Senaste nytt

SJs nya direkttåg Stockholm - Uppsala

anjak

Medlem
Folk har inte alltid pengar att lägga på lyx. Vissa kämpar med att få mat på borde och slippa handla julklappar på second hand. Att sitta i en bubbla är lätt när man har pengar men att inte förstå varfö inte fler 1kl är ju bara insnöat
Ja så är det självklart i vissa fall men att tro att majoriteten som pendlar Uppsala Stockholm behöver handla julklappar på second hand eller inte har mat på bordet är också rätt missvisande. Idag var vi inte ens 15 personer i 1 kl av totalt ca 300 passagerare ombord. Jag skulle tro att det finns betydligt fler som kan lägga 500:- per månad och få en mycket lugnare start på dagen. Men vi gör alla våra egna prioriteringar, jag tycker dock det är värt varenda krona.
 

Nemo

Medlem
Om man dessutom enbart åker SJ så är det bättre att inte köpa Movingo utan köpa en månadsbiljett för 1 kl med SJ. Då har du tillgång till 6 avgångar mellan 07-08. SJ månadsbiljett gäller både på regional och InterCity medan Movingo enbart gäller på regionaltågen.
Du kan också köpa 2.a klass Uppsala-Södertälje Syd (via Stockholm) för 2.300 kr. Inkluderar regional, intercity och nattåg, dvs fler avgångar än Movingo för 100 kr extra.
 

Nemo

Medlem
SJ har sedan den tionde december startat nya direkttåg mellan Uppsala-Stockholm som går på 30 minuter. Dessvärre går flertalet av dessa tåg mellan klockan 11-14 när knappt en kotte reser och man har satsat på bekostnad av de redan överfulla tågen runt kl 16-18 som nu blir ännu färre och som dessutom ersätts med den trånga dubbeldäckaren. Varför gör man ens denna satsning som snarare slår negativt mot ~ 80% av resenärerna?

@adhoc76 de bara ersatt de tidigare xx:41 avgångarna med direkttåg(alltså ingen nettotillförsel, förutom på dagstid då det tidigare bara gick ett tåg i timmen, men det är ju knappt någon som åker då.. ) och dessutom tagit bort 17:01 tåget, vilket lett till att de redan överbelagda tågen runt 17 och 18 blivit ännu fullare. Pratar alltså om Stockholm-Uppsala på kvällen.
Åkte mitt på dagen en vardag 12.48 Uppsala - Stockholm med direkttåget. Enkelvagn. Tåget startar/stoppar på södra änden av perrongen, både i Uppsala och Stockholm. Eftersom jag går på/av i norra änden, både Uppsala och Stockholm, gav det 4+2 min extra gångsträcka enligt SJ:s (osynkade?) stationsur. Satt på övre plan, 2.a klass. 24 platser, 22 passagerare varav en i bagageutrymmet (jag och ett par andra fick seatblock). Konduktören kollade biljetterna för en gångs skull. Tåget var i tid både vid avgång och ankomst. Således i princip fullsatt och i praktiken 2 min tidsvinst jämfört med vanligt icke-direkt SJ-tåg.
 
Toppen