Senaste nytt

SJ årskort guld

Palazzi

Medlem
Jag tittade ganska ingående på detta när jag pendlade med månadskort, och merkostnaden inte blev så stor. Avslutade dock den tjänsten och reser numer oftast längre sträcker som "omöjligen" kan ersättas med tåg.

Verkar svårt att räkna hem ett årskort guld (för det är väl den bekvämligheten man vill ha, med första klass och ev. egen nattågskupé), ekonomiskt, har jag kommit fram till.

På arbetsdagarna hann jag knappt in och vända i loungerna (som bara finns på tre platser) och på helgerna finns inga lounger att tillgå. Priserna på förstaklass-biljetter sänks ständigt, och så även pendlarbiljetterna på månadsbasis (genom t.e.x. MÄLAB-samarbetet) så man ska åka en väldans massa långdistans om det ska betala sig. Med otroligt dålig framförhållning kanske man gynnas iaf (?)
Man får MYCKET poäng, men vad ska man göra med dessa? 500 räckmackor om året?
Möjlighet till gratis ombokning får man ju redan vid SJ Prio Svart, som måste vara bland de billigaste bonuskort som man kan skaffa sig.

En sak jag inväntar nu är information om årskortet kommer att gälla för den nya, upphandlade, trafiken i Norge. Ett utökat linjenät ökar ju värdet såklart. För mig, som boende i Göteborg, skulle incitamenten påverkas om man återupptar direkttrafik till Oslo och Köpenhamn. Verkar väl också troligt såsom samtalen går.

Sammanfattat så tror jag att den som gynnas är: Tågpendlare som redan betalar för resor mellan två stadskärnor (för resplus-tillägg gör annars affären tokdyr om man ska vidare), samt även reser med åtminstone månadsfrekvens mellan svenska storstäder. Då, men först då, kan man tala om att man får en "gratisresa till Narvik". 6.100kr/mån är ju ganska mycket pengar om det bara tillfredställer en del av resandebehovet inrikes.
 

Hachans

Medlem
Varför det? Titta på tex hur svårt det är att från sas få reda på vad som faktiskt ingår. Det är ju snarare regel än undantag känns det som.

Det är svårt. Framförallt vissa förmåner. Man har 145kr att handla för i bistron på resan. Jag har alltid kunnat plocka på mig vad jag känner för men där vissa powertrippar och säger att man bara får ta mat och inte godis.

Annat som jag tycker är bra är att man kan fixa ihop en bokning på fulla tåg med lite pyssel. Om Malmö-Stockholm är fullt så kan man ju fixa Malmö-Linköping, Linköping-Stockholm.

Och så fördelen att stationstillägget ingår på Arlanda, samt att man får åka med SJs snabbtåg lokalt. Ingen mer Arlanda Express för mig och det har nog sparat mig många kronor.

Jag har även resplustillägget eftersom jag åker mycket lokal kollektivtrafik. Det är så skönt att bara kunna vifta med kortet och åka med, var du än är i Sverige.

Det enda som blivit sämre är att man måste planera så långt i förväg om man vill åka nattåg. Populära avgångar är fulla veckor, ibland månader i förväg.
 

Hachans

Medlem
Varför det? Titta på tex hur svårt det är att från sas få reda på vad som faktiskt ingår. Det är ju snarare regel än undantag känns det som.

Det är svårt. Framförallt vissa förmåner. Man har 145kr att handla för i bistron på resan. Jag har alltid kunnat plocka på mig vad jag känner för men där vissa powertrippar och säger att man bara får ta mat och inte godis.

Annat som jag tycker är bra är att man kan fixa ihop en bokning på fulla tåg med lite pyssel. Om Malmö-Stockholm är fullt så kan man ju fixa Malmö-Linköping, Linköping-Stockholm.

Och så fördelen att stationstillägget ingår på Arlanda, samt att man får åka med SJs snabbtåg lokalt. Ingen mer Arlanda Express för mig och det har nog sparat mig många kronor.

Jag har även resplustillägget eftersom jag åker mycket lokal kollektivtrafik. Det är så skönt att bara kunna vifta med kortet och åka med, var du än är i Sverige.

Det enda som blivit sämre är att man måste planera så långt i förväg om man vill åka nattåg. Populära avgångar är fulla veckor, ibland månader i förväg.
 

TWLud

Ny medlem
Det är svårt. Framförallt vissa förmåner. Man har 145kr att handla för i bistron på resan. Jag har alltid kunnat plocka på mig vad jag känner för men där vissa powertrippar och säger att man bara får ta mat och inte godis.

Annat som jag tycker är bra är att man kan fixa ihop en bokning på fulla tåg med lite pyssel. Om Malmö-Stockholm är fullt så kan man ju fixa Malmö-Linköping, Linköping-Stockholm.

Och så fördelen att stationstillägget ingår på Arlanda, samt att man får åka med SJs snabbtåg lokalt. Ingen mer Arlanda Express för mig och det har nog sparat mig många kronor.

Jag har även resplustillägget eftersom jag åker mycket lokal kollektivtrafik. Det är så skönt att bara kunna vifta med kortet och åka med, var du än är i Sverige.

Det enda som blivit sämre är att man måste planera så långt i förväg om man vill åka nattåg. Populära avgångar är fulla veckor, ibland månader i förväg.

Tack @Hachans! Har du någon erfarenhet av hotellfrukostarna på nattågen. Enligt SJ:s regler är det ganska strikt, men om man tex. Ser på SJ årskort guld på youtube äter han hotellfrukost ganska friskt. Kan man räkna med hotellfrukost om man åker nattåg i 1:a klass?
 

MrDollar

Medlem
Ursäkta lite off topic, men jag sökte lite på Stockholm -> Narvik, verkar inte finnas någon första klass kupé vad jag kunde se? Kollade lite datum i mars.
Nattåget från Stockholm till Narvik (och tillbaka om man orkar?) i sovvagn första klass, med gäst, är väl det som ska ge bäst värde och förmodligen den häftigaste upplevelsen.
 

Jönsson

Medlem
Ursäkta lite off topic, men jag sökte lite på Stockholm -> Narvik, verkar inte finnas någon första klass kupé vad jag kunde se? Kollade lite datum i mars.
Välj avgång och sovplats.
Välj därefter fösta klass. Där väljer du komfort/egen sovvagnskupé. Det går två nattåg. Det ena har sovvagn 1klass egen kupé till Luleå och där måste man byta till sittvagn. Det andra har sovvagn hela vägen men inte i första klass, om jag minns rätt.
 

MrDollar

Medlem
Tack, kikade bara på direkt tåget.
Kunde åka Stockholm - Boden - Narvik där det fanns "F" till Boden.

Kör SJ på Krug eller Dompa i F, eller både och?

Välj avgång och sovplats.
Välj därefter fösta klass. Där väljer du komfort/egen sovvagnskupé. Det går två nattåg. Det ena har sovvagn 1klass egen kupé till Luleå och där måste man byta till sittvagn. Det andra har sovvagn hela vägen men inte i första klass, om jag minns rätt.
 
Toppen