Senaste nytt

SJ kör nattåg fr.o.m. 2022

Ricci

Medlem
Denna nya tåglinje är verkligen ett politisk signalvärdesprojekt som startar 1,5månad innan nästa val och upphandlingen är precis på 4 år till nästa val.
Med bara 1-3 mandat i förändring (jämfört idag) efter nästa val kan vi ha ett helt annat styre och SJ får en annan inriktning.
Dock tror jag att när Fermanbältsbron är klar och med lite snabbare tåg, så kommer fler intressanta tåglinjer att öppna upp.
 

fcx

Medlem
Denna nya tåglinje är verkligen ett politisk signalvärdesprojekt som startar 1,5månad innan nästa val och upphandlingen är precis på 4 år till nästa val.
Med bara 1-3 mandat i förändring (jämfört idag) efter nästa val kan vi ha ett helt annat styre och SJ får en annan inriktning.
Dock tror jag att när Fermanbältsbron är klar och med lite snabbare tåg, så kommer fler intressanta tåglinjer att öppna upp.
OT, men den bron hoppas jag få uppleva under min livstid :)

Dock så är ju all typ av infrastruktur något som man bör vänta sig inte gå med "vinst". Varenda väg och järnväg i sverige är ju en förlustaffär, om man inte ser till samhällsnyttan i stort.
 
  • Gilla
Reactions: hco

Ricci

Medlem
OT, men den bron hoppas jag få uppleva under min livstid :)

Dock så är ju all typ av infrastruktur något som man bör vänta sig inte gå med "vinst". Varenda väg och järnväg i sverige är ju en förlustaffär, om man inte ser till samhällsnyttan i stort.
Nu skall du inte vara negativ :).
Det finns många vägar och järnvägar som kan betala för sig ekonomiskt.
Dock är kanske inte en ren skattefinansierad lösning, en bra lösning alltid..
 

Palazzi

Medlem
Läste nyss TRVs analys, inför upphandlingsförfarandet, igen.

Jag läser "Utredningen förordar linjen Malmö–Köln–Bryssel i ett första steg". Man nämner att det till/från Köln erbjöds fler anslutningar i västlig riktning, att konkurrensituationen med Snälltåget komplicerar förutsägbar trafik på Stockholm-Hamburg, samt att tidsvinsterna för boende i Sveriges södra delar blir försumbar.

Det som i sammanhanget känns lite förvånande är att enkom 13% av respondenterna ens såg sig nyttja den mer populära Köln-linjen. Som gammal marknadsförare (ej längre verksam) så brukar ju även dessa svar vara rätt opportunistiska, så redan när man inledde utredningen så bör man ha vetat att det var för en mycket liten grupp intressenter. Detta kanske dock är OK, för denna tåglinje kommer i paritet med andra trafikslag också ha en mycket liten kapacitet.

@JacobGBG nämnde pris, och det verkar som om man skulle kunna uppskatta detta rätt väl utifrån upphandlingsunderlaget: En betydande anledning till att man kunde tillåtas upphandla var att den kommersiella aktören (Snälltåget) inte uppfyllde skallkravet på komfortnivå sovvagn (samt bibehållen frekvens lågsäsong). 36% av respondenterna, i analysen, svarade att man önskade sovvagn för att nyttja trafikslaget.

Baserat på ovan så tror jag att de kommer få köra nära blåkopia, från Snälltåget, gällande sitt frånpris. De hade ju också en inbjuden diskussionsgrupp, så känns som en infekterad historia om de prisdumpar.
När resandeunderlaget är mindre så kanske SJ kommer ha fler "billiga" biljetter att erbjuda.. Man har också varit tydlig med att trafiken inte bör vara signifikant dyrare än alternativa, landgående, trafikslag (buss alltså) iom att trafiken måste ha möjlighet att på sikt bli kommersiellt gångbar (de tror de säker inte på själva). Gissar frånpris för liggvagn på 699-999SEK

Subventionen som diskuterades initialt, för att kunna erbjuda sovvagnar och högre frekvens, var på linjen Malmö-Köln-Bryssel 60 + 40 miljoner. Man hoppades då på att fler anbudsgivare skulle innebära än lägre kostnader. Nu slutade det dock med ett rejält saftigt anbud, där samma bolag redan bedriver given komfort Stockholm-Malmö (det är bara 5h kvar till Hamburg, men man hyr ju in andra tåg och personal) vill ha 100 miljoner/år.
100 miljoner kronor är i praktiken alltså estimerad kostnad för trafik i lågsäsong och intäktsbortfall iom. sovvagnars ekonomiska ineffektivitet Köpenhamn-Hamburg.

Jag tror att man med det höga anbudet har räknat in rätt så attraktiva sovvagnspriser, iom att SJ såklart också observerat att det är där det största intresset finns. Från 1699-2499 per kupé är säkert inte en vild gissning (om än ett brett spann). Om de kommer ha pristak, som på svensk trafik, är svårt att gissa sig till. Snälltåget har det inte, vilket ibland innebär rena fantasisiffror (som 4299kr på en brits..).

