Senaste nytt

SJ app

intuition

Medlem
Jag trodde det ett tag, men har nu testat med både 4G och Wifi och är nu fast i Malmö igen...

Det är nog någon mer logik än GPS här. Om jag t.ex. väljer att resa till Malmö, ja då vet den att jag är i Lund och föreslår det som avresa. Men vill jag resa till Helsingborg då är det Malmö som gäller som förvald avreseort. Samma sak med Stockholm och Göteborg som resmål - då tror den jag utgår från Malmö. Vill jag däremot resa till Hässleholm då får jag starta i Lund...

Extra lustigt är det att just Lund-Malmö fungerar eftersom inga SJ-biljetter säljs på sträckan...
 

intuition

Medlem
Det är också så att när jag väl går in för att ändra avreseort manuellt, ja då är Lund listat som närmsta station. Så appen har helt klart 100% informationen om vilken min närmsta station är - så det måste finnas en annan logik överlagrad som gör att den väljer en annan station än närmsta.

Jag kunde förstått det om jag var på en ort utan dagliga tåg, men Lund är inte direkt som Rakvattnet Östra. Alla tåg från Malmö stannar även i Lund, så det finns absolut ingen anledning att välja Malmö före närmsta station.
 

Jönsson

Medlem
Som jag har fattat det så tar appen hänsyn till ditt resemönster och väljer tex station baserat på din senaste resa eller debattsidor nej normalt reser från. Tidigare sökningar verkar också påverka.

som nämnt tidigare byter man alltså avgångsstation genom att först välja destination och därefter klicka på och ändra avreseort.
 

intuition

Medlem
Ja, detta låter mycket troligt. Sedan tror jag de har övertänkt här. Om 95% av mina resor hittills utgått från Lund och GPS:en säger att jag är i Lund, vilken logik är det då att jag för en helt ny resa plötsligt vill starta i Malmö eller Göteborg??

Som jag har fattat det så tar appen hänsyn till ditt resemönster och väljer tex station baserat på din senaste resa eller debattsidor nej normalt reser från. Tidigare sökningar verkar också påverka.
...
;)
Hoppas verkligen inte den väljer resmål utifrån debattsidor och andra surfvanor. Kan gå hur illa som helst. :D
 
Toppen