Senaste nytt

SJ ställer in tågtrafik över Öresundsbron

Agö

Medlem
Jag åkte just DSB från Kastrups flygplats till Malmö C. Först fick man visa id, sedan fick man en påse med chokladmuffin och smoothie, sedan fick man åka tåg till gränsen där en polis tittade på id igen, och sedan fick man åka vidre till Malmö C och kliva av. Utöver överraskningspåse så fann jag det intressant att ingen ville se på biljetten. Det var också intressant att någon började skälla ut polisen (på skånska) för att han ville se på id en andra gång. Hans huvudargument var att ingen kontrollerade id när man åkte ut ur Sverige. Polisen var uppenbarligen tränad i de-eskalering, för han tog inte till den uppenbara "ingen har något emot att du lämnar landet".
Tröstpåsen kallar vi den. Öresundståg tappar kunder dag för dag. Skönt tycker jag, oftast ensam i First.
 

olo

Medlem
Den senaste månaden har jag upplevt att polisens kontroll i Hyllie har blivit snabbare genom att de bara slänger ett öga på körkortet utan att ens stanna.
Men idag var första gången som vakten på Kastrup inte fotograferade körkortet. Är det nya bud?
 

Agö

Medlem
Den senaste månaden har jag upplevt att polisens kontroll i Hyllie har blivit snabbare genom att de bara slänger ett öga på körkortet utan att ens stanna.
Men idag var första gången som vakten på Kastrup inte fotograferade körkortet. Är det nya bud?
Det går slentrian i allt. I synnerhet när det sällan kommer några flyktingar.

Och ja, det är slut med fotograferingen sedan förra veckan.
 

olo

Medlem
Idag ledsnade nog lokföraren eller möjligen Trafikverket, för när passkontrollanterna i Hyllie hade en vagn kvar så körde tåget, med alla poliser utom 1 ombord.

De fick sig en tur till Triangeln och tillbaka.
 

olo

Medlem
De reste alltså utan biljett? Tur det inte hände i Göteborg.
OT: Skånetrafiken har betydligt mer kontroller och är nog mer nitiska. Västtrafik har infört en lite mjukare profil efter alla galenskaper och skriverier, men har samtidigt betydligt högre straffavgift.

De två poliserna i min vagn uttryckte sig olika. Den yngre av dem: "Skönt! Då fick vi ju en extra rast! :D" medan den äldre kollegan oroade sig för biljetten: "Tänk om de kollar biljetterna nu!! Kostar inte det femhundra kronor? :("
 

Hachans

Medlem
Idag ledsnade nog lokföraren eller möjligen Trafikverket, för när passkontrollanterna i Hyllie hade en vagn kvar så körde tåget, med alla poliser utom 1 ombord.

De fick sig en tur till Triangeln och tillbaka.

Sist jag åkte ropade en trött personal ut i tåget "Har vi någon polis eller passkontrollant ombord??". Ett par minuter senare åkte vi, utan att ha blivit kontrollerade...
 
Toppen