Senaste nytt

SJ årskort guld

Morgan

Medlem
Kör SJ på Krug eller Dompa i F, eller både och?

De har ännu ädlare drycker. En livgivande blandning mellan två av naturens allra viktigaste byggstenar, två delar väte och en del syre. Förpackat i en stilren box som för tankarna till svunna tider, när Vino Tinto och Rotkäppchen var höjden av lyx!

mvi_9499.jpg
 

Hachans

Medlem
Välj avgång och sovplats.
Välj därefter fösta klass. Där väljer du komfort/egen sovvagnskupé. Det går två nattåg. Det ena har sovvagn 1klass egen kupé till Luleå och där måste man byta till sittvagn. Det andra har sovvagn hela vägen men inte i första klass, om jag minns rätt.

Det går inga 1:a-klassvagnar till Narvik regelbundet. Ibland skickar de med en på sommaren för japanska turister.

Men egen 2:a-klasskupé borde funka! Det var dock krångligt som sjutton när jag skulle resa. Och så har man inte egna faciliteter.
 

Hachans

Medlem
Tack @Hachans! Har du någon erfarenhet av hotellfrukostarna på nattågen. Enligt SJ:s regler är det ganska strikt, men om man tex. Ser på SJ årskort guld på youtube äter han hotellfrukost ganska friskt. Kan man räkna med hotellfrukost om man åker nattåg i 1:a klass?

Det är inga problem att käka hotellfrukost. Men det ingår bara på de tåg och avgångar som listas på SJ. Jag åker aldrig till Norrland, men på Malmö-Stockholm har jag käkat frulle varje gång på Scandic i Stockholm, Kramer i Malmö och Lundia i Lund. Du visar biljetten, uppger vagn och plats och sen käkar du.

Tyvärr är det sjukt trångt i matsalen på Scandic. De bytte av någon anledning från Viking så där får man vara beredd på att dela bord.
 

Palazzi

Medlem
Funderar kring detta igen iom att det möjligtvis, i höst, ramlar ett jobbprojekt över mig som gör att jag behöver infinna mig i Stockholm på nästan veckobasis (säg iaf 45 t/r) årligen.

För att förtydliga så bor jag numer i Göteborg. Detta ger mig fyra val; Sj Årskort Silver, SJ årskort Guld, Sj Månadskort eller MTRX årskort.
Flyg är inte smidigt, för mig, i detta fall.

I relationen kostnad/värde så verkar SJ månadskort gå bort.

Nu till mina tankebanor:
MTRX årskort för 1:a klass är väldigt lågt prissatt (33.500kr) och jag misstänker att jag där med lätthet kan göra nog med hemresor för att hela beloppet ska kunna vara giltigt för pendlingsrelarerade (/hemresor) avdrag därmed, och att jag inte behöver räkna på antalet resor i privat regi.
Nackdelen är väl att jag inte lär göra många privata resor just den sträckan när jag redan är där 45x/år. Skulle vara något resemålet halvvägs då...
En till nackdel är att man inte har tillgång till lounge.

Andra alternativet är SJ Prio Silver för ytterligare 10.000kr. Jag får tillgång till lounge, men får åka i andra klass. Ärligt talat länge sedan jag reste i andra klass på snabbtågen; hur stor är skillnaden i ”miljö” (tänk bort om det ingår kaffe, frukost eller annan stol). Är det en störande miljö jämfört med t.e.x MTR 1:a klass?

Här får jag möjlighet till ytterligare privata resor och skulle jag gissa så blir det väl kanske 10-12 sådana t/r per år.
Kanske når jag med detta årskort ”taket” för avdrag baserat på det arbetsrelaterade resandet, men i värsta fall får jag väl ta upp 3-4 resor som privata.
Någon som har gjort dessa avdrag och vet hur man uppskattar vad en enkelresas värde (som man får dra av per hemresa) ska sättas till?. Måste man bevisa det historiskt för varje given avgång? Verkar ju nästan omöjligt...

