Senaste nytt

Singapore Airlines byter till A350 utan first från Köpenhamn from 1 november 2019

Tänk om nyheten blir att de sätter in A380 på Köpenhamn?!? En så storslagen presskonferens som annonseras låter som överdriven för att säga att man tar bort första klass och sätter in en mindre maskin 7 dagar i veckan.....

....det diskuterades nämligen som en möjlighet av SQ 2014 kanske vissa dagar i veckan....de lär ha en överkapacitet på A380 med leasingavtal som inte kan brytas. De kunde bryta några leasingavtal med som sålde vidare de 2 planen till portugisiska HiFly
….eller att de bestämmer att SAS och Singapore Airlines kör varannan dag var så att SAS börjar direktlinje till Singapore vissa dagar i veckan så kan vi köra på Mastercard Premium Award till Singapore....

Hittade detta meddelande på Routesonline där det framgår att skiften av flygtyp sker i samband med säsongsväxling. Utifrån detta skulle Singapore Airlines sommarsäsong gå från 1 maj till 31 oktober och vintersäsong 1 november - 30 April, dvs 6 månader i stöten.
Skulle det bli en försämring till A350 kan vi alla fall hoppas att första klass bokningarna är säkrade till 30 april....

Jag tycker också att artikeln blåser upp detta på ett sätt att jag får känslan av att det är något mer på gång än "bara" byte av flygplanstyp och ökad frekvens. Man gör ett "markant ryck framåt" och det ska främja turismen och handeln i Öresundsregionen och Norden.

Min första tanke var också att SAS kommer att gå in och flyga vissa dagar, kanske med någon av de A340 som blir över när A350 kommer in. Eller varför inte A350 med både SQ och SAS? Troligtvis lär man väl också presentera ett utökat Code share samarbete inom Norden.
 
"I det nuværende trafikprogram flyver Singapore Airlines alle dage med undtagelse af mandag og onsdag fra København til Singapore, men der er indtil videre søgt slots i Københavns Lufthavn til en afgang om onsdagen fra den 14. juni til 14. august 2019, og dette skulle angiveligt være forløberen for den daglige forbindelse."

Hur ska man tolka detta? Att det kanske blir från och med Juni - Augusti 2019?
 

Senator

Moderator
....det diskuterades nämligen som en möjlighet av SQ 2014 kanske vissa dagar i veckan....de lär ha en överkapacitet på A380 med leasingavtal som inte kan brytas. De kunde bryta några leasingavtal med som sålde vidare de 2 planen till portugisiska HiFly
….eller att de bestämmer att SAS och Singapore Airlines kör varannan dag var så att SAS börjar direktlinje till Singapore vissa dagar i veckan så kan vi köra på Mastercard Premium Award till Singapore....

Hittade detta meddelande på Routesonline där det framgår att skiften av flygtyp sker i samband med säsongsväxling. Utifrån detta skulle Singapore Airlines sommarsäsong gå från 1 maj till 31 oktober och vintersäsong 1 november - 30 April, dvs 6 månader i stöten.
Skulle det bli en försämring till A350 kan vi alla fall hoppas att första klass bokningarna är säkrade till 30 april....

Det stämmer inte helt. Säsongen S19 börjar 2019-03-31 om SQ följer IATAs riktlinjer. Ett riktmärke verkar vara att IATAs säsong följer sommartid/vintertid i Europa.

Som jag skrev ovan är eventuella ändringar TROLIGAST 2019-03-31.
 

LPC123

Medlem
Jag bokade en resa till Singapore igår med avresa november 2019 från Köpenhamn och det var First dit och ingen sa något om det när jag bokade så det verkar vara öppet för bokningar i First än så länge
 

ELOS

Medlem
Det betyder nog inget-blir det ändrad flygtyp blir det sannolikt nedgradering till business. Men det talar väl för att ev ändring inte sker förrän vid övergång till sommartidtabellen.
 
Toppen