Slutligen så tror jag att längre nattågstrafik, till/från Köpenhamn (bara Svenskarna önskar Malmö) säkert kommer ske på kommersiell basis inom en rätt snar framtid.
Siemens nya nattåg, som man levererar till ÖBB Nightjet ska enskilt erbjuda 50% ökade intäktsmöjligheter/avgång och när det väl blir en färdig Fehmarn-tunnel så kapas tiden från t.ex. Zürich till något som är rimligt för en nattågslinje. Det är ju också, per automatik, så att ju fler större städer ju mer mer trafikunderlag (bättre beläggning behövs, för man räknar med typ 40% i kalkyl nu).
Självklart så är det gynnsamt att marknadsföra en Köpenhamn-linje i städer som Zürich-Basel-München-Frankfurt-Hamburg-Köpenhamn. Det är väl 6-7 miljoner människor bara på rimliga tåguppehåll.
 

NyfikenGrau

Medlem
Som jag skrivit flera gånger och @Ricci skriver här så krävs färdigställd Fehmarnbält-förbindelse om vi pratar passagerartrafik, allt innan dess blir bara halvhjärtade försök och symbolpolitik. Det är likväl intressant att läsa analyserna här. Men själv tror jag inte på riktig framgång för tågtrafiken från Sverige söderut förrän man kommer avsevärt längre söderut på en natt, dvs när den nämnda tunneln är klar. Vilket jag faktiskt tror kommer hända på någorlunda utsatt tid då inga avgörande hinder finns kvar i Tyskland och det går att argumentera för miljövänligheten i tågtransporter jämfört med färjor.
 

Palazzi

Medlem
Som jag skrivit flera gånger och @Ricci skriver här så krävs färdigställd Fehmarnbält-förbindelse om vi pratar passagerartrafik, allt innan dess blir bara halvhjärtade försök och symbolpolitik. Det är likväl intressant att läsa analyserna här. Men själv tror jag inte på riktig framgång för tågtrafiken från Sverige söderut förrän man kommer avsevärt längre söderut på en natt, dvs när den nämnda tunneln är klar. Vilket jag faktiskt tror kommer hända på någorlunda utsatt tid då inga avgörande hinder finns kvar i Tyskland och det går att argumentera för miljövänligheten i tågtransporter jämfört med färjor.

Enig. Men jag håller mig reserverad inför en del bolags innovationsförmåga, som tycks brygga gap man tidigare inte trodde kunde bryggas (löser man inte med upphandling tror jag).

Ett exempel jag tänker på är att Flixtrain ökade sätesdensiteten i en gammal vagn med 40% och i ett andra försök även börjar bedriva nattrafik med samma tåg (låter inte bekvämt, men en del tar ju buss..). Dels så kan de ha 4x fler resenärer/vagn än i sovvagn, men de kan ju också nyttja dessa vagnar dagtid och i praktiken få upp nyttjandegraden från säg 13h till 20h (genom att kanske köra Hamburg-München på dagen).

Det är säkert inte samma grupp resenärer man attraherar, men det blir en helt annan kostnad/säte, och kanske tillåts beläggningen t.o.m. vara bättre med denna priskänsliga målgrupp. De bedriver ju busstrafik på linjerna sedan innan, så de borde ha stenkoll på hur många man kan flytta över till alternativt trafikslag.

Då de ska bedriva Uppsala-Stockholm-Köpenhamn från Maj 2022, och i November förlänger sin Münchenlinje till Kiel, så gissar jag att Köpenhamn-Södra Tyskland diskuteras. Schemaläggningen Kiel-Hamburg-München är också lagd så att en linje Köpenhamn-Hamburg-Kiel tagit exakt samma tid (långt uppehåll i Hamburg idag).

Kiel-München kostar fr. 99kr nattetid, och en Köpenhamns-linje innebär såklart en viss ökning i kostnadsmassa. Men med DKK-löner så ger väl knappast det dubbla någon huvudbry. Fr. 3-400kr Uppsala-Köpenhamn-München tycks möjligt, och då finns det alltid underlag....till nästan vilken tid och komfort som helst.
 

Palazzi

Medlem
NU är linjen bokningsbar, Stockholm-Malmö-Hamburg (Altona)

Som kan ses nedan så var priserna inte alls så tokiga. Att "sova" sittandes kostar från 311kr och från 831kr/person i sovvagn (alltså det bekvämaste som finns på tåget). Hade gärna testat, men det passar inte riktigt mitt resandemönster från Göteborg (det är snabbare med dagtåg härifrån).
För den som har årskort inom Skandinavien så får man 25% rabatt på detta tåg.
Skärmavbild 2022-04-27 kl. 08.00.11.png
Skärmavbild 2022-04-27 kl. 08.01.10.png
 

chaudi

Medlem
NU är linjen bokningsbar, Stockholm-Malmö-Hamburg (Altona)

Som kan ses nedan så var priserna inte alls så tokiga. Att "sova" sittandes kostar från 311kr och från 831kr/person i sovvagn (alltså det bekvämaste som finns på tåget). Hade gärna testat, men det passar inte riktigt mitt resandemönster från Göteborg (det är snabbare med dagtåg härifrån).
För den som har årskort inom Skandinavien så får man 25% rabatt på detta tåg.
Visa bifogad bild 128662
Visa bifogad bild 128663

Verkar tyvärr inte gå att boka för poäng.
 
Toppen