Senaste nytt

SJ Höjer Biljettpriserna Den 28 Maj

"twiggs skrev":Men, ingen besvarar följande:
Hur många procent av resenärerna betalar så lite som mellan 295 och 394 kronor och hur många av dessa kan absolut inte tänka sig att betala någon peng mer?


Här låter det som att det handlar om fulla vagnar... :confused


Jag det är en bra fråga som jag tyvärr inte har något bra svar på. Jag kan bara utgå från mig själv, vad jag känner är motiverat att betala för en tågbiljett. Rent generellt tror jag att människor i allmänhet har den synen att tåget borde vara billigare än flyget. När man i media hör människors uppfattning om att tåget bara blir dyrare och dyrare och att det t o m är billigare att flyga.
Det kommer alltid finnas de som kommer välja tåget framför flyget. T ex. flygrädsla, företags resepolicy osv.

För övrigt vet jag inte vad hur många pax. betalar det lägre biljettpriset framför det dyrare. På SJ, likaså hos flygbolagen har de revenue team som anpassar priserna utifrån en eventuell efterfrågan. Jag tror att genom dyrare tågpriser, får privatresenären som kanske väljer de "billigare" avgångarna mitt i veckan att se sig om efter andra alternativ, och ser man då att flyget är billigare- då kanske SJ tappar till förmån för t ex. SAS, Malmö Aviation och Sverigeflyg.
 

twiggs

Medlem
Jag tror inte att det har någonting med konceptet att göra. Blå tåget har ingen marknadsföringsbudget alls, vilket gör det omöjligt att locka kunder. Om vi istället tittar på den italienska järnvägsmarknaden, som avreglerats så går det mycket bra för uppstickarna. De storsatsade på marknadsföring och var rejält uppbackade med kapital.

Man har ingen vilja att marknadsföra sitt koncept; trodde man att det skulle sälja sig självt för det är så utmärkt???? :rolleyes:

Det är där skon klämmer.

Du får gärna "tjafsa" på, gillar att diskutera. Jag vet inte hur mycket jag har tilltro till SJ's analyser... De har haft väldigt få lyckade sådana.

Det vet jag ingenting om och kan således inte säga något, men då SJ AB är ett aktiebolag så är det väl bara att läsa. Jag tror att man gått i vinst något år efter att man gjort om hela järnvägssverige så helt dåligt är det nog inte.

Nu är vi tre personer bara i den här tråden som väljer att byta bort SJ (och då befinner vi oss ändå på ett ganska kapitalstarkt forum).

Jag skulle allt vilja se hur konsekventa ni tänker vara. Om du verkligen menar allvar så kommer du aldrig mer att sätta dig på ett SJ-tåg och då blir det rätt svårt att transportera dig mellan städer om det ingen lokaltrafik (typ Västtrafik, Öresundstågen osv) finns.

Sedan är både Jonas C och jag marknadsförare..... Det är ju ingen garanti för att våra analyser stämmer, men kanske en varningsklocka om att SJ inte involverat sina marknadsförare...

[IRONI]
Du får det att låta som att det hela är "rocket science" som bara få känner till... ;)
[/IRONI]
 

Palazzi

Medlem
Man har ingen vilja att marknadsföra sitt koncept; trodde man att det skulle sälja sig självt för det är så utmärkt???? :rolleyes:

Det är där skon klämmer.



Det vet jag ingenting om och kan således inte säga något, men då SJ AB är ett aktiebolag så är det väl bara att läsa. Jag tror att man gått i vinst något år efter att man gjort om hela järnvägssverige så helt dåligt är det nog inte.



Jag skulle allt vilja se hur konsekventa ni tänker vara. Om du verkligen menar allvar så kommer du aldrig mer att sätta dig på ett SJ-tåg och då blir det rätt svårt att transportera dig mellan städer om det ingen lokaltrafik (typ Västtrafik, Öresundstågen osv) finns.



