Senaste nytt

SJ Mastercard ska inte längre ge nivåpoäng

Nä, känns som kortet åker ut ur plånboken nu, tillsammans med min lojalitet till SJ.
Lojalitet till SJ, är det mellan Göteborg-Stockholm? På övriga sträckor åker man väl mest SJ för att inga andra alternativ finns?

Jag tänker ju inte sitta på Snälltåget en halvtimme/timme längre mellan Malmö-Stockholm bara för att stödja en annan operatör.
 

Palazzi

Medlem
Inte direkt oväntat med tanke på nuvarande låga beläggning, och vissa prognoser som pekar mot långsam återhämtning. Antar att de får jobba med de få styrmedel de har till hands för att försöka få tillbaka resenärer, även om jag tror att det är mer otålighet än en övertygande kalkyl som föranlett ändringen.

Om de inte har väldigt mycket bättre marginaler på egen produkt än partnerprogrammets (klart de har, men pratar väsenskilt stora differenser) så tror jag de riskerar ett nollsummespel som bäst. Bör vara väldigt stora transaktioner via SJ Mastercard, och för många klippta kort borde vara negativt för såväl intäktssida som lojalitet.

Om det inte är så att partnerprogrammet går med förlust (vilket jag finner otroligt) så tror jag det är ett felval. Det är pengar in på kontot oavsett om det bara är 3-4% av totala intäkter, och detta är ett alldeles för svagt styrmedel (under/strax efter en pandemi) för att det ska leda till en resandeökning som ska täcka upp.

Baserar inte detta på någon typ av insikt om SJ's finanser eller bonusprogram, men få partnerprogram har varit så statiska över tid. Detta, tillsammans med gängse statistik för andra program, får mig att tro att det var ett rätt välfungerande program fram till resandeunderlaget försvann.
 

gdaily

Medlem
Hur värderar ni SJ poängen? För mig är det ungefär 25p för en kontant kr. Det gör isf nya intjäningen motsvarar i stort sett 1% cashback. Finns ju säkert bättre sätt att använda poängen, men på den nivån är det svårt att se något som helst motiv att betala SJ-resor eller annat med ett SJ kort.
Den här artikeln värderar poängen till 50 kr / 1000 poäng
SJ Prio och SJ Mastercard - Fondanalys.se - Kreditkort med reseförsäkring

Men som sagt, nu är den inte längre aktuell.
 
Last edited:

gdaily

Medlem
Nåja, det gör egentligen inte så mycket för mig - Det har varit ett bra kort att ha i plånboken, men med handen på hjärtat så har jag faktiskt för många där, och det har helt klart varit en kandidat att kastas ut. Nu får jag väl ha det ett år till så länge det är gratis, och skickar sedan ut det om ett år.
 

intuition

Medlem
Lojalitet till SJ, är det mellan Göteborg-Stockholm? På övriga sträckor åker man väl mest SJ för att inga andra alternativ finns?
...
För mig är det att jag har valt SJ över ett regiontrafikbolag. SJ är betydligt mer pålitligt och har bättre komfort men sämre turtäthet. På vissa sträckor fortsätter jag nog med SJ, på andra inte.

Malmö-Kalmar, tex. För att resa SJ är man tvungen att boka separata biljetter (för bytet i Alvesta har de lagt med 1 minut för kort bytestid för att tillåta genomgående bokning). I verkligheten går bytet bra (har 100% lyckade byten) men det är typexempel på vad jag inte kommer att fortsätta med. Där blir det definitivt regiontrafik.
Till Göteborg blir det framöver billigast/bäst tidtabell som avgör, troligen region-tåg alltså.
Till Stockholm får jag se, den dagen det blir aktuellt igen. Ser fördelar med SJ men det kan ju också vara så att SAS blir intressant igen. Tänker att en inrikes resestrategi nog kommer att handla om att fokusera på ett enda bolag.
 

airac

Medlem
Den här artikeln värderar poängen till 50 kr / 1000 poäng.

Jag värderar dem väsentlig högre ibland, upp till 100/1000. Det beror väldigt mycket på om man kan använda sweetspots och hur man värderar en helt flexibel biljett (återbetalbar och med svart nivå ombokningsbar på samma dag).
 

varva77

Medlem
En äkta enhancement med motiveringen att det blir enklare - troligen för ekonomerna på SEB kort ;) 33% försämring av intjäning för de som har svart prio mot slopad årsavgift på 295 kr.
Haha, ja nog för att de flesta bolag försöker "skriva om" försämringar de gör men denna var något alldeles extra... avslutningen är episk "Vi hoppas att det gör din vardag lite smidigare." Är det alltså att man äntligen slipper att det emellanåt dimper ner ett kort i brevlådan eller är det den extremt livskvalitésänkande förvirringen att man tjänar olika beroende på nivå de syftar på?
 
  • Gilla
Reactions: hco

mha321

Medlem
Haha, ja nog för att de flesta bolag försöker "skriva om" försämringar de gör men denna var något alldeles extra... avslutningen är episk "Vi hoppas att det gör din vardag lite smidigare." Är det alltså att man äntligen slipper att det emellanåt dimper ner ett kort i brevlådan eller är det den extremt livskvalitésänkande förvirringen att man tjänar olika beroende på nivå de syftar på?

Det gör min vardag enklare! Jag har då och då funderat på att skaffa mig det här kortet, men nu slipper jag fundera det är självklart att inte skaffa det!

Men jag fick å andra sidan inte mailet, så det gick väl bara ut till existerande kortinnehavare. Där faller det argumentet...
 

Morgan

Medlem
Jag värderar dem väsentlig högre ibland, upp till 100/1000. Det beror väldigt mycket på om man kan använda sweetspots och hur man värderar en helt flexibel biljett (återbetalbar och med svart nivå ombokningsbar på samma dag).

Tips på sweetspots? Jag hade åka nattåg till Norrland i sommar med mina 90000 poäng, men tji fick jag när SJ inte längre kör upp till Riksgränsen...
 
Toppen