Slutsats är att jag ”tvingas” resa i andra klass, men får lounge och och kanske enstaka privatresor för den extra summan. Blir en hyfsat bra ekonomisk kalkyl, men frågan är hur alternativet komfortmässigt står sig mot MTR.
Att åka MTR första klass, och köpa privatresorna som enkelbiljetter är marginellt dyrare.

Sista alternativet är SJ årskort Guld. Här vet jag att jag isf inte kommer vara berättigad till avdrag för ca. 22-23.000kr av hela beloppet.
Om jag gör 12-14 årliga t/r-resor (utom arbete), varav 1 är sovvagn, så är det ganska mycket pengar per enkelresa om det är det enda jag ska betänka i min kalkyl.
Jag skulle nog prissätta dessa resor till ett verkligt värde av ca. 11000kr på årsbasis.
Den kvarvarande differensen är alltså ca 1000kr/månad och skulle då vara det jag betalar för första klass. Möjligen värt det, men vi talar om dubbla pengarna gentemot MTR för de rena tjänsteresorna (2.500kr/månad).
Hos MTR slipper jag också redovisa privatresorna iom att summan för jobbresor redan uppgår till summan (smidigt ut hanteringsynpunkt). Dock måste jag ju då köpa privatresorna själv, och det tar väl också viss tid.

Så vad väger tyngst för er: Lounge, komfort ombord, möjlighet att göra ytterligare resor privat (smidigt) eller slippa problematiken med skatteverket och kvittoredovisning för privata resor?

Finns säkert inga givna svar, och det kanske kan tolkas utifrån mina spretiga funderingar
 

011430121

Medlem
@Palazzi jag skall inte ge dig råd när det gäller tågresor, du är ju forumets tågexpert.
Tar du ingen hänsyn till antal avgångar och tidtabellen mellan Göteborg och Stockholm?
 

Hachans

Medlem
Jag tycker jämförelsen ska göras mellan MTRs 1:a klass och SJs 2:a klass. MTR kör ju som många flygbolag och använder samma säten i 2:a klass som i 1:a klass vilket är uselt. Du får förvissa blockat säte men stolarna är inte bekväma för längre resor ser det ut som (jag har inte rest med MTR någon gång). Avdelningen hoppar dessutom runt beroende på bokningsläge vilket är rätt avtändande.

Jobb får du helt klart mest gjort i första klass på X2000, framförallt om du kan knipa platser i tyst avdelning. Det är överlägset den bästa komforten och ensamsäten finns, även om de försvinner snabbt. Loungen hade jag inte fäst så stort värde vid, om du inte kommer spendera bytestider på stationerna. Pre-Corona hade de dock hottat upp den lite med bättre mat och så.

Jag hade föreslagit dig att köpa Årskort Silver+, det vill säga nästan som årskort guld men mat ombord ingår inte och du får resa i andra klass sovkupé på nattågen. Och anledningarna till det är många. Lugn och ro att arbeta i första klass (något du absolut inte kan räkna med vare sig hos MTR eller i 2:a klass på SJ). Dels får du priopoäng på hela beloppet du köper för. Du kan också använda dina priopoäng för att uppgradera till 1:a klass sovkupé de gånger du åker om du vill eller köpa mat. Du kan också använda ditt årskort som delbetalning om du ska åka någonstans dit årskortet inte gäller men ändå få hela resan på en bokning vilket är guld värt. SJ är anslutet till Resplus vilket gör det betydligt lättare att ta dig fram i landet om du skulle vilja, till skillnad från MTR.

Om du reser med lokal kollektivtrafik så se över Resplustillägget. Det kan vara värt det beroende på vad ditt månadskort kostar. Men det är rätt nice att aldrig behöva köpa biljett någonstans! :D

Sen matematiken och skatteregler och så får så för dig, för jag suger på det och har inte en aning om hur man deklarerar sånt. Men biljetterna mellan Göteborg och Stockholm kan bli dyra, framförallt när man bokar nära inpå och behöver göra ändringar av någon anledning. Så investeringen borde vara värd det.
 
Toppen