Senaste nytt

SJ:s hantering av inställda tåg

SK989

Medlem
Jag har aldrig tidigare råkat ut för att ett tåg jag har en bokad biljett på blivit inställt. Kanske har jag haft ofantlig tur genom åren, men nu (verkar) detta ha hänt. Jag har en bokning på X2000 från Malmö till Stockholm C kl. 12.10 den 24 maj. Tåget är inte bokningsbart på SJ:s hemsida längre, det är inte så att det är slutsålt utan tåget finns helt enkelt inte längre. Loggar jag in på min bokning så finns den kvar på tåget i fråga men med tillägget "Ditt tåg har drabbats av en trafikstörning, du får boka om gratis". Nu var min biljett ombokningsbar hur som helst, men det står just bara "trafikstörning" såsom att det kommer att bli försenat men inte att tåget är helt inställt. Men ska man ändå tolka det som att det är inställt?

När jag tittar på vilka tåg som verkar gå den 24 maj så är alla X2000 mellan Malmö och Stockholm slutsålda med undantag för en avgång 09.10 (som inte passar). Alternativt kan man roa sig med att åka Malmö - Göteborg - Stockholm, men det har jag ingen lust med alls.

Hur ska man göra här egentligen - vänta på att SJ hör av sig och berättar att tåget är inställt? Eller hoppas på att tåget trots allt kommer att gå?
 

011430121

Medlem
Jag har aldrig tidigare råkat ut för att ett tåg jag har en bokad biljett på blivit inställt. Kanske har jag haft ofantlig tur genom åren, men nu (verkar) detta ha hänt. Jag har en bokning på X2000 från Malmö till Stockholm C kl. 12.10 den 24 maj. Tåget är inte bokningsbart på SJ:s hemsida längre, det är inte så att det är slutsålt utan tåget finns helt enkelt inte längre. Loggar jag in på min bokning så finns den kvar på tåget i fråga men med tillägget "Ditt tåg har drabbats av en trafikstörning, du får boka om gratis". Nu var min biljett ombokningsbar hur som helst, men det står just bara "trafikstörning" såsom att det kommer att bli försenat men inte att tåget är helt inställt. Men ska man ändå tolka det som att det är inställt?

När jag tittar på vilka tåg som verkar gå den 24 maj så är alla X2000 mellan Malmö och Stockholm slutsålda med undantag för en avgång 09.10 (som inte passar). Alternativt kan man roa sig med att åka Malmö - Göteborg - Stockholm, men det har jag ingen lust med alls.

Hur ska man göra här egentligen - vänta på att SJ hör av sig och berättar att tåget är inställt? Eller hoppas på att tåget trots allt kommer att gå?
Ring SJ, de är väldig flexibel vid ombokningar.
Att tåget ser fullbokat ut, kan bero på att de säljer bara varannan stol nu
Lycka till och berätta hur det går.
 

Mapa

Medlem
Fick ett tåg inställt häromdagen pga. personalbrist. Ringde till kundtjänst och det var inga problem om man önskade återbetalning för både den inställda resan samt återresan. De var väldigt flexibla och lovade återbetalning inom 5 arbetsdagar.
 

Jönsson

Medlem
SJ kundtjänst fixar alltid ombokningar snabbt och utan krångel. Är man sent ute kan man till och med fråga tågvärd ombord det finns plats ombord på första bästa tåg. De får alltid info om trafikstörningar så det brukar gå bra att kliva ombord på ett annat tåg. Detta med reservation för att man nu, under pandemin, endast tar resenärer med reserverad plats.
 

SK989

Medlem
Jag pratade med SJ idag och tåget var mycket riktigt inställt. De erbjöd full återbetalning (trots att det inte var en återbetalbar biljett) eller ombokning. Jag valde återbetalning då det nu verkar som att resan hur som helst inte kommer att bli av. Blir det aktuellt att resa tänker jag nog prova Amapola Airlines från Sturup till Arlanda på morgonen dagen efter. I nuläget tar de 1 495 kr för en enkel.
 

Morgan

Medlem
Känns som att flygbolagen har lite att lära, följande utspelade sig 06.14-06.15 i morse på SJ:s chat:

Du: Hej, [bokningsnummer] är inställd, önskar därför återbetalning.
50DRt2zJN_ePmvbi0l2DAYFUpJcYjQyLoFlNLSaNNvgUrJWc9bqO9T7hBk-BuvYeRmoEBxGNItVU-pO9Tz-z-r-11H9b7u2LMJ5Y-5XZqyGNC6YPA38=s0-d-e1-ft

SJ Kundservice: Välkommen till vår kundservice!
50DRt2zJN_ePmvbi0l2DAYFUpJcYjQyLoFlNLSaNNvgUrJWc9bqO9T7hBk-BuvYeRmoEBxGNItVU-pO9Tz-z-r-11H9b7u2LMJ5Y-5XZqyGNC6YPA38=s0-d-e1-ft

SJ Kundservice:Hejsan, tack. Jag löser det med en gång. Pengarna kommer per automatik komma in på kontot som betalade resan inom minst 5 bankdagar.
0id44Vr4G2d0aSEFWyx_WDH7OpBtgB8M1QdKT7vCJzALpI_5wtbtQQMGOw2OwOzDfU44PZIjvKlzW16xJTOyCt6LuXv7iLSTy4gtwcIbMj5PzSUH7Cg3ntQ=s0-d-e1-ft

Du: Tack!

En minut senare kom krediteringsbekräftelse via mail...
 

Jönsson

Medlem
Känns som att flygbolagen har lite att lära, följande utspelade sig 06.14-06.15 i morse på SJ:s chat:



En minut senare kom krediteringsbekräftelse via mail...
SJ där verkligen enastående vad det gäller kundhantering vid störningar. De löser alltid problemen omedelbart och tänjer ofta på gränserna för att göra kunden nöjd. Har aldrig stött på problem. Men det gäller att man agerar och tar initiativet själv.
 
Toppen