Senaste nytt

SJ o Internet

bompa

Medlem
Sj är ibland bra på att hantera reklamationer.

Hej!

Vi ber om ursäkt för att internet ombord inte fungerat som det ska under din resa, men ingen ersättning kommer utbetalas för detta eftersom att det numera är en kostnadsfri tjänst vi
erbjuder ombord.

Ha en fortsatt trevlig helg!

Med vänliga hälsningar
Alexander
SJ Kundservice

_____________
 

Jönsson

Medlem
Satt du på 21537 förra veckan? ;)

Det är nog dessvärre så att det är svårt att bli kompenserad för en gratistjänst. De flesta har kanske ändå tillgång till nätet via sina mobila abonnemang.
 

henrik l

Medlem
Svor över stabiliteten på deras förbindelse nu i söndags då jag skulle kolla finalerna i sprint stafetterna. Iofs vad det ju inte så mycket som jag missade från ett blågult perspektiv:mad:
 

Agö

Medlem
Satt du på 21537 förra veckan? ;)

Det är nog dessvärre så att det är svårt att bli kompenserad för en gratistjänst. De flesta har kanske ändå tillgång till nätet via sina mobila abonnemang.
Det är lite skevt resonemang. Du betalar för en tjänst vari t ex internet ingår. Den tjänst du fått felar följaktligen.
 

Jönsson

Medlem
Spännande. Vilka andra delar av tågresan är också "gratistjänster"?

Säte?
Värme?
Toaletter?
Belysning?
Tak?

Jag ser oanade möjligheter framför mig...

Det finns en del parametrar i resans beskaffenhet som måste existera för att resan över huvud taget ska vara acceptabel eller ens äga rum. Detta styrs av EU-förordningar och våra egna lagar. Framförallt när vi hamnar på områden där resenärens säkerhet kommer i fråga. Vad som ska ingå i resan är också avtalssryrt.

-Vad om det saknas säte? En sittplats är inget du kan kompenseras för så långe du inte har betalt för platsbiljett, då är det naturligtvis en annan sak. Det finns gott om tågresenärer varje dag som står i vagnarna.
-Tak på vagnarna? Resan skulle inte äga rum annars. I lagen om kollektivtrafikresenärens rättigheter så nämns att trafik som bedrivs huvudsakligen på grund av sitt historiska intresse eller turistvärde undantas från tillämpning. Antar att en museievagn kan gå både utan tak, fönster, värme, stoppning i sätet, toalett etc.
-Är en toalett trasig? Det finns garanterat andra fungerande toaletter på tåget. Skulle alla toaletter samtidigt saknas så skulle förmodligen kompensation utbetalas. Om jag minns rätt så reglerar EU hur lång resan får vara innan det måste finnas toaletter.
-Saknad värme i vagnarna? Om det saknades värme i vagnen under vinterhalvåret så skulle förmodligen resenären kunna kompenseras. Om nu resan över huvud taget skulle äga rum. Det är möjligt att man skulle välja att ställa in avgången om resenärens hälsa skulle äventyras eller om lidande skulle åsamkas. Minns en gång på Virgin mellan Birmingham och London, i varmaste augusti, när luftkonditioneringen helt slutade fungera i en av vagnarna på ett fullsatt tåg. Det var så varmt att några fick akut hjälp av medicinsk personal vid ankomst Euston. Inte ett plagg var torrt på någon. Kompensation utbetalades till de som begärde.
-Avsaknad av belysning? Vagnen tas förmodligen ur bruk om belysning saknas vid resans början. Skulle belysningen försvinna under resans gångna så tuffar man naturligtvis vidare. Nödbelysningen garanterar säkerheten.

En internetuppkoppling är inget som krävs för att resan ska äga rum och det levereras numera som kostnadsfri tjänst för samtliga resenärer i tre typer av SJs motorvagnar. I loktågset finns ännu inget wi-fi utan kunden hänvisas till sin mobila uppkoppling.
 

Jönsson

Medlem
Vill poängtera att detta nödvändigtvis inte är min personliga åsikt om huruvida kompensation borde utbetalas eller ej, jag skulle gärna vilja kompenseras de gånger wi-fi inte fungerar. Detta är hur jag tror och vet att SJ mfl agerar. Har suttit utan wi-fi på både tåg, flyg och buss, där det normalt skulle ingå.
 
Last edited:

Agö

Medlem
Vill poängtera att detta nödvändigtvis inte är min personliga åsikt om huruvida kompensation borde utbetalas eller ej, jag skulle gärna vilja kompenseras de gånger wi-fi inte fungerar. Detta är hur jag tror och vet att SJ mfl agerar. Har suttit utan wi-fi på både tåg, flyg och buss, där det normalt skulle ingå.
Hur SJ agerar är inte intressant. Det intressanta är vad en domstol säger om saken.
 

Hachans

Medlem
Satt du på 21537 förra veckan? ;)

Det är nog dessvärre så att det är svårt att bli kompenserad för en gratistjänst. De flesta har kanske ändå tillgång till nätet via sina mobila abonnemang.

Problemet är att fallerar internet i vagnen, så fallerar ofta också repeatern för mobiltrafik och släpper inte igenom någon data (ibland inte ens samtal). Repeatern behövs eftersom tåget är en faradaybur, framförallt i höga hastigheter. Man önskar att personalen kunde dra ut sladden och sätta in den igen, men allt sköts på distans och personalen ombord kan inte göra något. Så sitter man där, utan internet via vare sig mobil eller tågets wifi.
 

Airman

Medlem
Så ingen idé att skriva till sj för kompensation för ej fungerande wifi? Någon som fått kompensation för detta? Var själv utan wifi hela tågresan Sthlm - Sundsvall, iofs överlevde jag med bok och dålig 4G, men hade ju varit trevligt med lite priopoäng eller pengar som kompensation ändå...
 
Toppen