Senaste nytt

Singapore Airlines First Class till Osaka via Singapore [Bildrapport]

Jonas C

Medlem
Introduktion

SAS och Singapore Airlines inledde under 2012 ett joint venture på rutten mellan Köpenhamn och Singapore, som under den tiden flögs av en gammal Boeing 777-200ER. Mycket har hänt under dessa år, med en ny direktrutt till Arlanda som lanserades under våren 2017, samt införandet av en First Class kabin på Köpenhamnsrutten.

För EuroBonusmedlemmar medförde samarbetet en rad positiva förbättringar både när det kommer till att tjäna och använda SAS-poäng på Singapore Airlines flygningar. Förbättringarna innefattar bland annat ökad poängintjäning på Economy Class biljetter, samt möjligheten att boka bonusresor i Business och First Class på Singapore Airlines långdistansflyg.

Singapore Airlines har historiskt sett varit väldigt restriktiva med tillgången av bonusplatser i First och Business Class på sina långdistansflyg, där Star Alliance partners är blockerade från att komma åt dessa högt eftertraktade bonusplatser. Undantagna från denna blockad är Singapore Airlines joint-venture partners som sedan tidigare var begränsade till Lufthansa Gruppen och All Nippon Airways.

Kort efter att nyheten bröts om att Singapore Airlines First Class var bokningsbart med EuroBonus så kastade jag mig på luren till Tallinn med fem minuter tillgodo innan stängningsdags. Efter lite bollande på luren lyckades jag boka en resa till Osaka via Köpenhamn och Singapore över Valborgsveckan till det facila priset av 95000 EuroBonuspoäng, en Amex-voucher och 1010 SEK i flygskatter. Ett kap med tanke på hur barskrapad tillgängligheten är idag, samt faktumet att bränsletillägg inte debiterades under en kort period på Singapore Airlines resor.

Flygningarna mellan Köpenhamn och Singapore trafikeras av Boeing 777-300ER med den "nya" First Class kabinen, men minst lika exalterad var jag över att prova den nya regionala Business Class produkten på Boeing 787-10 som vid bokningstillfället inte var offentligjord.

Utresa 27 April 2018

Resan ner till Köpenhamn skedde på fredagskvällen innan avgång då SAS inte hade några bonusplatser tillgängliga på morgonflygen ner till Köpenhamn på lördagen. Resan påbörjas i vanlig ordning i American Express Loungen på Arlanda med en Valenciasallad och senare en Caesarsallad, följd av ett glas rött vin. Valenciasalladen bestod till 90% av salladsblad, några bitar bränd korv, grapefrukt och mandelflingor. God men knappast mättande. Caesarsalladen var något mer matig i smak och presentation.


C1D93A27-3591-446B-A82A-9FC6F409BF45.jpeg
Valenciasallad.


Efter min sena lunch var det dags att boarda flyget ner till Köpenhamn med SAS. Lyckades knycka åt mig seat 1A på den tidigare avgången tack vare en no-show, vilket innebar att jag fick mer tid att spendera i Malmö där natten spenderades.

3FEF1782-210D-4135-9EBA-7122A0970E42.jpeg
Fin utsikt från 1A.


Lördag 28 April 2018

Efter en trevlig kväll hemma hos min syster i Malmö var det dags att fortsätta resan vidare. Morgonen till ära rådde det fullständigt tågkaos till Kastrup på grund av spårarbeten i Citytunneln med kraftiga förseningar och överfulla tåg. Väl framme på Kastrup beger jag mig till incheckningsdiskarna för Singapore Airlines, där jag hälsas välkommen av station managern. Som dagens enda bokade First Class passagerare blir jag väl omhändertagen vid incheckningsdisken, och jag instrueras att infinna mig vid gaten cirka tio minuter innan ordinarie boarding. Med det magiska röda boardingkortet i hand beger jag mig till säkerhetskontrollen och vidare till SAS Lounge.


fullsizeoutput_3b3.jpeg

Singapore Airlines First Class boardingkort

I SAS Lounge serveras frukost bestående av havregryn, sojamjölk och äppelmos i frigolitkoppar. Långt ifrån den förstklassiga start på resan som man hade hoppats på. Efter en dryg halvtimme i SAS Lounge förflyttar jag mig till Eventyr Lounge som bjuder på en vacker utsikt över flygplatsen.

Singapore Airlines flight SQ351 Köpenhamn-Singapore

Väl framme vid gaten slussas jag förbi myllret av övriga passagerare och ombord till min plats 1A.

8AF58D7A-2956-43B8-86EF-8BD4C93837C2.jpeg

Seat 1A. Mitt hem under kommande 12 timmar...

613D29F2-2525-446E-9236-B148123B6EAD.jpeg

Ett glas Dom Perignon 2006 serveras kort efter att jag gjort mig hemstad i stolen.

First Class kabinen på dagens flygning till Singapore går fullsatt. En pilot på 1C och två upgrades på 1D och 1F. Kort innan dörrstängning kommer station managern förbi och önskar mig en trevlig resa.

IMG_5292.JPG

Yours truly.

Avgång sker enligt tidtabell och efter en dryg timme i luften påbörjas måltidsserveringen.

1CAD6008-E76C-47A1-A94B-E3A83C0C5B50.jpeg

Serveringen inleds med ett glas Dom Perignon 2006 och Satay. Fantastiskt goda.

0A51171F-AC22-47F6-8BF6-7779D5B7B323.jpeg C0AEE480-0833-4582-AB83-50393B89513F.jpeg

Detta följs av en Caviarservering och ett glas Krug 2004. Väldigt god Caviar, och man hade önskat att de var lite mer generösa med portioneringen.

165F166F-E158-4714-9566-3D38D299BB38.jpeg

Näst på tur stod förrätt nummer två: Baked egg with pickled vegetables, white sauce and gremolata. Ingen höjdare tyvärr då ägget var genomkokt, grönsakerna för söta och såsen smaklös.

455C080A-DC38-4BEA-873B-5C63E4C12EC5.jpeg

Sallad: Också god, även om jag inte är ett större fan av grönsaker.

63961B4E-69F4-447C-B7C6-F2C3CBE6363E.jpeg

Varmrätt: Rapphöna med savoykål och pumpamos. Tyvärr ingen höjdare det heller.

100808A2-73DE-48DD-B5F3-3BFAD763587F.jpeg 980AB8E4-CE56-413E-8EE6-0C581CE6504F.jpeg

Måltiden avrundas med dubbla efterrätter.

Resterande del av flygningen ägnas åt filmtittande, Champagnedrickande och en tupplur. Ankomst i Singapore sker en halvtimme innan ordinarie tidtabell och avstigning sker från dörr 1L. En fantastisk flygning har kommit mot sitt slut, och näst på tur väntar ett 7 timmars layover i The Private Room...

Fortsättning följer.
 

Alf

Medlem
Trevlig rapport och fina bilder som vanligt. Det verkar som maten inte var riktigt på topp. Lite trist att det inte går att använda Book the Cook från Köpenhamn. Ser fram mot resten av rapporten och loungen i Singapore.
Får man tillgång till Eventyr lounge på First biljetten?
 
Toppen