Senaste nytt

Singapore Airlines öppnar upp tillgängligheten i Suites

Dr. Miles

Expert
Med lite trix och fix, och beroende på destination, skulle man nog kunna klämma in CX F också.

CX F ser också mycket bra ut! (bilder från deras B747)
66.jpg

65.jpg
 

Jacob

Medlem
Satt och lekte lite med ITA Planner igår kväll.

Fick faktiskt efter en hel del trixande ihop en lite kul rutt.

ICN-(AI F B77W)-HKG-(EK F A380)-BKK-(CX F B747)-DEL

Och tillbaka:
DEL-(SQ F B77W)-SIN-(SQ Suites A380)-HKG-(BR C A330)-TPE-(KE F A330)-ICN

Jättesvårt att få in KE A380. Korean Air verkar delvis ha gått samma väg som Singapore Airlines gjorde med sin Suites och använder bara vissa speciella bokningsklasser för sin första klass på A380.
ITA placerar mig konstant i business class när jag väljer A380 flyg ICN-HKG eller hänvisar mig till KE flygningar som görs med andra flygplan (A330 eller B747).
 

Dr. Miles

Expert
Jättesvårt att få in KE A380. Korean Air verkar delvis ha gått samma väg som Singapore Airlines gjorde med sin Suites och använder bara vissa speciella bokningsklasser för sin första klass på A380.
ITA placerar mig konstant i business class när jag väljer A380 flyg ICN-HKG eller hänvisar mig till KE flygningar som görs med andra flygplan (A330 eller B747).

Detta har jag också märkt.
T ex. en enkel ex-ICN-BKK normal F fare kostar 7,560 SEK + skatter medans KE:s fare basis: ROW kostar 9,845 SEK + skatter.

Billigaste KE R class(First class på KE:s A380) är nog ex-ICN-NRT 4,885 SEK + skatter.
 

Jacob

Medlem
Detta har jag också märkt.
T ex. en enkel ex-ICN-BKK normal F fare kostar 7,560 SEK + skatter medans KE:s fare basis: ROW kostar 9,845 SEK + skatter.
Det jag konstaterat så här långt är följande.

KEs normala första klass säljs generellt i bokningsklasserna F och P.

KEs första klass på A380 säljs i bokningsklasserna R och A.

En IATA biljett klarar av att hantera bokningsklasserna F, A och P, men inte R. Det borde alltså vara möjligt att klämma in KE A380 i bokningsklass A (tycker i alla fall jag), men jag får inte ITA att acceptera det.

Vad tittar du på för något föresten AHO? :)
 

Dr. Miles

Expert
Satt och lekte lite med ITA Planner igår kväll.

Fick faktiskt efter en hel del trixande ihop en lite kul rutt.

ICN-(AI F B77W)-HKG-(EK F A380)-BKK-(CX F B747)-DEL

Och tillbaka:
DEL-(SQ F B77W)-SIN-(SQ Suites A380)-HKG-(BR C A330)-TPE-(KE F A330)-ICN

ICN-DEL har lägre MPM men dyrare än till CMB, MPM(ICN-DEL) är bara 3,756 miles men priset är 10,455 SEK + skatter för F.
Medans ICN-CMB:s MPM blir 4,525 med priset av 9,975 SEK + skatter för F.
(båda priserna är för enkelresor)

T ex: ICN-(AI/KE)-HKG-(SQ)-SIN-(EK)-CMB för MPM+5%

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
 

Jacob

Medlem
Jag har inte riktigt tittat på MPM och vilken sträcka som ger mest MPM för pengarna. Det borde man kanske göra...

Men låter som ICN-CMB ligger väldigt bra till i den aspekten och därmed riktigt prisvärd, problemet är mest att jag redan gjort det, skulle vara kul att testa något annat.
Tittat lite på ICN-DEL, ICN-BOM samt om man ev kunde sträcka det ännu lite längre bort till DXB eller DOH.
Kommer man bort till Arabiska halvön finns även BA, LH och LX att klämma in i F mellan AUH/DXB/MCT.
 

Dr. Miles

Expert
En IATA biljett klarar av att hantera bokningsklasserna F, A och P, men inte R. Det borde alltså vara möjligt att klämma in KE A380 i bokningsklass A (tycker i alla fall jag), men jag får inte ITA att acceptera det.
Jag tror att vi behöver Gnopps hjälp för detta.

Tittat lite på ICN-DEL, ICN-BOM samt om man ev kunde sträcka det ännu lite längre bort till DXB eller DOH.
Kommer man bort till Arabiska halvön finns även BA, LH och LX att klämma in i F mellan AUH/DXB/MCT.
Då är det faktiskt förmånligare att dela biljett till två.
ICN-CMB i F(9,975 SEK: MPM 4,525 miles) och CMB-AUH i F(3,875 SEK: MPM 2,473 miles).

ICN-HKG KE/AI F
HKG-SIN SQ F
SIN-CMB EK F
Totalt 4,582 miles (MPM+5%)

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

CMB-DXB EK F
DXB-MCT LX F
MCT-AUH BA/LH F
Totalt 2,495 miles (MPM+5%)

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
 

Dr. Miles

Expert
MPM för ICN-DXB är 5,043 miles. Man kan ha upp till 25% mer genom att betala +25% på based fare. Alltså max 6,303 miles.

Ditvägen går utmärkt(MPM+10%), medans hemvägen går över MPM+25% gräns.(Det är 29% mer än MPM)
 
Toppen