Mattias Edstrom
Medlem
"twiggs skrev":Men, ingen besvarar följande:
Hur många procent av resenärerna betalar så lite som mellan 295 och 394 kronor och hur många av dessa kan absolut inte tänka sig att betala någon peng mer?
Här låter det som att det handlar om fulla vagnar... :confused
Jag det är en bra fråga som jag tyvärr inte har något bra svar på. Jag kan bara utgå från mig själv, vad jag känner är motiverat att betala för en tågbiljett. Rent generellt tror jag att människor i allmänhet har den synen att tåget borde vara billigare än flyget. När man i media hör människors uppfattning om att tåget bara blir dyrare och dyrare och att det t o m är billigare att flyga.
Det kommer alltid finnas de som kommer välja tåget framför flyget. T ex. flygrädsla, företags resepolicy osv.
För övrigt vet jag inte vad hur många pax. betalar det lägre biljettpriset framför det dyrare. På SJ, likaså hos flygbolagen har de revenue team som anpassar priserna utifrån en eventuell efterfrågan. Jag tror att genom dyrare tågpriser, får privatresenären som kanske väljer de "billigare" avgångarna mitt i veckan att se sig om efter andra alternativ, och ser man då att flyget är billigare- då kanske SJ tappar till förmån för t ex. SAS, Malmö Aviation och Sverigeflyg.
Hur många procent av resenärerna betalar så lite som mellan 295 och 394 kronor och hur många av dessa kan absolut inte tänka sig att betala någon peng mer?
Här låter det som att det handlar om fulla vagnar... :confused
Jag det är en bra fråga som jag tyvärr inte har något bra svar på. Jag kan bara utgå från mig själv, vad jag känner är motiverat att betala för en tågbiljett. Rent generellt tror jag att människor i allmänhet har den synen att tåget borde vara billigare än flyget. När man i media hör människors uppfattning om att tåget bara blir dyrare och dyrare och att det t o m är billigare att flyga.
Det kommer alltid finnas de som kommer välja tåget framför flyget. T ex. flygrädsla, företags resepolicy osv.
För övrigt vet jag inte vad hur många pax. betalar det lägre biljettpriset framför det dyrare. På SJ, likaså hos flygbolagen har de revenue team som anpassar priserna utifrån en eventuell efterfrågan. Jag tror att genom dyrare tågpriser, får privatresenären som kanske väljer de "billigare" avgångarna mitt i veckan att se sig om efter andra alternativ, och ser man då att flyget är billigare- då kanske SJ tappar till förmån för t ex. SAS, Malmö Aviation och Sverigeflyg.