Senaste nytt

Sj restidsgaranti?

JoelG

Medlem
Uppföljning:

Även detta tåg blev självfallet försenat. Det tragikomiska var att efter sammanslagningen av de två tågseten så lyckades man inte få iväg allihop. Så de fick haka av 10:22-setet och lämna det på Stockholm C (med okänd försening) medan vårt påkopplade 8:22-set kom iväg 45 min sent (och sen även fick vänta i Uppsala). Totalt alltså ca 3 timmars försening jämfört med bokning.

Reklamerade givetvis och fick tillbaka hälften av pengarna för våra vuxenbiljetter. Däremot ingenting för barnbiljetten - ska det vara så?
Vill minnas att SJ inte återbetalar bokningsavgifter och priset för en barnbiljett är bokningsavgiften
 
Hur fungerar det med resegaranti på SJ-biljetter betalade med prio-poäng? Sitter just nu på Malmö C, och kommer att bli lite drygt en timme sen till CPH.

Edit:de brukar ju ersätta % av biljettpriset i kronor, men har ju inte betalt något i kronor denna gång
 
Last edited:

JoelG

Medlem
Hur fungerar det med resegaranti på SJ-biljetter betalade med prio-poäng? Sitter just nu på Malmö C, och kommer att bli lite drygt en timme sen till CPH.

Edit:de brukar ju ersätta % av biljettpriset i kronor, men har ju inte betalt något i kronor denna gång
Ja du får samma procent tillbaka fast i PRIO-poäng. Låter som du bör få 25 procent givet att förseningen är mellan 60 och 119 minuter. Kom ihåg att du har rätt till skälig ersättning för mat vid försening över 1 timma
 

Jönsson

Medlem
Hur fungerar det med resegaranti på SJ-biljetter betalade med prio-poäng? Sitter just nu på Malmö C, och kommer att bli lite drygt en timme sen till CPH.

Edit:de brukar ju ersätta % av biljettpriset i kronor, men har ju inte betalt något i kronor denna gång
Glöm inte att resor betala med poäng går att avboka med full återbetalning. Har någonstans i bakhuvudet att de också går att byta till annan avgång utan extra kostnad även om man inte är svart prio. Har också fått kontantersättning för försening på resa betald med poäng men det var säkert ett misstag.

Som föregående post. Glöm inte matersättningen i form av kuponger.
 
Fick ett sms där de bjussade på kaffe och bulle på Pressbyrån...
Problemet var (som vanligt) att de inte flaggade upp för realistisk försening. De har alltid en vansinnigt stor optimism att de kan köra ikapp en timmes försening på tio minuter, och så länge de inte flaggade upp en tillräckligt stor försening så var det tvärnej på att bli ombokad. Och när de väl gjorde det så fanns det inga alternativ kvar än att vänta på det försenade tåget.
 

Jönsson

Medlem
Vi borde kanske ställa något högre krav på trafikverkets information. Den kan vara otillräcklig ibland. SJ vidarebefordrar nog den information de får från Trafikverket men ytterligare information blir nog spekulationer. Ofta upprepar SJ istället den senaste infon, multipla gånger.

Vid försening så brukar jag direkt ringa prio och kolla på alternativa rutter för ombokning eller fråga om taxiersättning.
 

taxvalp

Medlem
Sitter på ett försenat SJ-tåg och ansökte om ersättning online. Det tog inte många minuter innan datorn hade räknat ut ersättningen på ett par hundralappar - men ersättningen går dock inte till mig utan till företagskontot för min uppdragsgivare för dagens resa.

Vad jag förstår är detta enligt reglerna om företaget vill ha det så enligt sitt avtal - men är detta vanligt? Vad säger ni andra som reser på företagsavtal? Som flygresenär är ju detta lite udda och jag är nyfiken snarare än gnällig.
 

mha321

Medlem
Sitter på ett försenat SJ-tåg och ansökte om ersättning online. Det tog inte många minuter innan datorn hade räknat ut ersättningen på ett par hundralappar - men ersättningen går dock inte till mig utan till företagskontot för min uppdragsgivare för dagens resa.

Vad jag förstår är detta enligt reglerna om företaget vill ha det så enligt sitt avtal - men är detta vanligt? Vad säger ni andra som reser på företagsavtal? Som flygresenär är ju detta lite udda och jag är nyfiken snarare än gnällig.
Den gjorde jag igår...

Skillnaden är väl att när tåget är försenat får du ersättning för att tjänsten du köpt inte kunde levereras. Tjänsten köptes in av företaget, alltså går återbetalningen till företaget.

Med flyget kan du få pengarna tillbaka, och då fungerar det så vitt jag vet på samma sätt, men utöver det kan du desstom får kompensation för olägenheten med förseningen. Och denna går explicit till dig oberoende av hur det har betalats, då det inte handlar om en återbetalning.

Jag brukar i möjligaste mån alltid se till att betala själv och få ersättning, men det är i första hand pga att det blir enklare om/när något strular då, och inte kopplat till ersättningen :)

En sak får man allt säga om SJ -- deras processning av återbetalningar är snabbare och effektivare än något flygbolag jag haft med att göra. Men å andra sidan är det en ofta utnyttjad och välprovad funktion, och man får betydligt sämre "payoff" än med flygbolagen.
 

taxvalp

Medlem
Låter rimligt @mha321 - jag lider ju ingen jätteskada men köparen får ju inte avtalad produkt. SJ har likt Postnord en riktigt bra app också som kompenserar för en del andra brister medan SAS... nja, vi släpper det.
 
Toppen