SJ - 1 klass (egen sovvagnskupé) - hur är den?

Diskussion i 'SJ & SJ Prio' startad av Agö, 16 Maj 2012.

  1. FrankGrimes

    FrankGrimes Ny medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Mycket intressant tråd, som började med sovvagn och slutade i hämtmat i sittvagn.
    Jag åkte iaf 1-klass sovvagn i augusti 2017 Malmö-Sthlm och läste på en hel del innan jag vågade boka.
    Här lägger jag in några korta kommentarer från den turen.

    Bokning
    Jag skulle boka en hytt för två personer, men det slutade med en hytt åt oss var. Jag upptäckte inte misstaget förrän några dagar innan avfärd, men fick boka om den utan problem. Jag kan tänka mig att dela skulden för den missen 50% med SJ.

    Incheckning
    Avgång Malmö C 22:08.
    Tåget stod inne och vi pratade med konduktören som stod på perrongen innan vi gick ombord. Det jag inte visste då var att det var den enda kontakt vi skulle ha med SJ efter det. Jag minns inget utrop i högtalarna efter avfärd heller. Som förstagångsresenär saknade jag en kort genomgång av vad vi hade att vänta oss och vilken service som erbjöds under resan.

    Ombord
    Lite trångt, eftersom vi kom med varsin större resväska. Ingen av väskorna gick att placera under nedre brits.
    Toalett+dusch var helt OK. Inget att klaga på där.
    Några vatten-tetror hade vi fått också.
    Färden norrut var ganska lugn. Jag trodde att det skulle skaka och väsnas mer än det gjorde, men antar att de inte körde lika snabbt som dagtågen. Sen stod vi nog stilla i Linköping i en timma eller så också.

    Ankomst Stockholm
    Ankomst Stockholm Central 05:54, med möjlighet att ligga kvar till strax innan 7.
    Har på inga sätt sovit ut under natten, men kan inte klaga på komforten. Det kanske är en vanesak att kunna sova på tåg/flyg.
    Hade jag inte läst på ordentligt på SJ's hemsida innan hade jag ju inte vetat att frukost skulle serveras på Scandic Continental.

    Summerat
    Det här gör jag gärna igen. Tycker det är ett fenomenalt sätt att resa, men det kommer att krävas en del för att göra det till mer attraktivt än flyg. Totalkostnaden för tågresan var högre än om vi hade flugit direkt, men inte tillräckligt mycket dyrare för att avskräcka den här gången.
    Jag provar gärna andra sträckor också, men det behöver verkligen vara god standard för att man ska planera in det som en del av en semester.
    Under 2017 kunde vi läsa att ÖBB är det enda bolag som verkar på allvar satsa på nattåg i Europa. Ska bli spännande att se hur det går...
    • SJ behöver lyfta fram och informera tydligare om nattågens 1-klass. Den bästa informationen fick jag från forum - inte från sj.se
    • Att boka tåg internationellt är alldeles för krångligt - för att inte säga omöjligt. Man behöver nog kontakta en resebyrå för att få ihop en bra resa Stockholm-Paris/Berlin/Amsterdam.
    • Stockholm-Malmö är för kort tid för att hinna bädda ner sig och sova ut. Jag skulle kunna tänka mig att kliva ombord vid 20-tiden, äta enklare eller bättre middag, läsa lite, sova 7-8h, duscha och äta frukost och sen vara framme vid 8-10-tiden, eller ännu senare om det finns uppkoppling så man kan jobba.
     
    Ultra Magnus och Lounge Lizard gillar detta.
  2. LarsCph

    LarsCph Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Er der nogen som har kørt Stockholm -> Björkliden med nattåg? Vi funderer på at rejse derop i Julen 2018 og rejse med tog t/r fra Malmö via Stockholm på nattåg med privat kupé til 3 personer (2 voksne + 1 barn). Vi har aldrig rejst med nattåg før, men tænkte at det var faktisk en fin anledning til at prøve det.
     
  3. Nemo

    Nemo Medlem

    Ort:
    Uppsala
    Land:
    Sverige Sverige
    Det finns ett försök att förenkla bokningen på Europe by train made easy | Loco2 Det betyder dock inte att det finns direkttåg Stockholm-Berlin/Hamburg/Amsterdam/Paris utan idag är det måånga byten längs vägen.
     
    FrankGrimes gillar detta.
  4. Dreamliner787

    Dreamliner787 Medlem

    Ort:
    Helsingborg
    Land:
    Sverige Sverige
    Anledning till att inga utrop görs under resan gång är för att folk kan ju gå och lägga sig innan avgång.


    Nattågen mellan Malmö och Stockholm har en tidtabell som ligger på ca 100 km/h. Nattåget står still i Linköping ca 45 min så föraren kan få lite rast.


    Ombordpersonalen borde ha informerat dig om frukosten när du gick på tåget.
     
  5. Hachans

    Hachans Medlem

    [QUOTE="Dreamliner787]

    Ombordpersonalen borde ha informerat dig om frukosten när du gick på tåget.[/QUOTE]

    Det står ju annars på biljett eller bokningsbekräftelse vill jag minnas.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×