SJ - 1 klass (egen sovvagnskupé) - hur är den?

Diskussion i 'SJ & SJ Prio' startad av Agö, 16 Maj 2012.

1. Dreamliner787

Dreamliner787 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det va hon som hade fel. Står till och med på hemsidan att kupén har två sovplatser

Bifogade filer:

2. apknug

apknug Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Då bör du reklamerar, kolla ovan så ser du att det utlovas två bäddade sängar även på hemsidan.

3. Agö

Agö Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Om man är två som reser ja. Jag hade bokat för en person, inte två.

4. JWD

JWD Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Låter konstigt att du inte skulle kunna boka in sonen i samma kupé? För de gånger som jag har bokat nattåg så har alltid den nedre sängen varit bäddad. Medan den övre har varit förberedd med täcke och kudde. Jag åkte senast den 31 mars från Malmö -> Stockholm.

5. Hachans

Hachans Medlem

Jag har också fått det svaret i kundtjänst en gång. Den pinsamma sanningen där var att de inte visste hur nattågen var disponerade. De hade ingen aning om skillnaden mellan liggvagn och sovvagn (använde begreppen ihopblandat) och hade inte heller en aning om att toaletten fanns inne i kupén i 1:a klass och i korridoren i 2:a klass. Det var först när jag fick visat en mobilbild som personalen förstod att det var två bäddar i kupén. Efter att sen hyfsat juniors säljaren kollat med sin betydligt mer seniora och kunniga chef löste sig allt.

JWD och Agö gillar detta.
  6. apknug

apknug Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Fortfarande fel av SJ. Kupén har två bäddade sängar, som kan delas om man åker två.

Jag hade reklamerat i ditt fall.

7. Agö

Agö Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    OK, och priset är alltså detsamma oavsett om man åker en eller två i kupén? Åk två, betala för en?

8. ResenärenLars

ResenärenLars Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Vad jag vet så måste alla resenärer i kupén ha färd- och platsbiljett. Möjligen att det är rabatterat för barn.

Det är visserligen några år sedan, men jag har tidigare jobbat med just sovvagnståg på SJ. Då brukade man kolla på bokningsläget när man gjorde iordning kupéerna. En första klass vagn har alltid två bäddar, men det är inte alltid säkert att den översta är iordningställd.

En iordningställd bädd behålls självklart så, även om den inte är bokad, men om den är använd och inte är bokad på återresan så är det inte säkert att den görs iordning, framför allt inte om det är på andra underhållsplatser än Stockholm.

Gus och Agö gillar detta.
  9. olo

olo Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag provade en onsdag om några veckor och hittade följande priser för egen 1 klass sovvagnskupé, för 1 person respektive delad av de två.
    1695:- för en vuxen
    2373:- för två vuxna (delad)
    2195:- för en vuxen och en ungdom (delad)
    Så visst kostar det extra för person 2.

Vad gäller barn, så går det inte att boka barn under 16 år i 1 klass sovvagn öht. Utan för resor med barn erbjuds bara egen sovvagnskupé (med 3 bäddar) för 1484:-.

ResenärenLars och Agö gillar detta.
  10. apknug

apknug Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Läs gärna hela ovan innan du ställer frågor så finner du svaret.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!