Agö
Medlem
Från och med den 13 februari blir det återigen möjligt att ta SJ-tåg från Köpenhamns flygplats Kastrup.
SJ-resor från Kastrup återupptas - Sydsvenskan
SJ-resor från Kastrup återupptas - Sydsvenskan
Jag säger som Gert Fylking: Äntligen!Från och med den 13 februari blir det återigen möjligt att ta SJ-tåg från Köpenhamns flygplats Kastrup.
SJ-resor från Kastrup återupptas - Sydsvenskan
Sannolikt resursfråga även där. Det är ju intressant att gränskontrollen vid Lernacken primärt resulterat i att man löst andra typer av "brott". Känslan är att kontroll av biltrafiken varit näst intill fullständig men även där kanske man tvingas dra ned nu.Och idag var första gången sedan IDkontrollen infördes som jag kunde köra bilen över bron till Sverige - utan att några kontrollanter syntes till!
Har jag missat något?
När man läser den där statistiken känns det som att dom verkligen borde prioritera den närvaron hårt i fortsättningen också....Sannolikt resursfråga även där. Det är ju intressant att gränskontrollen vid Lernacken primärt resulterat i att man löst andra typer av "brott". Känslan är att kontroll av biltrafiken varit näst intill fullständig men även där kanske man tvingas dra ned nu.
Brott som upptäcks i samband med gränskontroll på Lernacken - Aktuellt - polisen.se
På tisdagskvällen var det återigen stora förseningar i tågtrafiken. Att tågen inte håller tidtabellen blir allt vanligare visar färsk statistik från Skånetrafiken.
– Våra resenärers stora problem är att det inte vet om de kommer fram i tid, konstaterar Linus Eriksson, trafikdirektör.
På senare tid - alltså efter att ID-kontrollen på Kastrup togs bort - har det varit rent katastrofalt med tågen. Trasigt, försenat, brist på personal, signalfel, folk på spåren, bristande kapacitet.
Öresundstågens majförsening: 581 timmar | SVT Nyheter
Det var just under 1980-talet som automatisk tågkontroll (ATC) började införas i Sverige. Fram tills dess sköttes ledningen av tågen helt manuellt. Den typiska olyckan på den tiden berodde på saker som missade stoppsignaler, fellagda växlar, missförstånd om körtillstånd... Mänskliga faktorn helt enkel. Tror inte att Sverige stack ut där. I länder som Tyskland, Italien och Spanien har flera sådana olyckor inträffat bara de senaste åren på bibanor utan (system motsvarande) ATC.verkar det fram till 1980-talet ha varit förhållandevis mycket olyckor med dödlig utgång pga bristande kunskap och underhåll
Det var just under 1980-talet som automatisk tågkontroll (ATC) började införas i Sverige. Fram tills dess sköttes ledningen av tågen helt manuellt. Den typiska olyckan på den tiden berodde på saker som missade stoppsignaler, fellagda växlar, missförstånd om körtillstånd... Mänskliga faktorn helt enkel. Tror inte att Sverige stack ut där. I länder som Tyskland, Italien och Spanien har flera sådana olyckor inträffat bara de senaste åren på bibanor utan (system motsvarande) ATC.
Den dåliga tillförlitligheten idag beror på:
- Intensivare trafik än någonsin. Järnvägen är offer för sin egen popularitet.
- Eftersatt underhåll. Man har helt enkelt inte velat betala vad det kostar.