Senaste nytt

SJs förseningar, nu är julen (nåja, december) här!

Agö

Medlem
De står alltså för hotellet. Bra gjort där!

Fortfarande lite nyfiken på om. De *måste* göra det enligt några regler, eller om det är en frivillig policy. Någon som vet?

Undrar om de också täcker tex en hyrbil för de som inte skulle alltför långt. Det kan ju vara billigare än hotell...
Det finns en EU-förordning, liknande den som finns för flyg. Den sammanfattas av Konsumentverket på länken.

http://www.konsumentverket.se/Globa...ent Europa/Dokument/KE_tågresenär_EU_2010.pdf
 

Nemo

Medlem
Men strekninga Oslo-Karlstad-Stockholm er jo BARE skog?!
Det är träden i skogen som är problemet. Tråden står för nära järnbanan, de blåser omkull, river ned kontaktledningarna.
Hade Trafikverket vett nog (eller avtal med markägarna) att röja bort skog så att de inte kan ramla över järnvägen samt kontaktledningar så hade inte problemet funnits. Längs med riksvägar / europavägar har skogen röjts på detta sätt. Varför förstår inte Trafikverket detta? Det är mig obegripligt.
 

maswan

Medlem
Det är träden i skogen som är problemet. Tråden står för nära järnbanan, de blåser omkull, river ned kontaktledningarna.
Hade Trafikverket vett nog (eller avtal med markägarna) att röja bort skog så att de inte kan ramla över järnvägen samt kontaktledningar så hade inte problemet funnits. Längs med riksvägar / europavägar har skogen röjts på detta sätt. Varför förstår inte Trafikverket detta? Det är mig obegripligt.

De stora järnvägarna ska vara trädsäkrade nu enligt Trdskra jrnvgar - Trafikverket - de har alltså haft vett nog att inse värdet av detta efter Gudrun och Per. Så det skulle vara intressant att veta vad det var som gjorde det strömlöst. Från något håll hörde jag om ett tåg som har fått en studsmatta blåst på sig, och en sådan skulle ju kunna tänkas kortsluta rätt mycket 15kV...
 

Ricci

Medlem
Tåg har funnits sen 1800-talet och man får fortfarande inte det att fungera........
SJ.jpg
 

mha321

Medlem
Har det inte varit lika mkt strul med flyg, båt, buss och biltrafik det senaste dygnet?
Definitivt strul, men inte lika mycket om man tittar på flyget iaf.

Skillnad på ett par försenade avgångar och ett par inställda (ombokade till senare avgång), jämfört med att *alla* avgångar med tågen var inställda.

Alla trafikslag har strul, men det verkar oftare som det leder till totalt stopp när det är tågen det handlar om.
 

JoelG

Medlem
Definitivt strul, men inte lika mycket om man tittar på flyget iaf.

Skillnad på ett par försenade avgångar och ett par inställda (ombokade till senare avgång), jämfört med att *alla* avgångar med tågen var inställda.

Alla trafikslag har strul, men det verkar oftare som det leder till totalt stopp när det är tågen det handlar om.

Det är svårt att vara MTR, SJ och Trafikverket. De gör fel oavsett enligt några. Stoppar de trafiken som försiktighetsåtgärd får de kritik, låter de trafiken gå och flera tåg blir stående i timmar pga problem med strömförsörjningen får de kritik. Samtidigt väljer SAS att flyga till ex. Ronneby och Landvetter där de avbryter landningen pga för hård vind och blir "hyllade" för att de inte chansar. Dock så gråter och spyr folk och får uppleva frittfall mm vilket kan leda till att de aldrig vill flyga igen. Frågan är varför SAS inte visste om denna vind 50 minuter innan?
 
Toppen