Senaste nytt

Siterna som hittar bästa flygpriset. PC för alla testar..

trskial

Medlem
Flygresor är också en affiliatesite. Företaget som driver flygresor har kopplat affiliate till sökmotorn. För varje vidareklick och köp varje person gör så tjänar företaget pengar.

Kanske en grov generalisering av mig nu, men jag upplever att det är mest ”charterfolket” som bokar sina biljetter där.

När jag ska resa så bokar jag aldrig där, utan jag bokar direkt på respektive bolags hemsida. Ska jag till Thailand, då bokar jag på Thai’s hemsida, Qatar eller Emirates. Skulle aldrig i min vildaste fantasi klicka mig in där och boka.
 

MTheC

Medlem
Flygresor är också en affiliatesite. Företaget som driver flygresor har kopplat affiliate till sökmotorn. För varje vidareklick och köp varje person gör så tjänar företaget pengar.

Kanske en grov generalisering av mig nu, men jag upplever att det är mest ”charterfolket” som bokar sina biljetter där.

När jag ska resa så bokar jag aldrig där, utan jag bokar direkt på respektive bolags hemsida. Ska jag till Thailand, då bokar jag på Thai’s hemsida, Qatar eller Emirates. Skulle aldrig i min vildaste fantasi klicka mig in där och boka.
För mig varierar det. Jag gillar inte alltid jämförelsesiterna men det finns ett antal skäl till att jag ändå använder dem och bokar via dem.
Det är bl a:
Flygbolagens hemsidor är ofta dyrare så det är ett skäl till att inte boka via dem.

Många flygbolag har rent ut sagt undermåliga hemsidor. Försök att söka en open jaw-biljett på LHs hemsida som ett exempel.

Vissa flygbolag (har framförallt upplevt det i Asien) har också jobbiga krav på att man måste visa upp samma kreditkort som man bokade resan med vid incheckning.
 

fly4fun

Medlem
Kanske en grov generalisering av mig nu, men jag upplever att det är mest ”charterfolket” som bokar sina biljetter där.

När jag ska resa så bokar jag aldrig där, utan jag bokar direkt på respektive bolags hemsida. Ska jag till Thailand, då bokar jag på Thai’s hemsida, Qatar eller Emirates. Skulle aldrig i min vildaste fantasi klicka mig in där och boka.

Jag ska generalisera ännu mer. Det är Svensson som bokar på flygresor.se. Svensson skiter i bokningsklass, poäng, prio, plus, MAX eller Neo. Svensson vill ha billigaste resan. Och sparar Svensson 20 kr på att flyga turbopropp till London via Riga så är hen supernöjd.
 

MTheC

Medlem
Är lite överraskad över att flera är så kritiska till söksiterna. Jag är väldigt intresserad av poäng men använder ändå ofta jämförelsesiterna som ett komplement då priserna för samma biljett ofta skiljer enormt mot flygbolagens hemsidor. Använder självklart också ITA Matrix för att först söka.

Kan ge ett bra exempel på prisskillnad. Bokade vinterresa där jag hittade bra pris med open jaw i business (ARN-VIE-BKK och sen tillbaka SIN-FRA-ARN). Pris att boka hos flygbolaget (via LH eller Austrian) hamnar på 49k per person, vid sökning via Momondo så blev priset 16100 per person (för samma bokningsklass) vilket var 600 lägre än det pris jag hittat via ITA Matrix. Är ett extremt fall men min upplevelse är att prisskillnaden för samma biljett och bokningsklass ofta skiljer väldigt mycket men intressant om andra hittar samma eller bättre priser direkt via flygbolagen.
 
  • Gilla
Reactions: pep

Canadien

Medlem
vid sökning via Momondo så blev priset 16100 per person (för samma bokningsklass) vilket var 600 lägre än det pris jag hittat via ITA Matrix.
Flygbolagens onlineverktyg är ofta yxiga ja och hittar inte alltid den faren som ITA Matrix och momondo/expedia e t c syr ihop.
Ringer du in till flygbolaget så brukar det dock gå bra, ofta utan avgift eftersom resan inte gick att boka online. Priset bör då bli det du ser på ITA, d v s 600:- mer än Momondo i ditt fall, med fördelen att du slipper blanda in en tredje part.
 

Tonton

Medlem
Är lite överraskad över att flera är så kritiska till söksiterna. Jag är väldigt intresserad av poäng men använder ändå ofta jämförelsesiterna som ett komplement då priserna för samma biljett ofta skiljer enormt mot flygbolagens hemsidor. Använder självklart också ITA Matrix för att först söka.

