Senaste nytt

SJ köper 25 snabbtåg med leverans från 2026

intuition

Medlem
Är det en ny version av de sk SJ3000-tågen, dvs i grund och botten ett pendeltåg? (SJ3000 är ju inte så roliga som fjärrtåg om/när många resenärer har med en resväska)
 

Palazzi

Medlem
Med tanke på hur trångt det tycks vara på spåren så förvånar det mig att det aldrig talas om snabbtåg i dubbla våningar, likt man har i Frankrike.

Nuvarande X40 är väl iofs inte så populär hos resenärerna.

Jag känner annars att tiden för utbyggnad kommer dröja än längre och att högre hastighet i nya tåg snarare kommer innebära längre restider (i idel köer).
 

Nordpilen

Medlem
Det är märkligt att SJ inte väljer att köpa in korglutande tåg med samma teknik som X2. De får köra ca 20% fortare i kurvor än vanliga persontåg, vilket på Sveriges kurviga banor kommer till stor nytta, särskilt med tanke på att det kommer dröja väldigt länge tills vi har raka höghastighetsbanor i Sverige.
 

SK989

Medlem
Konfigurationen i 1 klass på såväl X55 (SJ3000) och X40 (dubbeldäckaren) är stora nackdelar liksom komforten generellt på X40. Om SJs nya snabbtåg blir bättre i de delarna än X55 och X40 tror jag folk i gemen blir ganska nöjda, men om SJ fortsatt vill ha 2+2 i första klass på ett snabbtåg som på X55 eller att folk ska sitta som packade sillar blir det nog tummen ned. De tekniska sakerna med nya tåg tror jag inte intresserar så många så länge tågen kommer fram i tid.

På sträckan Stockholm - Karlstad finns snabbtåg med såväl X2 som X55 samt Intercity med 80-talsvagnar. Jag väljer konstant bort X55 eftersom det inte finns singelsäten i 1 klass. Att Intercity har lite längre restid (ca 20 min) väger lätt upp den mycket bättre komforten som 80-talsvagnarna har samt att det finns singelsäten.
 
Last edited:

intuition

Medlem
Zefiro är ett kina-byggt tåg och kineserna kan ju det här med enkelsäten. Men på något vis tror jag inte riktigt att SJ är på banan (sic!) med den rätta konfigureringen...

IMG_20190207_151145.jpg
 

Hachans

Medlem
Zefiro är ett kina-byggt tåg och kineserna kan ju det här med enkelsäten. Men på något vis tror jag inte riktigt att SJ är på banan (sic!) med den rätta konfigureringen...

Visa bifogad bild 124637

Korgen är byggd i Kina men tåget sätts ihop i Tyskland. Och designen är ju fortsatt europeisk eftersom Alstom tagit över Bombardier. Så jag tror knappast det blir någon lyxsittning.

Snarare hämtar de nog inspiration från X80 som skall till Västtrafik.
 

intuition

Medlem
Korgen är byggd i Kina men tåget sätts ihop i Tyskland. Och designen är ju fortsatt europeisk eftersom Alstom tagit över Bombardier. Så jag tror knappast det blir någon lyxsittning.

Snarare hämtar de nog inspiration från X80 som skall till Västtrafik.
Säkert så. Man ser ju av SJs renderingar att det liknar en pendel väldigt mycket. Ungefär som det sett ut sedan X31 via X55. Så mitt inlägg om enkelsäten var mer humoristiskt menat. Nä, jag tror inte det blir så, utan det blir 2+2 i 1.a klass. Eller så blir det ingen 1.a klass alls. Har inga förhoppningar om att pendeltåg i fjärrtrafik någonsin kommer att vara en bra lösning.
 

fcx

Medlem
Säkert så. Man ser ju av SJs renderingar att det liknar en pendel väldigt mycket. Ungefär som det sett ut sedan X31 via X55. Så mitt inlägg om enkelsäten var mer humoristiskt menat. Nä, jag tror inte det blir så, utan det blir 2+2 i 1.a klass. Eller så blir det ingen 1.a klass alls. Har inga förhoppningar om att pendeltåg i fjärrtrafik någonsin kommer att vara en bra lösning.
Tja, det är ju bara att titta på konkurrensen som SJ har på fjärrtåg. Antingen är det MTR:s pendeltåg eller flixtågs rälsbussar eller andra skummisoperatörers utrangerade vagnar. I de blindas rike är den enögde kung, och SJ3000 är Sveriges näst bekvämaste tåg.
 
Toppen