna tråd istället för att skapa en ny.

Det blir ett återbesök till New York i sommar och jag har 9 dagar mellan ut och hemresa. Planen var till en början att spendera halva tiden i New York och resten i Montreal, men då jag inte känner för att betala 3000kr för en flygbiljett till Montreal, överväger jag att istället spendera hela vistelsen i New York.

Nu låter det här kanske som en dum fråga, men är 9 dagar i New York för länge?
 

Fedup

Medlem
Jag bumpar denna tråd istället för att skapa en ny.

Det blir ett återbesök till New York i sommar och jag har 9 dagar mellan ut och hemresa. Planen var till en början att spendera halva tiden i New York och resten i Montreal, men då jag inte känner för att betala 3000kr för en flygbiljett till Montreal, överväger jag att istället spendera hela vistelsen i New York.

Nu låter det här kanske som en dum fråga, men är 9 dagar i New York för länge?

Från en person som både varit i New York under extended stays och numera bor i New York: nej för i helvete :)!

New York har så mycket kultur och roligt att göra utöver vanliga "turistiga" saker. Ge dig ut och lev lite som en local så kommer du absolut älska staden - moneyback guarantee på att du kommer ha det grymt!

Det är helt enkelt omöjligt att ha tråkigt i New York och under sommaren har du vädret på din sida (kan dock bli lite fuktigt), men uteserveringarna är superhärliga och du kan också ta en tripp till Hamptons..
 
Last edited:

flum

Medlem
Blir du less på Manhattan är det bara att bege sig ut på Long Island. Mill House Inn i East Hampton har enligt mig världens bästa frukost, värt en NY-resa bara den.
 

Alx

Medlem
Gillar man storstäder så är 9 dagar i New York inte för lång tid. Det finns ju hur mycket saker som helst att göra. Jag kan slå vad om att inte ens vi som spenderar extremt mycket tid i stan har upplevt ens en fjärdedel av allt som finns att göra. Dessutom finns det ju som sagt så mycket mer än bara NYC att se och uppleva i närområdet. Särskilt på sommaren!

Ogillar man storstäder och är mer av lantistyp så är nog 9 dagar både för länge och ibland en ren mardröm. Men då finns det ju gott om prisvärda biljetter vidare till Nebraska, Kansas, södern eller så gott som valfritt ställe i Heartland. Så allt går att lösa!
 
Toppen