Kan ge ett bra exempel på prisskillnad. Bokade vinterresa där jag hittade bra pris med open jaw i business (ARN-VIE-BKK och sen tillbaka SIN-FRA-ARN). Pris att boka hos flygbolaget (via LH eller Austrian) hamnar på 49k per person, vid sökning via Momondo så blev priset 16100 per person (för samma bokningsklass) vilket var 600 lägre än det pris jag hittat via ITA Matrix. Är ett extremt fall men min upplevelse är att prisskillnaden för samma biljett och bokningsklass ofta skiljer väldigt mycket men intressant om andra hittar samma eller bättre priser direkt via flygbolagen.

Det intressanta här är att du egentligen enbart fokuserar på prisskillnaden.
Den viktigaste faktorn för mig, som flyger frekvent och allt för ofta råkar ut för irregularities, är att när du bokar via en tredjepart så blir allt kring detta mycket krångligare. Det ska inte underskattas. Däremot så finns ju såklart ändå en smärttröskeln någonstans när det kommer till prisskillnad - men samtidigt brukar det gå att lösa på det sätt @Canadien skriver om ovan.
 

Mr_H

Medlem
Jag ska generalisera ännu mer. Det är Svensson som bokar på flygresor.se. Svensson skiter i bokningsklass, poäng, prio, plus, MAX eller Neo. Svensson vill ha billigaste resan. Och sparar Svensson 20 kr på att flyga turbopropp till London via Riga så är hen supernöjd.

Sista delen i den generaliseringen tror jag inte alls på. Billigaste resan, ja, men även smidigheten är viktig så som kort restid, direktflyg etc. Min uppfattning är snarare att en hel del medlemmar här är beredda att ta ovannämnda omvägar bara för att skrapa ihop lite extra EBpoäng och/eller legs.
 

MTheC

Medlem
Det intressanta här är att du egentligen enbart fokuserar på prisskillnaden.
Den viktigaste faktorn för mig, som flyger frekvent och allt för ofta råkar ut för irregularities, är att när du bokar via en tredjepart så blir allt kring detta mycket krångligare. Det ska inte underskattas. Däremot så finns ju såklart ändå en smärttröskeln någonstans när det kommer till prisskillnad - men samtidigt brukar det gå att lösa på det sätt @Canadien skriver om ovan.
Det är en poäng jag kan förstå om man ofta råkar ut för det, skulle dock för mig inte vara värt att betala mycket mer för. Det beror dock på att jag förvånansvärt sällan råkar ut för irregularities (vågar knappt skriva det då man kanske nu kommer råka ut för det på alla flyg framöver) som gör att jag måste kontakta flygbolaget eller resebyrån. Nu reser jag inte lika ofta just nu men forftarande ända ca 100 segment om året och hade förra året ett fall där jag under pågående resa behövde kontakta flygbolaget för att hantera inställt flyg och då var det inga problem att få dem att hantera det trots att det var bokat via resebyrå.
 

AABack2ARN

Medlem
Kan ge ett bra exempel på prisskillnad. Bokade vinterresa där jag hittade bra pris med open jaw i business (ARN-VIE-BKK och sen tillbaka SIN-FRA-ARN). Pris att boka hos flygbolaget (via LH eller Austrian) hamnar på 49k per person, vid sökning via Momondo så blev priset 16100 per person (för samma bokningsklass) vilket var 600 lägre än det pris jag hittat via ITA Matrix. Är ett extremt fall men min upplevelse är att prisskillnaden för samma biljett och bokningsklass ofta skiljer väldigt mycket men intressant om andra hittar samma eller bättre priser direkt via flygbolagen.

Är du säker på att du inte blandar ihop bokningsklass och kabinklass när du jämför flygbolagets pris och Momondos pris?
 

fly4fun

Medlem
Sista delen i den generaliseringen tror jag inte alls på. Billigaste resan, ja, men även smidigheten är viktig så som kort restid, direktflyg etc. Min uppfattning är snarare att en hel del medlemmar här är beredda att ta ovannämnda omvägar bara för att skrapa ihop lite extra EBpoäng och/eller legs.

Medlemmar tar omväg för att få poäng. Svensson tar en omväg för att "spara" pengar. Att omvägen ofta blir en extra kostnad i både tid och pengar är ofta inget hen tänker på i bokningen. Jag har haft tillgång till klickstatistik från Flygresor.se under många år och nästan alltid får första sökresultatet 10 gånger mer klick än andra. Nästan oavsett hur mycket bättre eller sämre alternativ 1/2 är. Det är därför resebyråerna ligger och bevakar varandra och försöker lägga sig 1 kr under konkurrenten. Alla vet att första resultatet får klicken. Sedan är det självklart inte så att alla väljer billigast. Men det finns en tydlig trend att priset är otroligt viktigt för vissa grupper.

Och exemplet ovan med London via Riga är inte påhittat. Air Baltic hade en sån kampanj för några år sedan och massa människor bokade den, för att spara några tior. För många innebar det en övernattning på flygplatsen i Riga.
 
Last edited:
Toppen