SJ totalrenoverar SJ/X2000

Diskussion i 'SJ & SJ Prio' startad av Palazzi, 10 Juni 2013.

  1. Wiken

    Wiken Medlem

    Land:
    Sverige Sverige

    Är det så att även 1kl klass har fått en uppsättning nya stolar? och vet vi vart dessa är placerade i vagnen?
     
  2. Dreamliner787

    Dreamliner787 Medlem

    Ort:
    Helsingborg
    Land:
    Sverige Sverige
    Ja. Både 2 klass och 1 klass har stolar i tågsättet så man kan prova.
     
  3. hg1980

    hg1980 Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Det var 1klass jag refererade till.
     
  4. jsn

    jsn Medlem

    Ort:
    Göteborg-ish
    Land:
    Sverige Sverige
    +1!

    Detta beror på norska banverket som har bestämt sig för att under flera år stänga av linjen till Karlstad under dagtid när SJs tåg passerar, detta för att byta luftledningar och renovera banan i allmänhet. De stänger hellre av banan på dagtid än nattetid då det går väldigt mycket godståg nattetid.
    Nya tåg kommer på mälarbanan 2018 så antar att man pensionerar många InterCity-tåg.[/QUOTE]
    Även på Stockholm Uppsala håller de på att pensionera loktågen, så dessa kommer förmodligen snart synas endast som museitåg och hos små operatörer såsom Tågab och liknande.
    Även jag gillar SJ, men de driver mig till vansinne och jag vågar aldrig lita på dem... Jag skulle upp till Falun igår på en grej, tågtiderna passade riktigt bra med lite väntetid före/efter mitt ärende, men jag tog bilen iaf för jag litade inte på att tåget skulle hålla tiden.
     
  5. Hachans

    Hachans Medlem

    Norrmännen har inte minsta intresse av att släppa in svenska operatörer de närmaste åren. Om man ska vara lite konspiratorisk kan man se det här ur ett lite större perspektiv. Den norska järnvägen håller på att avregleras. Ny operatörer ska släppas in och trafiken ska konkurrensutsättas.

    SJ har uttalat att man är intresserad av att köra mer tåg i Norge, och vinna någon upphandling kanske. Kruxet är ju att man då tänkt sig flytta material från Sverige om det skulle bli aktuellt. Nu blir det omöjligt att köra tåg till Norge på ett bra och smidigt sätt. Är man lite konspiratoriskt lagd, skulle man kunna hävda att stoppet är lite väl strategiskt lagt för att stoppa en sådan händelseutveckling. Det blev inte bättre när Karin Svensson Smith ställde den norska transportministern mot väggen och frågade varför man inte lät svenska tåg köra till Oslo. Han blev ytterst obekväm och ville inte svara på frågan.

    Men så kan alltihop också vara ett olyckligt akut moderniseringsarbete.
     
  6. Dreamliner787

    Dreamliner787 Medlem

    Ort:
    Helsingborg
    Land:
    Sverige Sverige
    De nya stolarna till nya X2000. I första klass finns de i vagn 2, platserna: 5, 6, 8, 9 och i 2 klass, vagn 4, platserna: 61, 62, 65, 66. IMG_1186.JPG IMG_1196.JPG IMG_1203.JPG IMG_1206.JPG
     
    h9kh9k, henrik l, In_Sweden och 4 andra gillar detta.
  7. jsn

    jsn Medlem

    Ort:
    Göteborg-ish
    Land:
    Sverige Sverige
    De ser riktigt trevliga ut!
    Hur höga är ryggstöden på dem? Jag upplever att ryggstöden på sj3000 är betydligt högre än motsvarande på sj2000, så hur upplevs dessa?
     
  8. Dreamliner787

    Dreamliner787 Medlem

    Ort:
    Helsingborg
    Land:
    Sverige Sverige
    De är högre än dem som finns på X2000 nu och ungefär lika höga som på Sj 3000.
     
    jsn gillar detta.
  9. Agö

    Agö Medlem

    Ort:
    CPH
    Land:
    Sverige Sverige
  10. Ser kanon ut :) Designmässigt föredrar jag armstöden i trä, men de är i ärlighetens namn inte lika bekväma som de i plast (o den parametern borde nog gå vinnande ur striden).
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×