Senaste nytt

SJ återbetalar inte resa med Arlanda Express på återbetalningsbar biljett

gdaily

Medlem
I bland är jag smart, men för fyra timmar sedan var inte en av de gångerna, jag tittade på bilden som någon annan dummybokade och förutsatte att det var det tåget som det gällde. Inser att så inte var fallet och ber om ursäkt för mitt "brus"
 

Valley

Medlem
En av anledningarna att jag tokvägrar åka med SJ.
Säljer man en biljett skall man ta fullt ansvar. SJ vill gärna tjäna pengarna men inte ta konsekvenser när det går åt skogen med sina egna underleverantörer, dit vilket exempelvis Arlanda Express skall/bör räknas.

Vore otroligt intressant att se vad ett utslag skulle bli om någon orkar driva dylika ärenden till sin spets.
 

twiggs

Medlem
En av anledningarna att jag tokvägrar åka med SJ.
Säljer man en biljett skall man ta fullt ansvar. SJ vill gärna tjäna pengarna men inte ta konsekvenser när det går åt skogen med sina egna underleverantörer, dit vilket exempelvis Arlanda Express skall/bör räknas.

Vore otroligt intressant att se vad ett utslag skulle bli om någon orkar driva dylika ärenden till sin spets.

Så en vuxen person som godkänner att han/hon läst villkoren men egentligen inte gjort detta skall tas ifrån allt personligt ansvar menar du?
 

JoelG

Medlem
"SJ vill gärna tjäna pengarna men inte ta konsekvenser när det går åt skogen med sina egna underleverantörer, dit vilket exempelvis Arlanda Express skall/bör räknas."

Hur får du Arlanda Express vara en underleverantör åt SJ? Arlanda Express är precis som SJ ett bolag som bedriver trafik på järnvägen. Arlanda Express väljer själva om de vill sälja biljetter via säljkanalen SJ.se. Detta är en tjänst som SJ erbjuder till andra bolag till en kostnad av en bokningsavgift.
 

twiggs

Medlem
"SJ vill gärna tjäna pengarna men inte ta konsekvenser när det går åt skogen med sina egna underleverantörer, dit vilket exempelvis Arlanda Express skall/bör räknas."

Hur får du Arlanda Express vara en underleverantör åt SJ? Arlanda Express är precis som SJ ett bolag som bedriver trafik på järnvägen. Arlanda Express väljer själva om de vill sälja biljetter via säljkanalen SJ.se. Detta är en tjänst som SJ erbjuder till andra bolag till en kostnad av en bokningsavgift.

Och där Arlanda Express själva bestämt att ingen av deras förbeställda biljetter ska kunna återbetalas. SJ har inget med detta att göra!
 

Alf

Medlem
Och där Arlanda Express själva bestämt att ingen av deras förbeställda biljetter ska kunna återbetalas. SJ har inget med detta att göra!

Du är helt fel ute. Om jag som företagare säljer någon annans produkt i mitt företags namn får jag ta fullt ansvar för garantiåtsgande mm. Detta är ett forum där vi resenärer skall kunna ena oss mot de leverantörer som har dåliga villkor och möjligvis kunna få fram en förändring, varför försvara en leverantör med luddiga och oklara villkor i sin beställningsprocess. Det är helt korrekt som Joel skriver, anlitar jag en underleverantör så är det mitt ansvar att han följer mina leveransvillkor eftersom jag ansvarar för detta mot min kund. Detta är ansvar som varje vuxen person borde begripa, för att citera dej själv. Är du anställd av SJ eftersom du till varje pris försvarar deras brister?
 

twiggs

Medlem
Är du anställd av SJ eftersom du till varje pris försvarar deras brister?

Jag tycker för det inte att det är en brist eftersom biljetten tydligt delas upp. Vilket jag tidigare klargjort för.

Och nej, jag jobbar inte hos SJ utan på en filial till ett läkemedelsbolag fast jag för tillfället är sjukskriven. Något mer innan frågestunden stänger för dagen?
 

JoelG

Medlem
Om jag minns rätt så var det viktigt för regeringen att när järnvägen avreglerades så skulle det inte bli så stora problem för resenärerna att boka sin resa och just kunna resa med olika trafkföretag. Skulle det vara så att SJ tvingas ta ansvar för SL, TIB, X-trafik, Swebus, Y-buss mm, så skulle de nog välja att ta bort möjligheten att låta folk köpa en genomgående resa med olika färdsätt och trafikbolag. Detta innebär en försämring för kunderna samtidigt som RESPLUS troligtvis skulle försvinna.
 

mry

Medlem
Det är väl resplus systemet som medför att det öht går att köpa en biljett med Arlanda express från alla tågbolag och för resplus gäller respektive bolags regler om ombokning och återbetalning.
 

Alf

Medlem
Nu har jag avslutat min lilla tvist med SJ. Jag reklamerade resan med de motiv jag angav att det var för dålig information om att jag inte skulle få återbetalning av sträckan med Arlanda Express. SJ frånsäger sej ansvar med hänvisning till att det är ett annat bolag som man inte tar ansvar. Lite konstigt resonemang tycker jag. Om jag levererar ett tekniskt system där det ingår produkter från andra leverantörer så är ju det totala systemansvaret mitt. Hursomhelst så var det ju en del tyckare på forumet som tyckte jag borde läst det finstilta och begripit bättre när jag beställde biljetten.
Eftersom SJ fråntog sig allt ansvar för produkten dom hade sålt så gjorde jag motsvarande reklamation till Arlanda Express eftersom SJ skyllde på dessa. Nu har jag fått ett trevligt mejl från Arlanda Express att dom betalar tillbaka kostnaden för biljetterna. Bra gjort Arlanda Express, nu brukar Arlanda Express vara mycket bra att ha att göra med vid reklamationer enligt restidsgarantin.

Jag har i alla fall lärt mig att aldrig köpa biljetter av SJ där annan operatör ingår även om återbetalningsgaranti ingår. Har istället skaffat ett 10 resors kort på Arlanda express, vilket var billigare än att köpa sträckan av SJ.
 
Toppen