Senaste nytt

Sista chansen att boka billig First Class med USDM

Jag har precis avslutat en trevlig kväll med drinkar på Hotel Avalon i Göteborg med David.

Efter vår gemensamma NRT F-run för en månad sedan är vi helt frälsta i USDM och möjligheterna att flyga First billigt.

Tyvärr minskar möjligheterna att boka billiga First biljetter varje månad. Lufthansa & Swiss är redan borta sedan länge. Nyligen försvann tillgången på ANA First vilket jag misstänkt längre. Just nu är det fullt möjligt att hitta bra tillgång på Thai och på Asiana - på det sistnämnda bolag finns periodvis tre lediga stolar per dag (!)

Min absoluta magkänsla är att detta är sista gången på länge som det går att boka så billiga biljetter i First. Vi håller på att sätta ihop en "sista" F-run med Asiana senare i år men frågan är om man inte borde boka flera tillfällen. Det är ju lätt att avboka?

Har du USDM poäng på kontot? :)
 

Fredrik

Medlem
Sist jag loggade in(för att kolla om jag fick ta del av det senaste bonuserbjudandet) möttes jag av beskedet att US tömt mitt konto på de sista poängen pga inaktivitet. Det rörde sig i och för sig om 514 poäng så jag kunde klara mig ändå. Jag bestämde mig tidigare för att gå över till UA och AV för mina utsvävningar men sen började AV krångla...

Jag kan se varför folk skulle vilja göra ett sista ryck innan man måste boka CX F istället... ;)
 

palmen

Moderator
Har 1000 poäng har jag för mig men har erbjudande om att köpa 100k denna månaden om jag känner för det.
 
Jag kan se varför folk skulle vilja göra ett sista ryck innan man måste boka CX F istället... ;)

Ingen vet hur erbjudandet (konverteringen) kommer se ut från USDM till nya OneWorld poäng. Vet inte om CX F är så mycket bättre än NH eller OZ?

Jag vill ändra min tidigare kommentar om att NH är borta från USDM, hittade just tillgänglighet i NH F på ett par flighter.
 

Fredrik

Medlem
Ingen vet hur erbjudandet (konverteringen) kommer se ut från USDM till nya OneWorld poäng. Vet inte om CX F är så mycket bättre än NH eller OZ?

Det har du helt rätt i men min kommentar var menad som ett skämt. ;)

Jag tror i och för sig CX F kommer att vara väl värd det om den är lika bra som OZ F som jag testat.
 

Magino

Medlem
Själv tror jag ni oroar lite mer än nödvändigt. Visst det har tagit bort LH och LX släpper inte några biljetter längre. NH har aldrig släppt speciellt mycket platser och det var snarare ett undantag i våras då det haglade av O-klass hos NH, om man däremot kan vänta till sista minuten kan man hitta lite platser. OZ är en fantastisk F-produkt och NH är ännu bättre och för mig är det verkligen en upplevelse att flyga med dem. Dock skulle jag personligen inte bara boka dessa resor bara för att flyga fram och tillbaka, även om det varit en grym helg. Själv kommer jag nog spara mina poäng och väntar med spänning att få testa några av OneWorlds F produkter, självklart om jag ska på semester innan sammanslagningen gått igenom reser jag utan tvekan med OZ eller NH, även om CX och QF lockar mer. Jag tror det kommer bli en överföring av poäng från US till AA 1:1, annat skulle reta upp en mängd resenärer och det är ju trots allt en sammanslagning och inget uppköp.
 

henrik l

Medlem
Jag hör också till dem som inte ser något annat alternativ än en 1:1 kurs. Som Magino skrev, det är ju onödigt att reta upp en mängd resenärer. När det gäller kvaliteten på F med CX så kan jag bara säga att den var outstanding på den flight jag hittills provat, slår både BA och TG. Men imorgon får jag testa OZ:D
 
Last edited:

Alx

Medlem
Helt klart är det ingen som vet fullt ut vad som kommer att hända i sammanslagningen av programmen, men vem (om någon) som kommer att dra det kortaste strået går ju att argumentera åt båda hållen. Själv kan jag bara hålla med föregående kommentarer om att allt annat än konverteringen 1:1 vore ovanligt (tänker främst på UA/CO) och känns både ologiskt och osannolikt.

Däremot är det ju inte alls säkert att vare sig möjligheten att köpa billiga poäng, låga award charts och lyckade "agent rouletter" kommer att fortsätta på de nivåer man har idag.

Jag får ofta känslan av att många i Europa har en bild av US som ett litet amerikanskt flygbolag som inte skulle ha så mycket att säga till om i sammanslagningen. Visst är de ungefär hälften så stora som AA, men ändå fortfarande ett av världens 10-15 största flygbolag. Så nog har de muskler att tycka till om saker i sammanslagningen. Det var/är trots allt AA som av ekonomiska skäl behöver US för sin överlevnad, inte tvärtom.
 

Homer

Medlem
Jag får ofta känslan av att många i Europa har en bild av US som ett litet amerikanskt flygbolag som inte skulle ha så mycket att säga till om i sammanslagningen. Visst är de ungefär hälften så stora som AA, men ändå fortfarande ett av världens 10-15 största flygbolag. Så nog har de muskler att tycka till om saker i sammanslagningen. Det var/är trots allt AA som av ekonomiska skäl behöver US för sin överlevnad, inte tvärtom.

Tja, de flesta cheferna i nya bolaget kommer från US

US Airways execs to hold most senior management jobs at American Airlines | Dallasnews.com - News for Dallas, Texas - The Dallas Morning News
 
Min absoluta magkänsla är att detta är sista gången på länge som det går att boka så billiga biljetter i First. Vi håller på att sätta ihop en "sista" F-run med Asiana senare i år men frågan är om man inte borde boka flera tillfällen. Det är ju lätt att avboka?
Har precis samma känsla: det här är för bra för att vara sant! Har precis bokat en semester med TG och OZ F via USDM, men skulle gärna boka fler resor om jag bara haft fler miles och semesterdagar...
 
Toppen