Senaste nytt

Singapore Airlines Reflektioner

Svenska73

Medlem
Flög PEK-SIN-DPS i förrgår. Att flyga Singapore Airlines har länge stått på listan på flygbolag jag hopps på att flyga med. Tyvärr måste jag säga att jag blev besviken. Mellan PEK-SIN satt jag i Business. Service minded och väldigt snygga flygvärdinnor, något som ni killar säkert tycker är lite kul, var plus men maten var riktigt dålig och interiören av kabinen såg sina bästa dagar ca 1998. Flög 777-200 om jag minns rätt. Sträckan SIN-DPS satt jag i Ekonomi och upplevde ingen större skillnad minus kall handduk efter take off. Det kanske är en annan produkt på long-haul, vem vet.

Har de senaste året haft turen att uppleva business på long-haul/mellan-haul (SQ) i SAS, Qatar, Swiss, Singapore Airlines och Lufthansa. Rankar dom följande:
1.Qatar
2. Swiss
3. SAS
4. Singapore Airlines
5. Lufthansa (Never again).

Ok, experter. Hade jag otur? Bör man ge Singapore Airlines an chans till?
 

Dr. Miles

Expert
Deras gamla regional Business class stolar är inte så modern längre.

Var det sån här som ni satte i?
Singapore Airlines Old Regional Business class 01.jpg Singapore Airlines Old Regional Business class 03.jpg
Singapore Airlines Old Regional Business class 02.jpg
(Foto av AHO)
 

Jacob

Medlem
Singapore Airlines är nog inte riktigt lika 100% pålitliga som de var för några år sedan, men det är fortfarande ett mycket bra och seriöst flygbolag.

Det låter som du flög i deras gamla regionala business class (ljusblåa säten i en 2-3-2 kabinkonfiguration). Dessa används på kortare linjer inom Sydostasien och är väl inte representativa för Singapore Airlines i helhet. Åker du på någon av bolagets viktigare interkontinentala linjer eller långlinjer inom Asien kommer du hamna på en ny Boeing 777 eller en Airbus A380 där det ser helt annorlunda ut.

Lite förvånad dock att höra att maten inte var till belåtenhet, det brukar den vara, även på kortare flygningar. Singapore Airlines har ju dessutom book-the-cook från Singapore med möjlighet att förbeställa den huvudrätt man vill ha.

Jag tycker instinktivt du ska ge bolaget en chans till, Bali är trots allt en lågprioriterad turistlinje och economy är väl inte spektakulärt på något flygbolag. Nästa gång pröva att flyga i deras business från Europa, t.ex. London/Frankfurt/Paris-Singapore eller på en "affärslinje" inom Asien som Singapore-Hong Kong/Tokyo/Seoul där de nya flygplanen används.
 

Jacob

Medlem
Det där är den nya regionala business class stolen som successivt ersätter den gamla stolen (som jag nämnde och som AHO visar bilder på). Fortfarande en bit ifrån vad som erbjuds på långlinjerna, men var stolen verkligen så illa? Produkten lanserades år 2010 om jag minns rätt så kabinen borde vara i hyfsat skick.
 

Dr. Miles

Expert
Det där är den nya regionala business class stolen som successivt ersätter den gamla stolen (som jag nämnde och som AHO visar bilder på). Fortfarande en bit ifrån vad som erbjuds på långlinjerna, men var stolen verkligen så illa? Produkten lanserades år 2010 om jag minns rätt så kabinen borde vara i hyfsat skick.

Jag tyckte att den nya regionala Business class stolen var helt OK. Även om det kändes att stolen framför sig var ganska nära.

Lite förvånad dock att höra att maten inte var till belåtenhet, det brukar den vara, även på kortare flygningar. Singapore Airlines har ju dessutom book-the-cook från Singapore med möjlighet att förbeställa den huvudrätt man vill ha.

Det är inte så ovanligt att man får dålig mat på avgångar från Kina. Jag känner en rad bekanta som undviker att äta mat på avgångar från Kina. (I.o.f.s det är pga matskandal i Kina)
"Book the cook" gäller tyvärr inte för avresa från Beijing heller.
 

ACervin

Medlem
Jag delar ditt intryck. Med Qatar överst följt av Swiss och Singapore efter dessa. Har inte haft "förmånen" att prova Lufthansas. Business. Jag kan tillägga att mitt ressällskap CPH-DOH på Qatar, en person som pendlar sträckan CPH-SIN (direktflyg med SQ) väljer ofta omvägen över Doha för att han upplever Qatar såpass mycket bättre.
 

A380*G

Medlem
Har ej testat QR i C ännu men rankar de övriga fyra så här: (när det gäller C)

1. SQ
2. LH
3. LX
4. SK

SQ - är outstanding av de fyra jag testat. Bäst helhetsintryck.
LH - har mycket bra service de gånger jag åkt med dem i C - relativt ofta. Gillar deras angled C stol. :)
LX - service var under all kritik och stolen gick ej att sova i. För hård och onaturlig trots lie flat.
SK - plastigt intryck, plus dock för kockarna ombord eller vad det är, de var trevliga.
 
Toppen