Senaste nytt

SJ häktar av 1:a klass på X2000

fcx

Medlem
Från c:a 4 oktober går det inte längre att boka platser i vagn 2 på X2000 på Stockholm-Göteborg/Malmö (och säkert fler sträckor). Konsekvensen blir givetvis att det blir mer kamp om de kvarvarande platserna, och vill man som ensamresenär inte sitta och armbågas med någon okänd så verkar alternativen vara få:

upload_2021-9-12_21-39-28.png


Jag vet inte om detta är något tillfälligt eller inte, men tågen verkar gå utan vagn 2 så länge som nuvarande tidtabell är lagd. Är det nu slakten och prishöjningen av förstaklassprodukten inleds?
 

mha321

Medlem
Tanken är väl att det bara ska vara en vagn med första klass. Vagn två ska väl vara den där nya "andra klass tyst"?

Enkelsätet kommer helt klart saknas. Det klart starkaste med produkten och starkaste argumentet att välja tåget även när det tar betydligt mer tid - eftersom det ger en helt annan möjlighet att jobba på vägen. Misstänker att åtminstone mina tjänsteresor bokas med såpass kort förvarning att det kommer bli mer eller mindre omöjligt med ebkelsäte framöver.
 

fcx

Medlem
Tanken är väl att det bara ska vara en vagn med första klass. Vagn två ska väl vara den där nya "andra klass tyst"?

Enkelsätet kommer helt klart saknas. Det klart starkaste med produkten och starkaste argumentet att välja tåget även när det tar betydligt mer tid - eftersom det ger en helt annan möjlighet att jobba på vägen. Misstänker att åtminstone mina tjänsteresor bokas med såpass kort förvarning att det kommer bli mer eller mindre omöjligt med ebkelsäte framöver.

"Andra klass tyst" ska ju införas från november, så de verkar vara lite tidigt ute här. Men om man inte ska snabba på och byta stolarna i vagn två så kommer ju "andra klass tyst" att få förstaklasstolar, och det verkar ju inte vara den tanke som kommunicerats utåt?
 

gdaily

Medlem
Hade inte rätt prismodell för övrigt vara att ta ett extra högt pris för enkelsätena? Jag hade i alla fall varit beredd att betala ett premium för dessa, eller att dessa bara var bokningsbara för svarta kortägare fram till typ 24h före avgång, eller något (jämför med seatblocking på flyget).
 

fcx

Medlem
Hade inte rätt prismodell för övrigt vara att ta ett extra högt pris för enkelsätena? Jag hade i alla fall varit beredd att betala ett premium för dessa, eller att dessa bara var bokningsbara för svarta kortägare fram till typ 24h före avgång, eller något (jämför med seatblocking på flyget).
Ja, ta vagn ett och två och sälj alla singelsäten och halva första vagnens dubbelsäten som första klass och resten av dubbelsätena som "andra klass tyst".
 

Hachans

Medlem
Hade inte rätt prismodell för övrigt vara att ta ett extra högt pris för enkelsätena? Jag hade i alla fall varit beredd att betala ett premium för dessa, eller att dessa bara var bokningsbara för svarta kortägare fram till typ 24h före avgång, eller något (jämför med seatblocking på flyget).

Ja, det vore rimligt.

Men SJ är oförmögna att tänka nytt. Kan inte ens sälja månadskort med Arlandatillägg för det finns väl ingen som skulle vilja åka dit?
 

apknug

Medlem
Ja, det vore rimligt.

Men SJ är oförmögna att tänka nytt. Kan inte ens sälja månadskort med Arlandatillägg för det finns väl ingen som skulle vilja åka dit?
Kan det vara att det skulle strida mot A-Trains "exklusivitetsmonopol"?

Det skulle bli en "riktig" konkurrens till skillnad från med pendeltåg som är långsammare.
 

Hachans

Medlem
Kan det vara att det skulle strida mot A-Trains "exklusivitetsmonopol"?

Det skulle bli en "riktig" konkurrens till skillnad från med pendeltåg som är långsammare.

Jo men alla med giltiga månadskort kommer ju inte söderifrån.

Dessutom ingår det i årskortet och finns att köpa i kombo med andra klass.
 

Jönsson

Medlem
Ja, det vore rimligt.

Men SJ är oförmögna att tänka nytt. Kan inte ens sälja månadskort med Arlandatillägg för det finns väl ingen som skulle vilja åka dit?
Nu får du rätta mig om jag har fel men visst gäller väl alla SJs årskort på resor till Arlanda och öppnar spärrarna på Sky City?

Edit: så går det när man inte läser ordentligt. Du skrev visst månadskort. :)
 
Toppen