Blandade resultat för min del. Tror dock att förklaringen är så naturlig som att det fungerar där det finns täckning (antar att de kör 3G). Man kan troligen inte lasta SJ för dessa problem. Dock tycker jag inte att man ska kunna ta betalt om stabiliteten inte är 100%. Bättre att erbjuda en strypt hastighet gratis för alla på tåget, och så får de i första klass/de med statuskort använda internet i höghastighet när det fungerar.
Jag har testat med 3G-modem och tågets WIFI, och de slutar fungera ungefär samtidigt. Finns kanske andra lösningar som fungerar bättre? Går det att mata signal genom samma ledare som strömförsörjning eller liknande lösning...?
Ska tillstå att det är lika ostabilt i alla de utländska tåg med WIFI jag testat, så fort man kommer ut på landsbygden (= dålig signalstyrka). Samma är det ju som bekant med flygen, även om de använder andra tekniska lösningar. Egentligen bara ombord på buss + båt som jag upplevt internet som helt stabilt..
Klagar inte alltför mycket då det är en teknisk begränsning, men lite konstigt att de tar 39kr (eller mer?) för 30min internet om det kan vara 25min avbrott.
Om man ska låta alla kunna använda internet via SJ:s WIFI så kommer det sluta som hos Norwegian oavsett om det är strypt eller inte, tror jag. Hos Norwegian är det okej hastighet de första två minuterna i luften, sen använder alldeles för många möjligheten till WIFI vilket innebär att det tar minuter att öppna en sida som Aftonbladet.
Hoppas verkligen att SJ och Telias samarbete innebär att det blir avsevärt bättre täckning och hastighet längs järnvägen. Telia ska vara klara med de sju sträckorna i slutet på detta år. Förhoppningsvis är någon sträcka klar tidigare