Senaste nytt

SJ återupptar trafik från Köpenhamns flygplats mot Sverige

Och idag var första gången sedan IDkontrollen infördes som jag kunde köra bilen över bron till Sverige - utan att några kontrollanter syntes till!
Har jag missat något?
 

Agö

Medlem
Och idag var första gången sedan IDkontrollen infördes som jag kunde köra bilen över bron till Sverige - utan att några kontrollanter syntes till!
Har jag missat något?
Sannolikt resursfråga även där. Det är ju intressant att gränskontrollen vid Lernacken primärt resulterat i att man löst andra typer av "brott". Känslan är att kontroll av biltrafiken varit näst intill fullständig men även där kanske man tvingas dra ned nu.

Brott som upptäcks i samband med gränskontroll på Lernacken - Aktuellt - polisen.se
 

NotRyan

Medlem
Sannolikt resursfråga även där. Det är ju intressant att gränskontrollen vid Lernacken primärt resulterat i att man löst andra typer av "brott". Känslan är att kontroll av biltrafiken varit näst intill fullständig men även där kanske man tvingas dra ned nu.

Brott som upptäcks i samband med gränskontroll på Lernacken - Aktuellt - polisen.se
När man läser den där statistiken känns det som att dom verkligen borde prioritera den närvaron hårt i fortsättningen också....
 
Från och med september blir det kortare restid även på Öresundstågen. Och fler tåg.
Skånetrafiken -

Gräns- och id-kontrollerna har krävt längre uppehåll på CPH Airport och Hyllie station. För att kunna samordna tågen med Skånes övriga tågtrafik, har uppehållet på Hyllie orsakat ett 15-minuters uppehåll på Malmö C. Men genom att uppehållstiden på CPH Airport och Hyllie nu kan kortas, kan även det längre uppehållet på Malmö C kortas utan att Skånes övriga tågtrafik påverkas.
 

Agö

Medlem
På senare tid - alltså efter att ID-kontrollen på Kastrup togs bort - har det varit rent katastrofalt med tågen. Trasigt, försenat, brist på personal, signalfel, folk på spåren, bristande kapacitet.

På tisdagskvällen var det återigen stora förseningar i tågtrafiken. Att tågen inte håller tidtabellen blir allt vanligare visar färsk statistik från Skånetrafiken.
– Våra resenärers stora problem är att det inte vet om de kommer fram i tid, konstaterar Linus Eriksson, trafikdirektör.

Öresundstågens majförsening: 581 timmar | SVT Nyheter
 

Moco

Medlem
På senare tid - alltså efter att ID-kontrollen på Kastrup togs bort - har det varit rent katastrofalt med tågen. Trasigt, försenat, brist på personal, signalfel, folk på spåren, bristande kapacitet.


Öresundstågens majförsening: 581 timmar | SVT Nyheter

La version nordique (suédoise) de Calais?

Har Sverige någonsin haft en riktigt bra/fungerande/säker infrastruktur när det kommer till järnväg? Studerar man historien så verkar det fram till 1980-talet ha varit förhållandevis mycket olyckor med dödlig utgång pga bristande kunskap och underhåll. Efter det, och egentligen fram till idag och fortsatt, förefaller driftsäkerheten och punktligheten vara mycket låg.

Men Sverige är tyvärr slappt och ansvar, ordning och reda verkar inte längre finnas i tänket. Jag upplever dagligen ute i världen hur människor rent generellt gått från att inte ha vetat något alls om Sverige numera automatiskt rynka på näsan när Sverige omnämns. Och det är trist.
Icke fungerande infrastruktur hjälper såklart inte heller, speciellt inte om det är ett av de första intrycken man får av landet. Oavsett så uppseendeväckande märkligt att man trots så många år av erfarenheter och möjligheter till kunskapsinhämtning inte kan få ordning på tågtrafiken rent generellt.
 
verkar det fram till 1980-talet ha varit förhållandevis mycket olyckor med dödlig utgång pga bristande kunskap och underhåll
Det var just under 1980-talet som automatisk tågkontroll (ATC) började införas i Sverige. Fram tills dess sköttes ledningen av tågen helt manuellt. Den typiska olyckan på den tiden berodde på saker som missade stoppsignaler, fellagda växlar, missförstånd om körtillstånd... Mänskliga faktorn helt enkel. Tror inte att Sverige stack ut där. I länder som Tyskland, Italien och Spanien har flera sådana olyckor inträffat bara de senaste åren på bibanor utan (system motsvarande) ATC.

Den dåliga tillförlitligheten idag beror på:
  1. Intensivare trafik än någonsin. Järnvägen är offer för sin egen popularitet.
  2. Eftersatt underhåll. Man har helt enkelt inte velat betala vad det kostar.
 

Moco

Medlem
Det var just under 1980-talet som automatisk tågkontroll (ATC) började införas i Sverige. Fram tills dess sköttes ledningen av tågen helt manuellt. Den typiska olyckan på den tiden berodde på saker som missade stoppsignaler, fellagda växlar, missförstånd om körtillstånd... Mänskliga faktorn helt enkel. Tror inte att Sverige stack ut där. I länder som Tyskland, Italien och Spanien har flera sådana olyckor inträffat bara de senaste åren på bibanor utan (system motsvarande) ATC.

Den dåliga tillförlitligheten idag beror på:
  1. Intensivare trafik än någonsin. Järnvägen är offer för sin egen popularitet.
  2. Eftersatt underhåll. Man har helt enkelt inte velat betala vad det kostar.

Sant. Problemen fortsätter dock, och många av dem går att eliminera. Man kan dock inte hela tiden skylla ifrån sig. Det gäller att agera. Att utöka trafiken med utsugande dussinoperatörer är inte lösningen.

Bl.a. har England tidigare kritiserats mycket. Personligen upplever jag att tillförlitligheten på stamlinjerna är mycket hög nu. I Sverige är det otroligt riskabelt att ta tåget om man har en tid att passa.
 
Toppen