[IRONI]
Du får det att låta som att det hela är "rocket science" som bara få känner till... ;)
[/IRONI]

Blå tåget saknar kunskap inom marknadsföring. Precis som ditt sista inlägg understryker så krävs det faktiskt en viss kunskap för att agera rätt. De använder Facebook som enda marknadsföring, utan en enda trigger för att dirigera personer dit.

Jag sätter mig verkligen inte på någon pedistal när det gäller marknadsföring, men fick intrycket innan att du minimerar min 5-åriga utbildning till något man kan analysera på kafferasten? Det finns väl åtminstone en anledning till att yrket existerar?

Du har helt rätt. Jag kommer aldrig mer sätta mig på ett SJ-tåg. Jag tar flyg, bil eller Swebus.

SJ gjorde ett negativt nettoresultat om 34 miljoner.

Men nu tycker jag vi avrundar diskussionen? Tror inte vi kommer ta oss något närmare en överenskommelse vad som är rätt/fel. :)
 

twiggs

Medlem
Jag sätter mig verkligen inte på någon pedistal när det gäller marknadsföring, men fick intrycket innan att du minimerar min 5-åriga utbildning till något man kan analysera på kafferasten? Det finns väl åtminstone en anledning till att yrket existerar?

Du har helt rätt. Jag kommer aldrig mer sätta mig på ett SJ-tåg. Jag tar flyg, bil eller Swebus.

Punkt 1: Ja, det gjorde jag. Med "ironi" skrivet med stora bokstäver. ;)
Punkt 2: Swebus... Ja, kommentar överflödig. :cool: Bil? Funkar helt okej, men jag glömmer av det då det aldrig är ett alternativ för mig.
 
Korrekt noterat. Jag bor i Italien, och flyttar till Sverige igen om en månad. Då väljer jag inte SJ.

Tycker tåg är dyrt i Sverige om man jämför med andra länder iaf. Och sedan är det även dyrare än Swebus i Sverige, samt nu lika dyrt som flyget.

Visst flyger jag helst om det är möjligt på den sträckan jag ska åka. Dock saknas den ibland var jag bor, vilket gör att jag åker tåg. Mycket som är dyrt om du jämför med andra länder, men om du jämför inkomst vs tåg @*Sverige och inkomst vs tåg @ Italien så kanske vi kommer fram till något annat eller?
 

Palazzi

Medlem
Visst flyger jag helst om det är möjligt på den sträckan jag ska åka. Dock saknas den ibland var jag bor, vilket gör att jag åker tåg. Mycket som är dyrt om du jämför med andra länder, men om du jämför inkomst vs tåg @*Sverige och inkomst vs tåg @ Italien så kanske vi kommer fram till något annat eller?


Jag har aldrig utryckt något ont om tåg. Är ett mycket skönt transportsätt. Det enda jag inte tror på är prishöjningen (därom vi tvista :) ).

Svårt att analysera Italien generellt iofs. Jag bor i norra delarna av Italien, där lönerna mer påminner om de svenska.
Men i förrgår åkte jag en sträcka lika lång som mellan Stockholm och Västerås för 40kr här. Hemma kostar den resan 148kr.

Med den prisskillnaden skulle en lön på 18.000SEK bli 4.900SEK i Italien. Vi är inte så fattiga här ännu (men vi lär väl bli:p).
 

agehall

Medlem
Så bra! Det här gillar jag skarpt. Det är ett starkt incitament att se till att min "sommarbil" även klarar vinterförhållanden och att jag kan ta den ifall jag behöver resa inom Sverige. No more SJ for me..!
 

Palazzi

Medlem
Så bra! Det här gillar jag skarpt. Det är ett starkt incitament att se till att min "sommarbil" även klarar vinterförhållanden och att jag kan ta den ifall jag behöver resa inom Sverige. No more SJ for me..!

Jag får nog leta efter en ny... Det är så tråkigt att köpa vinterbilar, men skidresor i en 997 är kanske ingen höjdare:p
 

Snosken

Medlem
Vilken härlig diskussion det blev för en höjd 100-lapp.
Undrar om den blir lika hetsig om SQ höjer sin 1a klass med 100 SEK ;)
 
Toppen